Deel dit artikel
-

KPN detailleert nieuwe mobiele data-abonnementen

KPN’s nieuwe mobiele data-abonnementen gaan differentiëren naar prijs, gebruiksvolume en snelheidsgaranties. Flatfee abonnementen hangen volgend jaar aan de wilgen.

Het telecombedrijf geeft bij de presentatie van de kwartaalcijfers een paar details weg over de nieuwe abonnementenstructuur voor mobiel internet.

Er komen, zoals uit onderstaande illustratie blijkt, vermoedelijk drie abonnementen. Het ligt voor de hand dat voor iedere bundel een maximum wordt gesteld aan gegenereerd verkeer. Het ziet ernaar uit dat KPN snelheidsgaranties gaat geven. De sancties op het niet nakomen van die belofte moet nog blijken.

De prijzen van de nieuwe abonnementen worden uiterlijk in het laatste kwartaal van 2010 bekend.

Bij de presentatie van de kwartaalcijfer noemde KPN geen details over hoeveelheid mobiele dataklanten noch over de hoeveelheid verkeer die zij genereren. Algemeen klinkt het: “Het aantal gebruikers smartphone stijgt op jaarbasis met meer dan 50 procent”. En: “Het aantal mensen dat mobiele data gebruikt op de laptop stijgt jaarlijks met meer dan 30 procent".

KPN investeert bovendien in de verglazing van sites met antennes om verstoppingen van de digitale snelwegen te voorkomen.

Meer details dan dit verstrekt het bedrijf niet over de ontwikkeling in mobiel internet:

In Nederland verloor KPN afgelopen jaar 11,8 procent van zijn mobiele klanten. De teller staat nu op 6,0 miljoen. Dat verlies komt voor een belangrijk deel door vertrekkende prepaid-klanten. Dat spreekt ook uit de gemiddelde omzet per klant per maand, die steeg met 8,7 procent tot 25 euro. Eenderde daarvan is afkomstig uit niet-spraakdiensten, sms en mobiele data.

In het buitenland steeg het aantal mobiele klanten met 6,9 procent tot 23,2 miljoen.

In totaal bedient KPN 29,2 miljoen mobiele bellers in Europa op de consumentenmarkt, onder wie 19,6 miljoen Duitsers. De zakelijke markt en wholesale klanten voegen daar nog eens 4,5 miljoen extra klanten aan toe, wat het totaal op 33,9 miljoen brengt.

KPN ziet mobiel internet als ‘een kans om te groeien in drukke markten’. Daarmee verwijst het met name naar de buitenlandse markten. Het bedrijf breidt zijn internationale aanwezigheid buiten België en Duitsland ook gestaag uit in Frankrijk en Spanje. Onlangs lanceerde het naast Simyo ook zijn merk Ortel in Frankrijk. Binnenkort krijgt ook Spanje Ortel als tweede KPN-merk. De strategie is om vanaf 2011 een grotere marktpartij te worden door in te spelen op de groeiende vraag naar mobiele data.

Een tweede onderdeel van de mobieledatastrategie is scherpere focus op de m2m-markt. Het gaat daarbij om dataverkeer tussen machines (machine to machine, m2m), bijvoorbeeld parkeerautomaten die communiceren met Parkeerbeheer.

KPN is een relatief kleine speler in dit segment, maar wil snel schaal kunnen bieden middels een samenwerking met Jasper Wireless. Via die onafhankelijke derde partij kan KPN vrij eenvoudig op pan-Europese klanten bedienen  netwerken van derden bijschakelen. Vodafone zou in Nederland op dit terrein veruit de grootste zijn met een marktaandeel van tegen de 50 procent.

Het KPN-concern als geheel boekte in Nederland en daarbuiten een omzet van 3,4 miljard euro. Dat vertegenwoordigt een daling van 1,7 procent ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijfsresultaat steeg met 13 procent tot 839 miljoen euro, de nettowinst kroop met 26 procent omhoog tot 465 miljoen euro. De internationale tak van de mobiele activiteiten heet ‘zeer winstgevend’.

Update 28 juli:

De Financial Times meldt dat KPN’s omzet uit mobiel breedband rond de 500 miljoen euro ligt. 

Foto: apesara (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond