Leadtrace.net sluit deuren
Leadtrace.net, de online bannermarkt van Wegener Direct Marketing Europe, sluit per 15 oktober zijn deuren. Alle nog lopende campagnes worden op die datum "gediscontinueerd".
Leadtrace werd in januari 2001 gelanceerd als een online marktplaats voor sales-leads. Klanten konden afrekenen op no-cure-no-pay basis. Het bedrijf was actief in Nederland, Duitsland en Zweden. Directe aanleiding voor het stopzetten van Leadtrace is een reorganisatie binnen Wegener Direct Marketing Europe. Enkele activiteiten worden overgeheveld naar Wegener DM Nederland, maar in het geval van Leadtrace is besloten deze geheel af te stoten.
In een schriftelijke verklaring stelt de directie dat alle nog lopende campagnes "helaas zullen moeten worden gediscontinueerd". Adverteerders die op korte termijn een campagne willen starten, worden vanaf vandaag doorverwezen naar Wegener e-Media of site-partner Euroclix. Of en zo ja, onder welke naam Leadtrace de draad weer zal oppakken, kon de directie niet zeggen.
Project director Mennolt Bosch zegt in een reactie dat Leadtrace sinds de start in januari nog geen winst had gemaakt. "Het breakeven punt lag ver weg, zeker voorbij 31 december."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Rick
Dat relaties van Leadtrace worden verwezen naar Wegener e-media lijkt me voor de hand liggend. Maar dat Mennolt nu Wegener relaties wil gaan doorspelen aan Euroclix komt toch buitengewoon merkwaardig over. Wellicht lezen we hier over enkele weken in Emerce dat Mennolt bij Motion Container/Euroclix is gaan werken? Of zou Wegener een aandeel willen nemen in VNU Participatie Euroclix?
Colby
Even een reactie op de reactie van Rick. Wegener is al jaren aan het kijken op welke manier ze iets met permissie marketing aan de slag kunnen. De Belgische dochter van Wegener is zo onderhand bij iedereen in de wereld binnen geweest, maar totnutoe heeft men er neits mee gedaan. Steeds was het probleem geld. Misschien dat Euroclix zich voor neits heeft aangeboden, want geld heeft Euroclix zo onderhand niet meer, want sinds haar eerste investering heft VNU er niets meer in gestopt. Zelfs de overeegekomen verdere transacties heeft VNU niet uitgevoerd, noch hebben de aandeelhouders van het eerste uur hun recht uitgevoerd op terugkoop van die aandelen. Verder is het zo dat het programma waaronder Euroclix draait een standaardprogramma is ddat je op de hoek kunt aanschaffen. Nee, dan moet ik als voormalig medewerker van euroclix een pluim geven aan DDM holding dat met haar happypoint.com een eigen systeem ontwikkeld heeft dat kwalitatief vele malen beter is en meer kan op het gebeid van data mining dan dit standaardprogramma. Overigens viel het mij recentelijk op dat emailco het programma nu ook aanbiedt aan haar klanten.
Remco van der Pluijm
Na zeer lang wachten, meer waarschijnlijk, na te lang wachten was er voor de DM-speler Wegener eindelijk de logische stap naar internet gemaakt. Echter na nog geen 10 maanden al weer vertrokken. Behoort internet niet tot de core-business van Wegener? Is internet dan geen DM-instrument bij uitstek? En behoren de websites Jobtrack, Autotrack en Track met haar dure TV- en buitenreclamecampagnes wel tot de core-business? Wordt na de reorganisatie de nadruk meer op het uitgeven van regionale dagbladen en huis-aan-huiskranten gelegd dan zijn bovenstaande websites wel een onderdeel van de core-business, maar wordt daar dan wel al breakeven gedraaid of winst mee gemaakt? Echter als Wegener na de reorganisatie ook nog steeds een belangrijke speler in Nederland en West-Europa op het gebied van direct marketing wil zijn dan behoort Leadtrace.net of internet toch tot een belangrijk speerpunt. Naar mijn mening is de gevolgde strategie met Leadtrace niet de juiste geweest. Om als website-eigenaar lead-advertenties van Leadtrace op de eigen website te laten draaien vroeg Leadtrace in eerste instantie een vaste vergoeding om te deel te nemen. Daarnaast lag voor de website-eigenaren de vergoeding voor een gegenereerde lead lager dan bij partijen met dezelfde lead-advertentie, zoals Testnet, Netdirect en Directforce. Deze partijen hanteren sinds hun start al een gratis deelname om als website-eigenaar geld te verdienen door partner/affiliate te worden en leads te genereren via de eigen websites. Kortom:1. te laat internet de stap naar internet gezet;2. te snel de investering terug willen verdienen;3. en geen kennis van de branchegenoten op internet hebben.
Mark Karsch
Zou zoiets als {rfpmarket.com; http://www.rfpmarket.com } beter werken dan affiliate marketing in Nederland?