Deel dit artikel
-

Landelijke campagne om WhatsApp-fraude aan te pakken

De politie start vanaf 16 oktober op Facebook en Instagram een stevige preventiecampagne om slachtoffers te waarschuwen tegen WhatsApp oplichting.

Mede gevoed door de corona-uitbraak is de zogenoemde vriend-in-noodfraude of VIN-fraude een groeiend fenomeen. In februari, maart steeg het aantal aangiften van 130 naar 300 per week. Na de invoering van de internetaangifte voor cybercrime eind april, steeg het aantal aangiften van VIN-fraude nog sneller. Vanaf september kwamen er meer dan 100 aangiften per dag binnen, waaronder ook pogingen.

De fraude komt verreweg het meeste voor via WhatsApp, maar even vaak worden e-mail, SMS, Snapchat of Telegram ingezet.

De meeste fraudes beginnen met een bericht dat een vriend, familielid of andere bekende dringend financiële hulp nodig heeft. De vriend zit bijvoorbeeld zogenaamd vast in het buitenland en is zijn geld, telefoon en papieren kwijt. Of hij heeft zijn telefoon per ongeluk in de wasmachine gedaan en kan daarom niet internetbankieren.

Achteraf blijkt vaak het account van deze vriend gehackt te zijn of is er een vals account of een nieuw telefoonnummer gebruikt door de oplichter.

Om de vriend-in-nood-fraude efficiënter aan te pakken, worden sinds kort alle landelijke internet-aangiftes gebundeld en geautomatiseerd onderzocht op naam en telefoonnummer of bankrekeningnummer. Hiermee kan geanalyseerd worden hoe de netwerken in elkaar zitten. De politie vermoedt het bestaan van een criminele netwerk gepleegd zijn.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Waarom zou iemand in nood een bericht sturen? Die BELT. En dan hoor je meteen of het zoon of dochter is. En anders bel je zelf….
Zouden mensen ook meer met Marktplaats moeten doen. Als ik ook maar beetje twijfel heb wil ik een gesprek aan de telefoon.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond