Deel dit artikel
-

LinkedIn steeds populairder bij marketeers

De meeste advertenties en campagnes op LinkedIn zijn gericht op personeelswerving. Als het aan marketeers ligt, dan wordt de site steeds meer ingezet voor een bredere business-to-business-marketing.

Dat blijkt uit de jaarlijkse Grote Marketing Enquête van Tijdschrift voor Marketing en WebAds. Maar liefst 60 procent van de ondervraagde marketeers gebruikt LinkedIn wekelijks, 20 procent doet dit maandelijks. Vorig jaar bleef het aantal marketeers dat LinkedIn wekelijks gebruikte, steken op 36 procent.

Volgens WebAds-directeur Tjeerd Kooij gaat het er vooral om wie er bereikt kan worden. “Met alle profielen die we tot onze beschikking hebben, waarbij iedereen invult bij welk bedrijf hij werkt, in welke functie, dat kan simpelweg heel goed worden gebruikt voor de doelstellingen van de adverteerder.” De mogelijkheden om gericht te adverteren op LinkedIn zijn uitgebreid.

Het aantal profielen blijft toenemen. En de meeste campagnes en advertenties zijn bij LinkedIn van oorsprong wervingsgericht. Bij de ondervraagde marketeers zet 28 procent LinkedIn in voor marketingdoeleinden. Nog eens 11 procent wil dit het komende jaar ook gaan doen en 8 procent stelt het uit tot 2010. Een relatief grote groep, 36 procent heeft nog geen plannen en 17 procent kan zich niet voorstellen dit netwerk ooit voor marketingdoelstellingen in te zetten.

Kooij: “Wanneer je start met adverteren op het internet, dan kan dat ingewikkeld zijn. Ga je op zoek naar je delgroep en zoek je daarbij een zakelijk bereik, dan is de kans toch groot dat je uitkomt bij LinkedIn.”

Uit het onderzoek blijkt verder dat LinkedIn, YouTube en Hyves de meest gebruikte social networks van marketeers zijn, met Twitter en Facebook als runner-ups.

Pulse/Plaxo daarentegen weet de toegenomen bekendheid niet in meer gebruikers om te zetten: de strijd met LinkedIn lijkt in deze doelgroep verloren. Bij LinkedIn is bijna sprake van een verdubbeling van het aantal frequente gebruikers.

Vrouwen, jongere marketeers tot 35 jaar en B-to-C marketeers gebruiken Hyves veel meer dan gemiddeld. LinkedIn wordt iets vaker gebruikt door mannen, en veel vaker door marketeers tussen de 35 en 44 jaar. YouTube wordt vooral door mannen en jongere marketeers tot 35 jaar bezocht, dezelfde doelgroep als die van Twitter.

LinkedIn, YouTube, Hyves en Twitter zijn de meest genoemde netwerken als het gaat om inzet voor marketingdoeleinden, nu en in 2009.

Deel dit bericht

4 Reacties

Robbert - Expand Online

In lijn met dit artikel zien wij duidelijk een groeiende interesse in LinkedIn DirectAds (de AdWords variant van LinkedIn).  Een aantal van onze klanten gebruikt LinkedIn DirectAds als recruitment kanaal. De kosten per klik liggen weliswaar duidelijk hoger dan bij AdWords en andere kanalen, maar door de unieke doelgroep en targeting mogelijkheden (op branche, leeftijd, functieniveau, etc.) is de kwaliteit van kliks (en sollicitaties) ook vele malen hoger.  Zie voor meer info http://www.expandonline.nl/expand-directads-nl.php

fonze

SPAM!

Gijs Vroom - Emerce

@ Fonze, Graag je inhoudelijke reactie Fonze. Hier hebben we niet zo veel aan. Indien je het niet eens bent met Robbert, geef dan argumenten en andere data. 

simone

Linkedin is een (nieuwe) klant van Webads, dat zou je er voor de journalistieke duidelijkheid wel bij moeten zetten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond