Deel dit artikel
-

Kleding voor eerst in omzet top 3 webwinkels

Consumenten gaven, in de eerste helft van dit jaar, online het meest uit aan reizen, elektronica en kleding. Het is voor het eerst dat kleding in de omzet top 3 staat. Dit segment groeide met 30 procent naar een omzet van 225 miljoen euro.

Webwinkels lijken niet onder de crisis te lijden. Consumenten hebben in de eerste helft van 2009 niet alleen meer besteed aan online aankopen, er werden ook meer bestellingen geplaatst. De omzet van webwinkels steeg, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, met 19 procent naar 2,7 miljard euro.

Dat blijkt uit het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen, de Thuiswinkel Markt Monitor.

"Vergeleken met de eerste helft van 2008 is het gemiddeld aantal bestellingen per online shopper fors toegenomen met 20 procent naar 3,3 bestellingen per consument. Dit heeft ook een positief effect op gemiddeld besteed bedrag per online consument, dat is gestegen met 13 procent naar 380 euro in het eerste half jaar van 2009", aldus Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research.

Er werden online vooral reizen geboekt. De consumenten gaven hier gezamenlijk 1,1 miljard euro aan uit, 15 procent meer dan de eerste helft in 2008. Dit online segment is goed voor 41 procent van de totale consumentenbestedingen.

Vergeleken met voorgaande jaren zijn er minder nieuwe online kopers. De groei van de markt moet nu meer komen uit een toename van het aantal aankopen per consument en het gemiddeld besteed bedrag per bestelling.

Bron foto: tinou bao (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond