Deel dit artikel
-

Kortingsites primair via e-mail bekeken

Meer dan de helft van de Nederlanders ziet regelmatig deals van kortingsites, maar een klein deel van hen gebruikt daarvoor het web. Een kleine veertig procent hoort over de koopjes per e-mail, een kwart via het web. De opkomst van mobiel internet trekt die verhouding verder uit het lood.

Dat blijkt uit een onderzoek dat Stroom Mediacommunicatie liet uitvoeren door Noviodata onder 1.035 Nederlanders. Uit de rondvraag blijkt dat Groupon en Marktplaats Aanbieding veruit de grootste kortingsites zijn in Nederland. Veertig procent ziet wel eens uitingen van Groupon, 38 procent van Marktplaats.

Voorts zegt 45 procent dat ze daadwerkelijk wel eens op een deal zijn ingegaan, maar meer dan de helft dus niet. Meer dan veertig procent zegt de deals niet eens te bekijken als ze per e-mail binnenkomen. Twaalf procent kijkt wel, maar gaat niet op de aanbiedingen in.

Opvallend is de verdeling van de distributiekanalen die uit het onderzoek naar voren komt:

  • E-mailnieuwsbrieven – 38 procent
  • Web – 25 procent
  • Doorgestuurde berichten van bekenden – 8 procent
  • Social Media – 6 procent
  • De krant – 5 procent
  • Mobiele app – 2 procent

Het soort aanbiedingen waar de ondervraagden op ingaan, is niet verrassend:

Een nieuwe partij die zich op de markt voor online koopjes wil gaan mengen, is PayPal. Het bedrijf wil zijn gebruikersbestand van ruim honderd miljoen gaan inzetten om koopjes te verspreiden op basis van iemands koopgedrag en fysieke locatie. De eBaydochter beschikt immers over die informatie vanuit de mobiele app en de koopgeschiedenis van zijn klanten.

Paypalbaas Eelco van Wijk: “Het deals team in de V.S. heeft onze kennis van het lokale product PayPal Shopping, en die van andere landen, gebruikt om te komen met deze nieuwe versie. Het verschil met wat wij nu al hebben, is hypertargeting op basis van de relevante consumentvoorkeuren en -kenmerken die wij kennen. Deals wordt in de V.S. gelanceerd in het eerste kwartaal van 2012. Officieel is er nog geen plan voor uitrol naar andere landen, maar het is in verleden vaak voorgekomen dat zaken die in Amerika succesvol waren, ook naar de Engeland en Nederland overwaaiden.”

Foto: Mambo Sprouts (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Kees Dorst

Vanvoordeel.nl is overigens de nummer 3 in het onderzoek.

Arjan

Kortingscodes via affiliatemarketing; wanneer leren merchants en de netwerken nou eens dat het van geen toegevoegde waarde is?

Ik kom het zovaak tegen op onze eigen shops dat men weggaat in het bestelproces, probeert te Googlen naar kortingscodes (welke we niet publiekelijk hebben) en vervolgens via een affiliatelink terugkeren.

Pure misleiding en waarvoor het affiliatekanaal niet is bedoeld, we sluiten steeds vaker deze totaal niets toevoegende publishers uit.

Jochem Vroom

Arjan, wat is je webshop? Ik wil je gratis graag wat tips geven om dit op te lossen, is niet heel complex allemaal! Doen we al voor tientallen partijen.

Ps. Dit onderzoek gaat absoluut niet over kortingscodes via affiliate marketing, heeft er ‘niets’ mee te maken.

Daniël Charpentier

Dit artikel toont maar weer eens aan hoe belangrijk het is om te meten waar je traffic vandaan komt. Er wordt maar al te vaak geroepen en gehyped dat social media en mobiele apps onmisbaar zijn en dat “ouderwetse” nieuwsbrieven niet meer van deze tijd zijn. Nu zeg ik natuurlijk dat social media en apps niet belangrijk zijn en een waardevolle toevoeging zijn aan je marketingstrategie, maar wel dat de oude nieuwsbrief nog lang niet dood is 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond