Deel dit artikel
-

Koers Pubmatic 48% omhoog bij beursgang

De maker van reclametechnologie Pubmatic heeft met zijn beursgang 118 miljoen dollar nieuw werkkapitaal uit de markt gehaald. Beleggers reageren enthousiast op de nieuweling en duwden het aandeel op de eerste handelsdag met 48 procent omhoog tot 29,45.

De openingskoers was eerder deze week bepaald op twintig dollar per aandeel. Dat was al hoger dan de eerder geplande bandbreedte van zestien tot achttien dollar. De financieel adviseurs van Pubmatic legden de doel hoger en harken zeker twintig procent meer nieuw geld binnen.

Pubmatic is een bedrijf dat technologie levert voor programmatic advertising. In jargon verwijst men naar het veertien jaar oude bedrijf als een sell side platform (SSP). Het bedrijf faciliteert reclame waarbij vaak third party cookies worden gebruikt om digitale consumenten te profileren voor adverteerders. In Europa ligt die praktijk om privacyredenen onder vuur.

In het derde kwartaal van dit jaar steeg de omzet met 33 procent tot 127 miljoen dollar. De nettowinst in die periode kwam uit op twaalf miljoen dollar. Het heeft naar eigen zeggen 1.100 uitgevers en appontwikkelaars als klant. De grootste concurrenten zijn Google en Magnite. De laatste is de combinatie van Rubicon Project en Telaria.

Foto: shandysnaps (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond