Deel dit artikel
-

Lekkergeurtje stopt met spammen

Het Bossche bedrijf Lekkergeurtje stopt met spammen zodra de antispamwetgeving door de Eerste Kamer wordt aangenomen. Het bedrijf is al bezig met de voorbereidingen van een opt-in lijst voor zijn bestaande klanten, zegt directeur Frans van den Hoogen. "We gaan ook banners plaatsen en dus gewoon adverteren."

Lekkergeurtje stuurt bijna dagelijks grote hoeveelheden spam de deur uit voor parfum. Een 'spamrun' van 5000 mailings levert volgens het bedrijf zelf gemiddeld veertig orders per dag op: per order zijn dat drie flessen van tien euro per stuk. De dagomzet bedraagt zo'n 1200 euro.

Het bedrijf heeft nooit een geheim gemaakt van zijn spamactiviteiten, en is anders dan de meeste spamsites gewoon telefonisch bereikbaar. Zolang het nog kan, gaat Lekkergeurtje door met spammen. Maar na een van de grootste spamruns begin dit week liggen de spamactiviteiten stil. De site Lekkergeurtje.com is kennelijk door de (buitenlandse) hostingprovider uit de lucht gehaald.

Van den Hoogen: "Dat zoiets zou kunnen gebeuren, hadden we wel verwacht. Vandaar we steeds twee sites in de lucht hebben gehouden. Lekkergeurtje.nl en Lekkergeurtje.com. Voor de laatste maakten we reclame via spam. Dan doen we bewust niet met Lekkergeurtje.nl."

Hoewel de Telecomwet, die het versturen van spam strafbaar maakt, begin november is aangenomen door de Tweede Kamer, moet die eerst nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd en in de Staatscourant worden gepubliceerd voordat zij ook werkelijk van kracht wordt. Vandaar Nederland zich momenteel een soort juridisch niemandsland bevindt.

Bovendien is op dit moment alleen een verbod op spam aan consumenten opgenomen. Bedrijven en hun werknemers kunnen nog steeds worden gestookt met ongevraagde reclame. Volgens onderzoek van Blauw Research wil vooral het midden- en kleinbedrijf dat er alsnog maatregelen komen.

Inmiddels zijn allerlei instanties zich al wel aan het oriënteren op de wet. "We weten nog niet hoe we het gaan aanpakken," zegt een woordvoerder van de OPTA , die zich met de naleving van de wet gaan bezighouden en ook boetes mag uitdelen. "Het is alleen niet erg waarschijnlijk dat we iedere individuele klacht zullen behandelen."

De DDMA , de belangrijkste vertegenwoordiger en het platform voor de direct marketing industrie (direct mail, telemarketing, sales promotion, e-commerce), wil eerst de definitieve wetgeving en amendementen afwachten voordat de leden worden geadviseerd. De DDMA werkt wel aan een aparte e-mail code , al was maar omdat volgens directeur Dirk van der Steenhoven "wetgeving alleen spam niet tegenhoudt."

Bedrijven mogen straks nog wel elektronische reclame versturen aan consumenten als zij kunnen aantonen dat dezen daarvoor toestemming hebben gegeven. Deze bewijsplicht, een amendement van Kamerlid M. van Dam (PvdA) en een verzwaring van de Europese richtlijn, zal voor veel bedrijven niet eenvoudig zijn.

Computerleverancier Dell heeft zich de afgelopen weken de woede van veel (oud) klanten op de hals gehaald door ze ongevraagd wekelijks per e-mail aanbiedingen te sturen. Afmelden gaat niet, tenzij telefonisch. Vermoedt wordt dat het gaat om adressen die ooit zijn gebruikt om een order te bevestigen. Een woordvoerster van Dell zegt, op een toon alsof ze het zelf ook niet zeker weet, "dat we ooit wel met opt-in lijsten zijn begonnen."

Sommige Nederlandse spammers trekken zich voorlopig niets aan van de nieuwe wetgeving. Ronald van der Wal biedt via spam nog steeds een CD ROM met 10 miljoen Nederlandse e-mailadressen aan, hoewel die binnenkort volstrekt waardeloos worden. Uit de mailing blijkt dat Van der Wal iedere order telefonisch natrekt, kennelijk omdat er door anti-spammers te veel valse bestellingen worden opgegeven.

Deel dit bericht

18 Reacties

Kasper Katje

Eigenlijk te gek voor woorden dat een 'bedrijf' als Lekkergeurtje ook nog free publicity krijgt middels een dergelijk artikel want in de met Dollar-tekentjes doordrenkte oogjes van Frans is negatieve publiciteit immers ook publiciteit.Een deel van het artikel, namelijk de inkomsten, sluiten overigens perfect aan bij wat mij vanmiddag weer eens te binnen schoot: spam bestaat alleen als er mensen zijn die het bestaansrecht geven en dat zijn dus in deze dus de mensen die toch op de aanbiedingen ingaan. Ga je hier dus op in dan ben je in zekere zin zelfs medeplichtig aan het in stand houden van deze valse concurrentie. Ik meen me overigens een mailtje van mijn grote vriend Frans te herinneren waarbij het ook nog ging op een flesje dat erg op dat van Jean-Paul Gaultier leek en waar een boodschap bijstond dat het ook erg op dat geurtje hoorde te lijken. (waarbij de koper vergeet dat het boeket waarschijnlijk helemaal niet tot haar recht komt en de geur binnen de kortste keren verwaait is of alleen een sterk afwijkende en minder aangename geur overblijft. Wat zou het mooi zijn wanneer het nu al mogelijk was beslag te leggen op de inkomsten van dit minne mannetje en zijn malafide praktijken. Ik zou met liefde een factuurtje bijvoegen en hierin de kosten aan tijd en emotionele schade op hem verhalen. Voor mij is er maar 1 conclusie: dit zaakje stinkt!

Remko

Over spam gesproken, Wanneer ik emerce bezoek krijg ik banners voor creditcards en sex (welliswaar gratis 🙂 maar toch).Ben ik gehijacked, of werkt emerce tegenwoordig samen met i-lookup? In het laatste geval moet ik zeggen dat het toch wel een hele dubieuze samenwerking is. Hebben anderen soorgelijke ervaringen? remko

Jan van den Boer

Weet iemand wanneer deze wet dan door de eerste kamer zal worden aangenomen?

Kiran

Jammer dat de Emerce meer werkt aan de free publicity voor lekkergeurtje, bedrijven die zich aan de "regels" houden krijgen dit niet. Conclusie: ook gezien de verkopen die toch voortvloeien uit de spam. SPAM WERKT Groetjes […] (blijft dit staan of niet ?)

Giovanni

Ik heb Frans na zo'n mailtje te hebben ontvangen zelf gebeld met het vriendelijke verzoek mij niet meer te mailen. Ik vroeg m terloops of hij wel wist waar hij mee bezig was. Op zich wat pedant, geef ik gelijk toe, maar zijn reactie sloeg echt alles: "…weet je…zal ik eens heel eerlijk vertellen wat ik van jou vind?…..Jij bent gewoon jaloers dat het mij wel lukt en jou niet!…."  <tuut>-<tuur>-<tuut>-<tuut>…. volgens mij heb ik uit pure verbazing nog nooit zo dom uit mijn ogen gekeken…

Kasper Katje

Dat wil ik wel geloven Giovanni :-P Dat is nu ook precies wat er mis is met dat soort ongedierte: ze denken dat ze nog goed bezig zijn ook en gaan over lijken (over geur gesproken). Moreel besef ontbreekt volkomen bij die leeghoofden.Jaloers? Ik walg van zulks laag gedrag.Ik hoop dat de 'geurvretertjes' hem alsnog goed te pakken krijgen en hem eens een goed poepie laten ruiken.

Duh

Dit artikel is misplaatst. Het hoort niet onder de kop Media/Marketing te staan, maar onder Criminaliteit/Vandalisme.

hans anders

Remko, Die banners worden afgestemd op je surfgedrag en betaalgewoonten. Hans

remko

Ik heb weer normale banners. Lijkt erop dat Emercezich toch niet met dubieuze partijen inlaat. Tip aan de geurvreter –> Browser hijacking.Zo kan moderne marketing dus ook. En nog niet verboden.Kijk op http://www.i-lookup.com voor leuke voorbeelden.En leer over het register van je PC. Weer ervan af? http://mjc1.com/mirror/hjt/

Cynthia

Dit artikel is regelrechte onzin. Ik ken Dell en ontvang zelf de nieuwsbrieven, ze geven helderen en goede informatie over hun producten. Als ik het niet meer wens te ontvangen kan ik mij gewoon uitschrijven. Jammer dat Emerce af en toe lijkt op de Story of de Prive.

Ex Dell gebruiker

Over de Dell mailings die jij kennelijk zo op prijs stelt, staan anders heel wat klachten in de nieuwsgroep nl.internet.misbruik.  http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&c2coff=1&frame=right&th=a9494df6cd69873b&seekm=Xns9422AD33D18BCkamasysjazzfiesta%40194.134.0.61#link1

Kees Snitjer

Volgens mij is er maar één reactie op z'n plaats. It's simple, smart en effective en zo zijn er nog 100 freeware leveranciers waarschijnlijk….Zou onze nationale overheid dit soort software nou niets eens verplicht moeten maken….. Hee, en ik heb niet eens meer banners….  http://www.tooto.com/popup-killer/  Groet, Kees

Gio

Zoals gezegd, Frans gebeld met het verzoek van de lijst afgehaald te worden bij Lekkergeurtje…. Nou heel simpel: krijg ik toch gewoon een mailtje van Du Haute wat verwijst naar http://202.9.156.39/lekkergeurtje/

silvia

ik heb met mijn stomme kop een bestelling gedaan van 40 euro ik heb niets ontvangen kan naar mijn geld fluiten meneer frans pakt de telefoon niet meer op .Vertel me aub meer van die man. niemand pakt mijn geld af en helemaal zon eikel niet

frenk

Wij zitten met het zelfde probleem als jij, onze bestelling loopt al vanaf 10-11 en nog steeds geen bestelling.Ik heb al een aantal keren gemaild en gebeld en van der hoogen ook gesproken alleen maar *** verhalen krijg ik te horen.Ik heb het ook via info@internet-shopping-services.com geprobeerd maar die heeft ook zn site uit te lucht gehaald dus dat tel nr wat daar op stond is ook niet meer te bereiken.Dus ik denk dat we nooit meer wat geleverd krijgen, ik weet nog wel een oplossing ervoor maar dat is me de 70,- niet waard.

Smerig luchtje

meer info voor Silvia en Frenk: http://retecool.com/comments.php?id=566_0_1_0_C

Frans van den Hoogen

Beste Frenk en Silvia, ik ben de afgelopen maand door ernstige prive omstandigheden verhinderd geweest mijn werk te kunnen doen. Je bestelling wordt gewoon verstuurd en geleverd neem alstublieft contact met me op. Frans van den Hoogenwww.lekkergeurtje.nl 073-6413992

frenk

Ja heel leuk Frans, dat heb ik al een aantal keren gedaan maar nog steeds niets gehad! je telefoonnr is nu zelf helemaal onbereikbaar geworden en je stop met je bedrijf zie ik op je site staan,dus komt er nog wat of kan ik nu zeker naar mn spullen fluiten???

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond