Deel dit artikel
-

Klikken en incasseren

Beenz, Cheques, Happypoints, EuroClix, Cybergold. Er is heel wat voor nodig om de aandacht van de grillige Internet-consument gevangen te houden.

Het is geen toeval dat de populairste websites van vier jaar geleden, zoals Amazon.com en Yahoo!, zich ook nu nog in een grote belangstelling mogen verheugen. Bedrijven die als eerste nieuwe diensten introduceren kunnen rekenen op flink wat media-aandacht, wat de naamsbekendheid alleen maar ten goede komt. Potenti'le concurrenten daarentegen hebben grote moeite om hun diensten onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Zij moeten flink investeren in marketing. En dan nog is het de vraag of de consument hun diensten zal blijven gebruiken. Er zijn dus nieuwe methoden nodig om de aandacht van de grillige Internet-consument gevangen te houden.

In maart lanceerde The Beenz Company de virtuele spaarpunt Beenz. Elke Beenz is ongeveer 1 dollarcent waard. Wie voldoende punten heeft gespaard, onder meer door websites met het Beenz-logo te bezoeken, kan tegen korting producten aanschaffen. Inmiddels zouden er ruim honderd miljoen Beenz in omloop zijn; afgelopen oktober hadden 160.000 consumenten een Beenz-account. Het bedrijf zet hoog in: het wil van Beenz de internationale munteenheid van het Internet maken. Zover is het echter nog lang niet. De meeste Beenz zijn te vinden bij Amerikaanse sites, al gaat dat wel veranderen. Op dit moment kun je met Beenz al bij de veilingsite QXL terecht, evenals bij de Britse vestiging van de zoekmotor Excite.

Initiatiefnemer Charles Cohen ergerde zich aan het grote aantal loyaliteitskaarten voor winkels, en vond dat er voor het Internet beter een universeel systeem kon worden bedacht. Trots meldt het bedrijf dat er elektronische winkels op het Internet zijn die uitsluitend Beenz als betaalmiddel accepteren. Bedrijven betalen Beenz voor het gebruik van de waardepunten, maar als er een flinke omzet wordt gerealiseerd krijgen de winkels van Beenz geld toe. Het is echter nog maar zeer de vraag of het betaalmiddel breed zal worden geaccepteerd. In verschillende landen zijn namelijk soortgelijke initiatieven van start gegaan. Ook in ons land.

Happy en clix

Deze zomer lanceerde Happypoint.com zijn eigen spaarpunten, die consumenten kunnen krijgen in ruil voor de ontvangst van gerichte reclame per e-mail.

Consumenten moeten via de site van Happypoint aangeven over welke interessegebieden zij informatie willen ontvangen. Door Happypoint zelf ontwikkelde software registreert hoe lang de berichten met reclame gelezen worden. De happy – ter waarde van 1 eurocent – kunnen door de consument worden ingewisseld voor cadeaus. Centraal Beheer, The Music Store en Tulp Keukens zijn de eerste deelnemende adverteerders; directeur Foppe-Jan Smit rekent op 80.000 participerende Internetters aan het eind van dit jaar. Happypoint verdient zelf aan het initiatief doordat adverteerders per duizend geselecteerde adressen vierhonderd gulden moeten betalen. Voor daadwerkelijk verstuurde en gelezen e-mails moet extra worden betaald.

Een ander Nederlands waardepuntensysteem is EuroClix. Consumenten sparen clix door elektronische post te ontvangen, websites te bezoeken, producten te proberen of producten te kopen. Gespaarde clix kunnen worden ingewisseld voor euro's. Klikken en incasseren, zo zeggen de initiatiefnemers zelf. Consumenten kunnen ook clix inwisselen tegen maand- loten in de Nation ale Postcode Loterij, of het geld aan goede doelen besteden. Ook bij EuroClix betalen adverteerders voor het versturen van op maat gesneden e-mails en aanbiedingen. Dell Computers, ECI voor boeken en platen, Ford Nederland, de Nationale Postcode Loterij, Philips Home & Body, Spaarbeleg en het Algemeen Dagblad hebben zich al bij het initiatief van Rotaform en MotionContainer aangesloten.

Cadeaubon

Al deze bedrijven hopen zoveel mogelijk adverteerders aan te trekken, maar door de wildgroei van loyaliteitsprogramma's zal het voor het publiek steeds moeilijker worden om voldoende punten te sparen. Sommige winkels zullen er dan ook de voorkeur aan geven om hun eigen waardepunten te ontwikkelen; ze hoeven dan bovendien geen geld meer aan derden te betalen. Ook branches zullen ongetwijfeld hun eigen waardepunten of elektronische cadeaubonnen ontwikkelen om zo het publiek tot aankopen te stimuleren.

Het Nederlandse bedrijfje IC Company heeft hierop al een voorschot genomen met de Internet-cheque, een papieren waardebon die de consument vrij op het Internet kan besteden. ?Veel mensen vinden betalen op het Internet nog een beetje eng?, zegt woordvoerder Lex Rietveld. ?We willen het iets gemakkelijker voor ze maken.? De Internet-cheque is een bon met een cijfer en twee afgedekte transactienummers die net als bij een kraslot eerst zichtbaar moeten worden gemaakt. Bij een aankoop hoeft de gebruiker de gegevens alleen maar in te vullen. Als voordeel van de papieren cheque ziet Rietveld de brug die kan worden geslagen tussen de elektronische en de fysieke wereld. Een wijnwinkel kan aan de klant een cadeaubon meegeven met een bedrag dat online kan worden besteed. Internet-provider World Online gaat de cheque als eerste gebruiken.

IC Company rekent voor iedere transactie met de cheque een percentage. IC Company zegt het concept van de cheque te hebben beschermd, maar inmiddels duiken overal soortgelijke initiatieven op. Het elektronische warenhuis BOL van Bertelsmann is dit najaar al begonnen elektronische boekenbonnen uit te geven. Die kunnen echter alleen bij Bertelsmann zelf worden besteed.

www.happypoint.com
www.cybergold.com
www.beenz.com
www.euroclix.nl
www.iccompany.nl

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond