Deel dit artikel
-

Kledingbranche realiseert 15 procent van de omzet online

Kledingondernemers hebben het moeilijk. Bij ruim een kwart van de kledingretailers bedroeg de omzetdaling 10 procent of meer, zo hebben AMRO en Locatus berekend. De sterke concurrentie en het veranderende klantgedrag leiden tegelijkertijd tot een scherpe tweedeling. Alleen kledingwinkels die zich op zichtbare en drukke locaties bevinden of via hun website veel omzet genereren, zagen de omzet gezamenlijk snel toenemen.

De groei van de kledingbranche valt dit jaar stil. Na de matige start van het jaar verlaagt ABN AMRO de prognose van de branche tot een nulgroei. Vooral kledingwinkels in de zuidelijke provincies hebben het lastig. Ze hebben de laagste relatieve omzet en hun omzet ontwikkelde zich met een daling van 7 procent het minst gunstig. Een mogelijke verklaring is dat de winkeldichtheid in het zuiden van Nederland hoger is en retailers zich daarom moeilijker kunnen profileren.

Winkels op A-locaties doen het nog wel goed. De omzet per vierkante meter is op A-locaties gemiddeld meer vier keer zo hoog als de gemiddelde omzet daarbuiten. Verder groei in de branche is bewerkstelligd door online kanalen. Zonder die sterke omzetgroei uit online verkopen zou de kledingbranche niet met 2 procent zijn gegroeid, maar met 5 procent zijn gekrompen. Bij elkaar realiseert de branche 15 procent van hun omzet online.

ABN ziet groeikansen voor kledingretailers die het zich niet kunnen veroorloven zelf online te verkopen. Zij kunnen zich aansluiten bij een bekend online platform, samenwerken met andere partijen of hun website actief inzetten als oriëntatiekanaal.

Het verhogen van de onlineverkopen moet geen doel op zich worden, waarschuwt de bank. Het is namelijk niet eenvoudig om de online omzet te laten bijdragen aan de winst, onder meer door de hoge retourpercentages. Twee op de vijf pakketten worden teruggestuurd en hiermee gaan veel kosten gepaard.

Een passende omnichannelaanpak is belangrijk. Eén op de drie consumenten oriënteert zich voor een kledingaankoop immers online. Na een online oriëntatie kan een consument gerichter op pad, wat ook retailers buiten zichtbare locaties kansen biedt.

Foto Pexels

Deel dit bericht

3 Reacties

Hugo Vis - VLVT

Eindelijk een bericht dat de werkelijke situatie weergeeft. Het gegoochel met cijfers en de de verouderde rekenmethodes van het CBS en de branchevereniging InRetail moeten op de schop! Het kan gewoon niet anders dan dat door de komst van Zalando c.s. het Nederlandse mode klimaat totaal wordt verziekt. Nederland loopt voorop, daarom komt Zalando ook naar Nederland. De prognose van Zalando; in 2023 verkopen wij 1.6 MILJARD alleen al in Nederland! Voor iedere winkel die niet zelf aan de Online weg timmert is het einde verhaal.

Wim Van Horen - True Fit Corporation

“Het verhogen van de onlineverkopen moet geen doel op zich worden, waarschuwt de bank. Het is namelijk niet eenvoudig om de online omzet te laten bijdragen aan de winst, onder meer door de hoge retourpercentages. Twee op de vijf pakketten worden teruggestuurd en hiermee gaan veel kosten gepaard.”

Toename van Netto Omzet (Net Revenue) excl. retouren is de duurzame vorm van online groei voor fashion. Klantenloyaliteit, vaker laten terugkomen, juiste maat- & stijladvies en daardoor minder retourneren.

Kees

Kleding kopen is lastig zonder pashokjes. Geen wonder dat 40 procent van de pakjes wordt teruggestuurd. Wat een verspilling en gedoe. Maar ja, ‘moderne’ mensen klungelen liever op een mobieltje dan dat ze naar een gewone winkel gaan waar je kleding kunt passen en meteen meenemen. Weg dus met de online fratsenmakers en inzetten op gewone winkels met een deugdelijk assortiment. En emerce maar geilen en juichen als er weer een paar procent meer online is verkocht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond