Deel dit artikel
-

Kunstmatige intelligentie centraal in nieuwe koers Adobe

Adobe gaat zijn investeringen op het gebied van kunstmatige intelligentie fors uitbreiden. Dat vertelde CTO Abhay Parasnis donderdag in Londen op de Adobe Summit, het jaarlijkse marketingcongres dat zo’n 5000 klanten uit heel Europa trekt.

Adobe Sensei is het onderliggende platform van Adobe voor kunstmatige intelligentie (AI), waarmee ook de creatieve software van Adobe zoals Photoshop, Illustrator, Indesign, Premiere en After Effects kan worden verrijkt. Zo worden objecten automatisch herkend en waar nodig beeldelementen gecorrigeerd.

Daarnaast kan Adobe Sensei, alweer gelanceerd in 2016, ook grote hoeveelheden content op een diep niveau doorzoeken en analyseren, zelfs het sentiment van documenten.

Maar Adobe wil kunstmatige intelligentie naar een nog hoger niveau tillen door ook het creatieve proces te automatiseren. “Je moet toch wel een beetje een expert zijn als je een programma als Photoshop wilt gebruiken,” vertelde Parasnis gisteren tijdens een vragenuurtje voor de pers. “Terwijl kunstmatige intelligentie je ook kan ondersteunen bij het creatieve proces, zodat iedereen Photoshop kan gebruiken. Wij zien dan ook een veel bredere gebruikersgroep voor onze software in de toekomst.”

Donderdag gaf Adobe daarvan al een concreet voorbeeld. Sensei is onder meer in staat om een vrije ruwe potloodschets van bijvoorbeeld een filmposter zelf aan te vullen met stockfotografie en lettertypes. Sensei kan vervolgens die poster afstemmen voor de beoogde doelgroep, op basis van A/B testen uit het verleden. Het creatieve proces dat normaal nodig is voor dit soort schetsen wordt daarmee ingekort.

Adobe wil kunstmatige intelligentie ook inzetten voor het automatisch ‘taggen’ (labelen) van webpagina’s. De nieuwe techniek Launch IT wordt later vandaag gedemonstreerd.

Launch It scant een website, analyseert alle elementen en komt met aanbevelingen voor de meest optimale tagging structuur, op basis van onder meer natuurlijke taalverwerking.

Een ander voorbeeld is Video Ad AI, waarmee videocampagnes kunnen worden verbeterd. Een reclame van 60 seconde wordt eerst automatisch vergeleken met vergelijkbare content, waarna Adobe Sensei aanpassingen adviseert, bijvoorbeeld om de reclame in te korten of juist uit te breiden. Er is een automatische koppeling met het montageprogramma Adobe Premiere Pro.

“We zien Sensei niet als vervanging van het creatieve proces, wel als een verrijking,” benadrukte Adobe donderdag.

Om de potentie van Sensei te vergroten wordt ook gekeken naar koppeling met Big Data en is een speciaal programma opgestart om ontwikkelaars te betrekken bij toepassingen voor Sensei.

Adobe lanceerde verder Sensei Agent & Graph, een tool die moet zorgen voor een natuurlijke interactie met taal en stem. Stemgestuurde applicaties hebben de toekomst, aldus Adobe.

De aanpak doet sterk denken aan Einstein, het platform voor kunstmatige intelligentie van Salesforce dat onderhand met alle diensten is verweven.

Niet alles op Adobe Summit gaat over kunstmatige intelligentie. Nieuw bij Adobe is een centraal opslagsysteem voor het Adobe Cloud Platfom dat niet alleen alle klantdata bundelt en standaardiseert, maar ook de opgeslagen data beheersbaar maakt zodat personalisatie op grote schaal mogelijk wordt.

Het is onderdeel van het streven van het bedrijf om klantgegevens uit de hele organisatie samen te voegen in een samengesteld klantprofiel waarmee ondernemingen real-time inzicht kunnen krijgen in hun klanten.

Een term is veelvuldig valt op Adobe Summit is content velocity: merken moeten tegenwoordig snel grote hoeveelheden online content creëren, beheren en personaliseren. Werkprocessen van creatieven en marketeers worden nog meer geïntegreerd.

Tijdens het congres vandaag en morgen spreken onder meer CMO Claire Cronin van Virgin Atlantic, Claire Hepworth van Ford en vertegenwoordigers van LEGO en Amazon.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond