Deel dit artikel
-

Lastminute.com: nog voor de zomer zwarte cijfers

Reissite Lastminute.com verwacht nog voor de zomer voor het eerst winst te boeken op de Britse en Franse markt. De verliezen van het bedrijf zijn het afgelopen kwartaal op jaarbasis met 52 procent gedaald.

De winstverwachting werd uitgesproken door bestuursvoorzitter Allan Leighton bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Lastminute.com boekte in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar een operationeel verlies van 8,3 miljoen euro, een daling op jaarbasis van 52 procent. Vergeleken met het cruciale vierde kwartaal, eindigend op 30 september, is het verlies met 10,5 procent gedaald. De invloed van de gebeurtenissen op 11 september lijkt op middellange termijn weinig invloed op de resultaten te hebben gehad, aldus Leighton.

Hoewel Lastminute.com nu in negen landen actief is, blijft Engeland de belangrijkste markt. Volgens de directie is het originele businessplan daar het beste uit de bus gekomen. De omzet steeg vorig jaar met ruim 45 procent. Tegelijkertijd daalden de kosten om een nieuwe klant aan te brengen met 49 procent naar 27 euro. Wie boekt bij Lastminute komt nu gemiddeld één keer met de klantenservice van het bedrijf in contact. Een jaar geleden was dat nog 3,5 keer.
Opvallende cijfers, aangezien het aantal transacties sterk is gestegen en er het afgelopen jaar ontslagen zijn gevallen bij Lastminute.

Cijfers voor de Nederlandse markt zijn niet bekend gemaakt. De directie zegt in zijn financiële jaarverslag dat hier 'goede resultaten' zijn geboekt. Nederland neemt voor Lastminute.com een strategische plaats in. Amsterdam geldt als de belangrijkste bestemming voor Britse klanten die met Lastminute naar het buitenland reizen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Erik

Lastminute.com Aangezien ik geabonneerd ben op de nieuwsbrief van bovenstaande site, kreeg ik onlangs een leuke aanbieding voor een vliegreisje naar Spanje. Na wat vrienden opgetrommeld te hebben besloot ik voor 5 personen een boeking te gaan verrichten. Na het doorgeven van de creditcardgegevens e.d. Bleek de boeking vrij eenvoudig gedaan te zijn. De volgende dag ontving ik een telefoontje van lastminute, dat de vliegreis helaas niet meer beschikbaar was maar dat we wel met de bus konden. Heel spijtig natuurlijk, maar ja dan zoeken we wel wat anders dacht ik. En daarmee was voor mij het verhaal over….. Dacht ik! Lastminute.com bleek daar hele andere gedachten over te hebben.Een week later ging ik voor meer dan gemiddeld boodschappen doen en wilde dit met de pin betalen. Tot mijn stomme verbazing bleek ik mijn maximum bereikt te hebben. Na behoorlijk af te zijn gegaan bij de kassa, moest ik direct aan lastminute denken. Navraag bij de bank bevestigde mijn vermoeden. Na contact opgenomen te hebben met lastminute bleek dit de normale gang van zaken. Er wordt eerst geld afgeschreven en vervolgens word bekeken of dit wel terecht was. Dit lijkt mij een vreemde manier van zaken doen. Na mijn mening geventileerd te hebben aan een manager van dit bedrijf kreeg ik termen naar mijn hoofd als: "in principe ben ik het met je eens" en de fantastische "ik ben het niet geheel met je oneens".Het kwam er op neer dat ze er niets mee doen omdat ze maar in een paar procent van de gevallen niet kunnen leveren. Dit betekent wel dat minimaal 20 van de duizend boekers zonder dit te weten een smak geld op hun bankrekening missen (in mijn geval ca. 1000 euro).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond