Deel dit artikel
-

Layar haalt miljoeneninvestering binnen

Investeringsmaatschappij Intel Capital steekt, samen met twee eerdere investeerders Sunstone Capital en Prime Ventures, 10 miljoen euro aan nieuw vermogen in de mobiele augmented reality-browser Layar.

Layar wil dit kapitaal gebruiken voor de verdere ontwikkeling van het product en het aantrekken van nuttige content voor het platform.

De mobiele browser is simpel gezegd een contentstore. De uitgevers van bijvoorbeeld bedrijvengidsen laten gebruikers van Layar bedrijven zoeken en vinden. Gebruikers hoeven enkel een zoekopdracht te geven ("loodgieter") en door het scherm van hun telefoon te kijken. Vervolgens zien ze, al kijkend naar de fysieke wereld, waar de dichtstbijzijnde passende onderneming zit.

Uitgevers en producenten kunnen hun content betaald of gratis aanbieden in de augmented reality-browser Layar. Het bedrijf achter de Nederlandse AR-dienst, opende begin dit jaar het platform voor betaalde contentlagen.

Met alle verschillende contentlagen, zo zijn er lagen van TNT Post, Mazda of Funda, moet de gebruiker wel wegwijs kunnen worden in de browser. Layar kent inmiddels 1500 contentlagen. Het geld voor de ontwikkeling van het product wordt dan ook meer specifiek gestoken in het werken met ontwikkelaars en merken zodat gebruikers makkelijker Layar-content kunnen ontdekken.

Volgens eigen zeggen heeft Layar wereldwijd meer dan 1 miljoen actieve gebruikers. Wat de definitie is voor een actieve gebruiker, dat is niet bekend.

Deel dit bericht

7 Reacties

Claire Boonstra

Hey Jannemiek, Dank voor je artikel. Je schrijft alleen over functionele layers die laten zien 'waar iets is'. Dat waren weliswaar de eerste layers die anderhalf jaar geleden te zien waren (en inderdaad nog een groot deel van de layers die je op een willekeurige plek op de wereld kunt zien), maar 'echte' Augmented Reality gaat veel verder dan het projecteren van data die je ook op een kaart kunt weergeven. Het is onze ambitie om impactvolle Augmented Reality ervaringen (layers) te faciliteren die het dagelijks leven van mensen verrijken. Impactvolle layers zijn bijvoorbeeld:- de Berlijnse Muur in 3D- het NAi met hun UAR die in 3D laat zien hoe het er vroeger uit zag, er in de toekomst uit gaat zien of hoe het er uit had kunnen zien als het alternatieve ontwerp was gekozen)- games die je in 3D kunt spelen (ARcade, Woomba, ConquAR)- nieuwe kunst die door het Stedelijk Museum in AR op het Museumplein wordt geplaatst, kunst van SNDRV.nl etc- een virtuele safari door de stad Eindhoven – de brandweer die Layar gebruikt om een snelle inschatting te maken van de reddingsoperatie (waterdiepte zien als je je camera op het oppervlak richt, op veilige afstand zien wat er in brandende opslagtanks met gevaarlijke stoffen zit)etc etc etcHier kun je een presentatie vinden met interessante voorbeelden: http://site.layar.com/company/blog/layars-presentation-at-the-wpp-stream-event/  Wbt 'actieve gebruikers': dat zijn mensen die de afgelopen 30 dagen Layar hebben gebruikt.  Meer uitleg over wat we met het geld gaan doen staat hier: http://site.layar.com/company/blog/letter-from-the-ceo-exciting-news-for-layar/  Groet!Claire BoonstraCo-founder Layar

hans

Indrukwekkend hoe een NL Startup zich tot nu toe heeft ontwikkeld en zich op het wereldwijde strijdtoneel begeeft en een aantal top VC's aan zich heeft weten te verbinden. Only for the happy few, en zeer knap!  

Eric

Zeer mooi product zeker in de US zou dit goed kunnen werken. Persoonlijk: Je kan niet langdurig gebruik maken van deze app. Je batterij gaat zo snel leeg (door gebruik van je camera) dat je na 10 min echt moet stoppen anders kan je de rest van de dag niet meer bellen.Daarnaast is het over de land grensen niet erg vriendelijk voor je portomonee. Dataverkeer kost 4-6 euro per MB als je in Duitsland bent. Voor je weekendje weg is het erg handig… alleen jammer dat de prijs van je weekendje weg zo wel 2x zoveel is als je het veel gebruikt. Maar zeker een product met veel potentie, ALS de massa het gaat gebruiken. 

Claire Boonstra

@eric goede punten, zijn we ons ook zeer van bewust.  Je moet je voorstellen dat we in een zeer vroeg stadium zijn van de ontwikkeling van dit nieuwe massamedium. Vergelijk het met het moment waarop radio TV werd (eerste TV's waren ook niet perfect, eerste TV-programma's waren "radio met een plaatje"), of het '1994' van het Internet (pc's uit die tijd konden ook nog geen World of Warcraft aan – laat staan dat het spel al uitgevonden was). Je zult zien dat met het beter worden van de telefoons je het ook langer kunt gebruiken. Wbt het dataverkeer: daar kunnen wij helaas niet zo veel aan doen, hoewel we natuurlijk zeer pleiten voor lagere roamingkosten. We kijken wel naar oplossingen maar die zijn niet heel eenvoudig te implementeren. In het buitenland kun je voorlopig het best een locaal SIM-kaartje kopen (kan soms al met dataverkeer), of alleen wifi gebruiken. Niet ideaal op dit moment, maar naar we verwachten een 'eindig' probleem.

Leo Hompus

Onder andere via NAi heeft Layar ook een Rotterdam tintje. Voor wie Layar hier in de binnenstad wil gebruiken en zijn 3G databundel wil ontzien wil ik graag wijzen op http://www.rotterdamhotspot.nl . Op straat gratis WiFi en toegang tot internet. gr. Leo HompusRiverconnect bv

Bas Groot

Goed gedaan Claire! Ik was eerlijk gezegd niet onder de indruk van je presentatie bij Bright en dat heb ik bij het vragenrondje en op deze site ook geventileerd.  Het is jullie inmiddels blijkbaar gelukt om een soort van verdienmodel te bedenken. Het is misschien zuunige koopmansgeest om dat belangrijk te vinden, maar een gratis ding maken dat een groot succes wordt is 1 ding, er ook nog geld mee verdienen is veeeeeel moeilijker. Maar beter voor de toekomst van zo'n platform.  Evengoed een knappe prestatie om dit neer te zetten en dit in een veilige haven van groot geld te loodsen. Dat is echt nodig voor een initiatief als dit om te overleven. Dit bedoel ik niet sarcastisch.

Koos Koets

Ik geloof best dat een miljoen mensen het een keer hebben gebruikt. Iedereen vind het leuk om dit te bekijken en aan vrienden met een oudere telefoon te laten zien.AR zal vast ook wel een plek krijgen, maar dat kan ook zonder Layar. De huidige fase doet me een beetje denken aan de SecondLife hype. Elk bedrijf wilde ook een presence hebben in SecondLife. Nu wil iedereen een Layar maar er zijn slechts enkele cases waarbij AR echt iets toevoegt. De meeste Layars kunnen vervangen worden door een tekstueel lijstje op basis van locatie. Om het in het camerabeeld te presenteren is nu een gimmick waar men van op kijkt. Straks heeft iedereen dat al gezien en doet men dit alleen als je echt in het beeld moet zien. Dus al die Layars vind ik zwaar gehyped waarbij in 80% van de gevallen het niets toevoegt. Wel is het natuurlijk razendknap om iets te bedenken, te bouwen en dan ook serieus geld voor op te halen. Die prestatie neemt niemand ze meer af.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond