Deel dit artikel
-

KLM sluit overeenkomst met reisportal Travel24.com

Luchtvaartmaatschappij KLM gaat een groot deel van haar e-sales via online reisportal Travel24.com realiseren. Naast de verkoop van typische KLM-produkten als Click & Go, zullen beide partijen gezamenlijke marketingactiviteiten ontwikkelen en zal er een KLM-informatiepagina in de website van Travel24.com worden opgenomen. De luchtvaartmaatschappij wil uiteindelijk zestig procent van de online verkoop via vijf tot zeven partners realiseren.

Travel24.com is de Nederlandse dochter van het Duitse, beursgenoteerde online reisbureau Travel24.com AG. Volgens Tom Roefs, algemeen directeur van Travel24.com Nederland, schaart zijn bedrijf zich met de alliantie in een select gezelschap. "De KLM is op zoek naar een klein aantal, puur online georiënteerde jongens, die een groot gedeelte van hun online omzet kunnen genereren. Het zal uiteindelijk gaan om vijf tot zeven preferred suppliers." Travel24.com is de eerste Nederlandse partner van de KLM. De luchtvaartmaatschappij wil volgens Roefs zestig procent van de online verkoop via de online partners realiseren. De overige veertig procent haalt de luchtvaartmaatschappij uit de verkoop van tickets via haar eigen website. Welke omzetdoelstelling de KLM exact aan Travel24.com heeft opgelegd, wilde Roefs niet kwijt.

De toegevoegde waarde van Travel24.com ligt volgens Roefs in het vermogen lastminute reizen efficient te kunnen verkopen. "Het gaat de KLM vooral om stoelvullers die niet meer konden worden verkocht. Via de traditionele kanalen is een lastminute boeking al vaak niet meer lastminute." Click & Go, waarbij een reis een dag van tevoren vanaf één uur 's middags mag worden verkocht, springt hier op in, aldus Roefs.

Verzet uit de hoek van de traditionele offline reisbureaus is volgens Roefs wel te verwachten. Hij sluit niet uit dat de KLM deze partijen commercieel tegemoet zal komen door hen een deel van de online markt te 'gunnen'. Marc Lammens, directeur e-marketing van de KLM, gebruikt in een reactie liever andere woorden. "Ik denk niet dat de KLM haar partners iets kan gunnen. Het is uiteindelijk de reiziger die bepaalt waar hij zijn ticket koopt. Onze e-business strategie sluit aan op een markttrend dat een reis kopen via het internet steeds populairder wordt, maar dan voor een specifiek deel van de markt. Wij denken dat het traditionele marktdeel zeker nog een plaats zal houden", aldus Lammens. De samenwerking tussen de KLM en Travel24.com is contractueel voor een half jaar vastgelegd, maar volgens Roefs gaan beide partijen uit van een alliantie die in beginsel drie jaar duurt.

Deel dit bericht

4 Reacties

Johan Notenboom

Dit vind ik nu DE manier waarop het zou moeten (of gewoon: hoe het kan): een mengeling tussen traditionele en nieuwe economie. Beide partijen hebben enorm baat bij deze samenwerking: travel24: schaalgrootte, aandeel Nederlandse markt, via klam een vergroting van het aanbod van reizen, een partner met 'kritische massa'. KLM: krijg een nieuw afzetkanaal dat ze niet zelf hoeven op te zetten, in huis halen van benodigde kennis van online diensten, goodwill bij afnemers (dus klanten) van reizen via internet. Zelfs de look & feel van de sites komen overeen. Leuke ontwikkeling.

Chris

Kan me nog een artikel herinneren waarin KLM Corporate had besloten zich niet te verlagen tot ordinaire seat-provider. Dus na 3 jaar vergaderen dan toch het voorbeeld van Lufthansa volgen. Anyway, de revenues moeten dus komen uit cross-selling van airline related products. Daarmee genereer je extra omzet mee waar meer dan 4% marge op zit. Dit is een bekend verhaal dat nog steeds niet van de grond komt. (KLM + 7 other airlines beginnen travel portal….) Alleen maar negatief? nee, tussenhandel en agenten krijgen het inderdaad lastig door vergroten online marktaandeel. De echte klapper moet nog komen, wanneer de luchtvaartmaatschappijen eindelijk de stap durven te wagen om onder de travel-agents prijs te gaan zitten! BA strategy om voor 2003 50% online te verkopen kan alleen maar als de prijs zakt onder de retail prijs. Wie durft?!

Bas hawinkels

Vliegen is een simpel produkt wat prima te verkopen is zonder al teveel tussenhandel. Immers; wat je koopt is een doorichtig produkt (transport van a naar b). Een mooi voorbeeld is Amerika (hoewel vandaag wat luguber), hier wordt ruim 80% uit mij hoofd van de airline tickets online besteld. Een groot gedelete hiervan gaat direct via de aanbieder. Wel wat tussenhandel, maar weinig handling. Voordeel dus. In nederland gaan veel tickets al via de online boekingsmachines waarmee de consument een helder overzicht heeft, en er meer marge overblijft omdat je minder handling hebt. Toekomst? 2 kanalen: online via de aanbieder, en online via bookingsengines. De fysieke kanalen krijgen te weinig marge om dit rendabel te kunnen verkopen.

Ben Koot

Bart, ik ben bang dat je je toch vergist. Ondanks alle on-line geweld worden in Amerika 80 % van alle vliegtickets via het traditionele reisburo verkocht. wel is het zo dat de airlines verwachten dat medio 2005 40 % van de reisagenten geen vliegtickets meer zullen verkopen simpel weg omdat er geen commissie meer wordt betaald. Over dit onderwerp is momenteel in de States een flinke veldslag gaande. Het eind resultaat is onvoorspelbaar, maar de verwachting is dat er een nieuw soort reisadviseur ontstaat, die zich steeds minder met het simpele point – point werk zal bezig houden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond