Deel dit artikel
-

Klein vermaak

Porno op de mobiel levert seksexploitanten nog weinig op. Gaat dat veranderen met nieuwe toestellen en sneller mobiel internet? Kijken we straks naar seks in de trein en de metro?

Als het onderwerp ‘mobiele porno' al opduikt in de media, dan gaat het vaak om politici of groeperingen die telecombedrijven regels willen opleggen om te voorkomen dat kinderen onbedoeld porno op hun schermpjes krijgen. Het gaat in ieder geval niet om een nieuwe cash cow voor de seksindustrie. Wat dat betreft komt het allemaal maar moeilijk van de grond.

Mobiele porno is ook nog lang geen geaccepteerd fenomeen, zo bleek toen het tweede telefoonbedrijf van Canada, Telus, in februari stopte met betaalde mobiele pornodownloads. De Canadese aartsbisschop had opgeroepen tot een boycot. Hoewel er volgens Telus duizenden gebruikers waren, bezweek het bedrijf toch onder de druk van de negatieve publiciteit.

Maar behoefte aan porno op mobiele apparaten lijkt er wel te zijn. Twee wetenschappers stelden in een onderzoek voor Google dat van alle zoekopdrachten op mobieltjes meer dan 20 procent pornografisch materiaal als onderwerp heeft. Dat terwijl op het normale web het aantal zoektochten naar porno daalde van 50 procent in 1997 naar 10 procent nu.

Daarom zou er met mobiele porno geld zijn te verdienen, zelfs veel geld (zie kader ‘Miljardenmarkt?). Bruce Gibson van Juniper Research stelt: "Porno heeft nog gewerkt op elk mogelijk medium, van fysieke nachtclubs tot tijdschriften tot dvd's en internet. Waarom zou het dan ook niet op mobieltjes?"

 

Niets voor in de trein

Toch zeggen Nederlandse porno-aanbieders nu weinig te verdienen met mobiele seks. Cashmaster uit Enschede heeft meerdere pornosites, waaronder Camz.nl, maar in mobiele porno ziet Olaf Kok van Cashmaster voorlopig niets. "Ik denk niet dat iemand met zijn mobieltje in zijn hand op de wc de andere hand aan zichzelf slaat." Ook Peter Donkersloot, accountmanager van AdultCash, heeft zo zijn bedenkingen. "Je gaat niet even in de trein op je mobiel naar porno zitten kijken." Bram Heerink, chef van Gay Media, ziet dat ook niet zitten. "En als je thuis bent, kun je beter achter de computer gaan zitten." Mike Schwalbach, marketingmanager van pornozoekmachine AskJolene.com: "Seks heeft iets intiems, daar ga je niet in de metro naar kijken."

Cashmaster, dat onlangs het Rotterdamse TinTel overnam, probeerde het begin 2006 met een mobiele site, maar dat was geen groot succes, zegt Olaf Kok. "De verkoop is nog miniem. Misschien dat studenten elkaar filmpjes laten zien als grap, maar de rest van het land doet zoiets niet. De echte omzet is niet te halen op de mobiel." Ook Peter Donkersloot van AdultCash heeft er weinig vertrouwen in. "De schermpjes zijn te klein en de verbindingen te traag. Pas als de techniek helemaal uitontwikkeld is, zouden mobiele webcamplatofrms een succesje kunnen zijn. Maar de omzet komt nooit in de buurt van het web."

 

Mobiel biedt privacy

Er zijn ook seksexploitanten die wél geloven in een gouden toekomst voor mobiele porno, zoals René Wolzak van VPS Cash. "Het mobieltje is in twee opzichten erg geschikt. Het is meteen toegankelijk, je hebt 'm altijd bij je, en het is een persoonlijk apparaat. Pc's en laptops zijn dat steeds minder, omdat er mensen meekijken of anderen binnen een gezin er ook op werken. En meekijken op iemands mobieltje is ‘not done'."

Dennis Koning, directeur van de grote porno-exploitant International Media Company uit Uitgeest, dat onder meer content uit bladen als Seventeen, Passie en Chick ook mobiel aanbiedt, is het met hem eens. "Een mobieltje is van een individu. Dat biedt een vorm van privacy die in onze branche erg belangrijk is. Een vrouw zal niet snel op de mobiel van haar man zijn surfgedrag gaan opzoeken, als het al is te vinden. Bovendien heb je je mobiel altijd bij je, zodat er altijd wel een geschikt moment is te vinden, bijvoorbeeld op het toilet of in een hotelkamer."

Koning ziet de mobiele pornomarkt wel groeien. "Bij de miljardenvoorspellingen kun je vraagtekens stellen, maar het heeft wel potentie. De toestellen en de verbindingen worden uiteindelijk beter." Maar volgens Koning is ‘mobiel' vooral iets wat erbij komt. "Ik kan me niet voorstellen dat het relaxed is om een pornofilm op je mobiel te kijken. Dat doe je liever op de bank op tv. Ook zijn abonnementen op sites voor veel mensen makkelijker. Maar het één sluit het andere niet uit."

 

Techniek en content

Mobiele porno heeft voorlopig nog veel technische hordes te nemen. Wolzak: "De techniek is nog niet uitontwikkeld. Maar binnen nu en zes maanden zijn de grootste technische problemen opgelost. Nu hebben we nog te maken met allerlei mobiele besturingssystemen en schermformaten, maar dat is straks geen probleem meer. Ook duurt het niet lang meer tot er onbeperkte mobiele bandbreedte is." Wolzak is intussen druk bezig met een eigen oplossing voor video's op de mobiel. "We werken daar hard aan. Ook grote telefoonmaatschappijen is hier veel aan gelegen, omdat ze mobiel internet willen verkopen."

Een half jaar geleden had VPS een eigen player voor mobieltjes af, maar die moesten gebruikers als programma op hun toestel installeren. "Daar bleek geen animo voor. Iets installeren op je mobiel is te moeilijk. Dus werken we nu aan een nieuwe, gemakkelijkere manier." Die noemt Wolzak ‘revolutionair', maar hij wil niet zeggen wat het precies is. "Het gaat om bewegende beelden. Over drie maanden is het klaar."

Ook Koning denkt dat de technische problemen binnenkort tot het verleden behoren. "We bieden al filmpjes aan die zijn aangepast aan het formaat van elk type telefoon. Alleen bij heel oude telefoons werkt het niet."

Over een paar jaar is mobiele porno even populair als op het normale web, denkt Wolzak. "Dit is een proces van enkele jaren. Uiteindelijk bereikt het hetzelfde niveau als van internet. Het heeft alle kansen om even groot te worden. De jongere generatie wil 24 uur per dag met vrienden verbonden zijn en zal dus altijd internet bij zich hebben."

Adultzoekmachine AskJolene, een van de grootste sites van Nederlandse bodem, heeft ook een mobiele versie. Marketingmanager Mike Schwalbach: "Op de reguliere site hebben we 20 miljoen zoekopdrachten per dag, maar op de mobiel stelt het niks voor. Mobiele content is dan ook lastig te vinden en te classificeren als zodanig." Daardoor heeft de mobiele versie van AskJolene geen speciale mobiele content. Schwalbach ziet dat nog weinig adultmateriaal geschikt is gemaakt voor de mobiele telefoon. "De kwaliteit van mobiele content is nog niet goed. Contentaanbieders leveren nu veel liever gewoon aan websites. Dat is veel makkelijker en levert genoeg geld op."

 

Sms is uit

Naast de kwaliteit van de content zal ook betalen op mobieltjes gemakkelijker moeten kunnen. Grootste ergernis van de pornobedrijven is sms. Dennis Koning: "Telefoonbedrijven pakken nog steeds zeker de helft van de sms-inkomsten en daar zit weinig verandering in. Sms is daardoor als betaalmiddel een stuk minder aantrekkelijk, maar het is op de mobiel een van de weinige oplossingen."

Ook Bram Heerink, directeur van Gay Media, ziet sms als betaalmiddel in belang afnemen. "Sms is nu minder prominent geworden. Dat komt doordat mensen meer gewend zijn geraakt aan abonnementen voor internetdiensten. Ook speelt de komst van iDeal mee. Online betalen is daardoor makkelijker geworden. En ik vind dat de sms-infrastructuur van telecombedrijven hard rammelt. Je weet nooit precies wat er allemaal gebeurt met je berichten."

Mobiele portals van telecomproviders scoren ook niet, zegt Heerink. "Toen wap opkwam, kon je als aanbieder een plaatsje kopen op de mobiele portals. Daar heb ik nooit aan meegedaan. Het is destijds grandioos geflopt." International Media Company biedt wel content aan op de portals van telefoonbedrijven. "We adverteren daar wel. Er komt wat binnen, maar het is nog niet zo'n grote handel." Telecombedrijven als Vodafone hebben ook geprobeerd betaalde downloads via mobiel te verrekenen in het abonnementsgeld. Ook geen goed idee, vindt Heerink. "Het is voor gebruikers niet logisch afhankelijk te zijn van één provider."

 

Mobiele iDeal

Het wachten lijkt op een mobiele variant van iDeal. Dat gaat volgens Heerink nog lange tijd duren. "Kijk hoe lang het duurde voordat iDeal er is gekomen. Voor een mobiele variant moeten alle banken hun eigen mobiele versie van internetbankiersites maken, volgens dezelfde standaard. Dat kan nog jaren gaan duren." Wolzak van VPS hoopt ook op een soort iDeal voor de mobiel. "Het is niet ondenkbaar dat dat kan werken, als je ziet dat het nu in Nederland als online betaalmiddel al populairder is dan de creditcard."

Geld verdienen met advertenties gaat ook niet werken op de mobiel. "Als je porno op je mobiel wilt zien, ga je zeker niet op een advertentie klikken. Je wilt op dat moment geen nieuwe hypotheek", zegt Heerink. Op het aloude teletekst wordt met advertenties voor sekslijnen volgens hem nog wel veel verdiend. "Teletekst heeft een totaal andere doelgroep dan de pornokijker online of op de mobiel."

Volgens Heerink moet de adultindustrie nu bewijzen dat ze inderdaad een katalysator is van veel ict-innovaties. "In de begintijd van het web werden alle betalingssystemen eerst gebruikt voor porno. Daarna werden ze pas ingezet op andere terreinen. De vraag is dus of het met mobiel internet ook andersom werkt: of de seksindustrie daar nu nog iets aan kan toevoegen wat voor een doorbraak zorgt."

 

Miljardenmarkt?

Onderzoeksbureau Juniper schat de markt voor mobiele porno in 2011 op 3,3 miljard dollar. Momenteel zou die volgens het bedrijf 1,4 miljard dollar zijn. In Europa is mobiele adultcontent in 2011 goed voor 39 procent van de complete pornomarkt, denkt Juniper. Het bureau Informa deed anderhalf jaar geleden ook voorspellingen over de mobiele seksmarkt: zo'n 2,3 miljard dollar in 2010.

Deel dit bericht

1 Reacties

mike

Er staat toch nog 2x mijn naam in , verkeerd gespeld Mike, Bedankt voor je mail. We hebben je naam verbeterd in het artikel dat online staat. Excuses voor het ongemak! Met vriendelijke groet, Rogier SwagermanHoofdredacteur Emercewww.emerce.nl VNU Media B.V.Ceylonpoort 5-25, 2037 AA HaarlemP.O.Box 4020, 2003 EA Haarlem, the Netherlands Direct Phone: +31 23 5463785Mobile: +31613279722Email: rogier@emerce.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond