Deel dit artikel
-

Locatie-marketing: Aanbiedingen ter plekke

Het Wireless Application Protocol (WAP) maakt het mogelijk om via draadloze apparaten (bijvoorbeeld mobiele telefoons) dezelfde diensten te bieden als via Internet. Gecombineerd met het Global Positioning System maakt WAP in theorie ook locatie-marketing mogelijk.

Hoewel velen net aan de term 'e-commerce' waren gewend, doet met de intrede van de nieuwe draadloze WAP-technologie een nieuw fenomeen van zich spreken: 'm-commerce' (mobile commerce). Via gsm's zullen allerlei interessante diensten hun intrede doen in zowel de consumenten- als de zakelijke markt. Van het aantal verkochte gsm's zal het succes van m-commerce in ieder geval niet afhangen. Op dit moment wordt al voorspeld dat in 2003 het aantal gsm's wereldwijd meer dan 1 miljard zal bedragen.

Route

Interessant is de combinatie van WAP met GPS. GPS staat voor Global Positioning System, een systeem dat via de satelliet in staat is om exact vast te stellen waar u zich bevindt. Hierdoor wordt het bijvoorbeeld mogelijk dat u via uw mobiele telefoon wordt gewaarschuwd voor files die zich op uw route bevinden. Een andere voor de hand liggende dienst is om via uw gsm het dichtstbijzijnde restaurant op te vragen wanneer u in een vreemde stad uit eten wilt. De route ernaartoe verschijnt uiteraard ook direct op uw display. Scoot is bijvoorbeeld een partij die zo'n dienst zou kunnen aanbieden. Scoot is immers ook al via WAP bereikbaar. Een woordvoerder meldt dat de ontwikkelingen rondom de GPS scherp in de gaten worden gehouden, maar dat Scoot voorlopig nog geen GPS-gerelateerde diensten via de gsm zal aanbieden.

WAP gecombineerd met GPS maakt dus locatie-marketing mogelijk. Doordat achterhaald kan worden waar iemand zich op een gegeven moment bevindt, kunnen locatie-gerelateerde aanbiedingen en informatie op zijn gsm-display worden getoond. Voorbeeld: iemand loopt voorbij de Free Record Shop en op zijn gsm verschijnt de boodschap dat de nieuwste cd van Marco Borsato in de aanbieding is. Dit kan natuurlijk van grote invloed zijn op het aankoopgedrag, mits de informatie betrekking heeft op specifieke interesses.

De kwaliteit van locatie-marketing is dus sterk afhankelijk van hetgeen bedrijven over de eigenaar van een gsm weten. Wanneer er ongevraagd allerlei irrelevante informatie via de mobiele telefoon doorgegeven wordt, dan zal het effect van dergelijke acties vrij klein of zelfs negatief zijn (consumenten krijgen een negatief beeld van de bedrijven die dergelijke informatie versturen). Voor bedrijven is het dus van groot belang dat zij gerichte locatie-marketing bedrijven op basis van ingekochte of zelf opgebouwde klantprofielen.

Winkelcentrum

Uiteindelijk zal de mobiele telefoon hét ultieme locatie-marketing-instrument gaan vormen. Dit zal gepaard gaan met nieuwe ideeën, nieuwe diensten, nieuwe concepten en nieuwe mogelijkheden. Nu is het alleen nog maar wachten op de eerste beurs-genoteerde WAP-onderneming. Eén van de partijen die in ieder geval goed aanvoelt hoe groot de invloed van WAP binnenkort zal zijn is Shopus.net. Dit in Helsinki gevestigde bedrijf is namelijk het eerste online winkelcentrum dat al haar winkels ook via WAP toegankelijk heeft gemaakt. Wel zo makkelijk! Dan kun je tenminste op ieder gewenst moment en vanaf iedere plek rustig je aankopen doen via je eigen gsm. "Even shoppen" wordt dus "even wappen".

Verder lezen:
www.wapped.nl
www.links2mobile.com/wp/wp4.htm
www.nokia.com/corporate/wap/index.html
www.mobilestart.com/
www.gsmworld.com/technology/wap.html
home.intekom.com/cellular/wap.htm

Martijn van Osch

Deel dit bericht

4 Reacties

Gideon Bazen

Huidige GSM netwerkaanbieders kunnen nu al zonder GPS (beperkte) locatie toepassingen ontwikkelen. Via de zendmasten kunnen zij namelijk de locatie van de wapper bepalen. Hebben de GSM netwerkaanbieders het alleen recht op deze informatie. Of kunnen zij verplicht worden deze informatie ook aan ander dienst leveranciers door te geven? 

Ralph Michels

Martijn, goed verhaal. Je hebt gelijk dat Dynamische Positie-afhankelijke Informatie Voorziening (DPIV) de killer wordt voor WAP. Het ligt voor mijn gevoel alleen nog wat breder. De content die de gebruiker gaat ontvangen wordt sterk bepaald door de context van de gebruiker. Context stuurt immers de content. Belangrijke drivers voor het bepalen van de context zijn tijd, functie en positie. Op basis van deze context kan de gebruiker informatie ophalen (info pull). Zoals je ook al aangeeft wordt het pas echt leuk als info-push kan worden gerealiseerd. Dan wordt het namelijk interessant voor de zakelijke markt om de gebruiker pro-actief te informeren op basis van zijn context. In dit kader wordt de term Context Driven Marketing (CDM) al vaker geroepen. Context Driven Marketing via Context Driven Devices. Groeten, Ralph Michels

Marcel Noordman

De spijker op z'n kop!… Als er een aspect is waarop WAP en andere vormen van mobiel internet waarde kan toevoegen die het vaste internet niet kan is het in dit soort lokatiegebonden diensten. Nog een paar andere varianten:- Op aanvraag van de WAP-gebruiker de drie dichtstbijzijnde pizza restaurants. Routebeschrijving hoe je van je huidige positie daar komt en 10% korting op de Margarita op vertoon van de code die je op je GSM toegestuurd krijgt!- Aanwijzing waar beschikbare parkeerruimte is om het verkeer in de binnensteden te stroomlijnen;- Korting op je telefoontikken als je in het winkelcentrum of op een andere lokatie loopt en koopt;- Locatiegebonden informatie over hotels en eetgelegenheden Deze laatste dienst is enkele weken geleden door Michelin (van de sterren) en Ericsson als WAP-dienst aangekondigd. Deze dienst en anderen zijn overigens te vinden op http://www.wapworld.nl, de Nederlandstalige website over WAP en mobiel internet. Marcel Noordman

Leon Verhorst

grappig om te zien dat in dit artikel al werd aangegeven waar nu het nieuws weer mee gehaald wordt: wap en positioning. leon

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond