Kledingbranche realiseert 15 procent van de omzet online
Kledingondernemers hebben het moeilijk. Bij ruim een kwart van de kledingretailers bedroeg de omzetdaling 10 procent of meer, zo hebben AMRO en Locatus berekend. De sterke concurrentie en het veranderende klantgedrag leiden tegelijkertijd tot een scherpe tweedeling. Alleen kledingwinkels die zich op zichtbare en drukke locaties bevinden of via hun website veel omzet genereren, zagen de omzet gezamenlijk snel toenemen.
De groei van de kledingbranche valt dit jaar stil. Na de matige start van het jaar verlaagt ABN AMRO de prognose van de branche tot een nulgroei. Vooral kledingwinkels in de zuidelijke provincies hebben het lastig. Ze hebben de laagste relatieve omzet en hun omzet ontwikkelde zich met een daling van 7 procent het minst gunstig. Een mogelijke verklaring is dat de winkeldichtheid in het zuiden van Nederland hoger is en retailers zich daarom moeilijker kunnen profileren.
Neem een Premium abonnement en krijg onbeperkt toegang tot premium artikelen en vele andere voordelen.
- Alles van Emerce Account
- Toegang tot alle Premium nieuws artikelen
- Korting op tickets Emerce Events
- Krijg Emerce 100 opgestuurd