Deel dit artikel
-

KLM maakt voorsprong te gelde samen met BCG

KLM en The Boston Consulting Group (BCG) gaan samen een tool op de markt brengen die luchtvaartmaatschappijen helpt om hun operatie efficiënter te organiseren. De oplossing maakt gebruik van kunstmatige intelligentie die big data analyseert en daar actiematige inzichten aan koppelt.

Volgens KLM en BCG neemt de complexiteit en drukte toe in de luchtvaart. Het risico op vluchtverstoringen neemt daardoor toe. Het gezamenlijk ontwikkelde systeem is al ingevoerd bij KLM en maakt de uitvoering van de operatie zo effectief en efficiënt mogelijk te maken. “Als er een vluchtverstoring is om wat voor reden dan ook, dan moeten we schuiven met vluchten, crews en vliegtuigen. Alles moet goed op elkaar aansluiten. Met deze tool wordt op basis van parameters als het aantal passagiers, de vloot maar ook de NPS-score bepaald wat de beste zet is. Als er vluchten uit moeten vallen, welke moet je dan kiezen om de minste impact te hebben? Hiermee lopen we twee tot drie jaar voor op concurrenten,” legt een woordvoerder uit.

KLM realiseert zich echter dat een dergelijke voorsprong niet eeuwig duurt. Vandaar dat het concurrentievoordeel nu op de markt wordt gebracht. “Concurrenten zitten niet stil. Dan hebben we liever dat we onze voorsprong kunnen vercommercialiseren en het als product verkopen.”
In het KLM-BCG partnership zijn teams ingezet met medewerkers van KLM Operations Decision Support en eerstelijnsmedewerkers uit de operatie, samen met de luchtvaartconsultants van BCG en leden van BCG Gamma (een onderdeel gespecialiseerd in Artificial Intelligence & Advanced Analytics met ruim 450 data scientists, data ingenieurs en software ontwikkelaars).

Dit bericht is 10 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond