Deel dit artikel
-

Koffietech pruttelt in de achtertuin van Starbucks

Seattle is de koffiestad van de Verenigde Staten. Nog altijd is het kleine winkeltje aan de Pike Place Market waarmee Starbucks ooit in 1971 begon te bezoeken. Je leert er over de geschiedenis van een wereldmerk. Maar in dezelfde stad bruist het van nieuwe activiteiten. De opvolgers van Starbucks lopen zich warm aan de kantlijn. En ze gebruiken opvallend veel slimme tech.

De markt is er klaar voor. Volgens CB Insights geven Amerikanen meer geld dan ooit uit aan koffie. De gefragmenteerde Aziatische markt zorgt ervoor dat Amerikanen hun eigen formules kunnen ontwikkelen.

Onder de nieuwkomers bevinden zich volgens Seattle techblog GeekWire Joe Coffee, makers van een loyaliteitsapp voor onafhankelijke koffieretailers. Het vier jaar oude bedrijf heeft tot nu toe 1,7 miljoen dollar opgehaald.

Atomo Molecular Coffee van onder meer techveteriaan Jarret Stopforth levert bonenvrije koffie waarbij de bittere koffiesmaak niet met melk of suiker hoeft te worden aangelengd. Het bedrijf wist zijn eerste financiering via Kickstarter op te halen en teert nu op een serieuze investering van Horizon Ventures.

Bottomless gebruikt machine learning om te bepalen wanneer klanten verse koffiebonen nodig hebben. Dat gebeurt aan de hand van een slimme weegschaal die via wifi het gewicht van een zak bonen kan doorgeven. Diverse koffiebranders maken er al gebruik van,

Onda Origins gebruikt blockchain en VR om de herkomst van de koffie inzichtelijk te maken. Het bedrijf claimt de eerste te zijn die met blockchain de herkomst van koffie kan achterhalen.

Starbucks zit niet stil. Starbucks heeft in Seattle sinds november 2018 zijn eigen lab Tryer Center. Het bedrijf met 30.000 winkels wereldwijd probeert er een soort startup te zijn. Van datawetenschap tot machine learning, alles wordt uitgeprobeerd. Meer dan 130 projecten zijn er ontwikkeld, al dan niet met behulp van de 3D printer, en tientallen vindingen hebben hun weg naar de winkel gevonden.

Starbucks werkt ook samen met restaurantplatform Brightloom van Adam Brotman, ooit chief digital officer van de koffieketen.

Starbucks heeft ook een samenwerking aangekondigd met Valor Equity Partners (bekend van Tesla, Uber en SpaceX) voor een innovatiefonds waarin het bedrijf zelf 100 miljoen dollar heeft gestoken.

Foto boven Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond