Deel dit artikel
-

‘Logistieke voorsprong bol.com en Coolblue vervaagt’

Logistiek is niet meer het grootste onderscheidende punt voor bedrijven als bol.com, Coolblue en Wehkamp. Veel gespecialiseerde logistieke dienstverleners bieden inmiddels dezelfde service aan.

Kleine en middelgrote webwinkels kunnen bestellingen ongeveer net zo snel gaan uitleveren als de giganten op de lokale markt. Logistiek dienstverleners werken met steeds flexibelere cut-offtijden en bieden verschillende bezorgopties.

“Door het sterk opkomende sameday-delivery vervagen nu de grenzen tussen sameday- en nextday-delivery. Partijen die nu bijvoorbeeld nog een cut-offtijd van 17.00 uur in de middag hebben, kunnen nu op hun website alsnog een cut-offtijd van 24.00 uur in de avond aanbieden en via de sameday-delivery dienst de pakketten toch de volgende werkdag aanbieden.“

Dat signaleert de expertgroep e-Fulfilment & Warehousing van ShoppingTomorrow in een recent rapport.

Het grootste onderscheid kunnen webwinkels gaan maken met, hoe verrassend, hun kennis over hun producten en de productcategorieën waarin ze opereren. Voorwaarde is wel dat ze zich daarbij laten ondersteunen voor de laatste stand van technische zaken. Dat betekent niet dat ze dure IT-investeringen moeten doen, wel dat ze weten waar Abraham de IT-mosterd haalt.

“Gedreven door ICT-innovaties alsmede de opkomst van de online marktplaatsen, evolueren steeds meer e-commercebedrijven naar een netwerkmodel. Zowel ten aanzien van hun verkoopkanalen, denk aan de eigen websites, marktplaatsen, et cetera, als ten aanzien van hun leveringsketen. Denk aan zaken als: eigen magazijn, magazijn derden en voorraden bij marktplaatsen.”

Partijen die deze technische drempel hebben geslecht, zijn ook beter dan anderen in staat om te gaan handelen in België, Duitsland en, in het verlengde daarvan, andere EU-landen.

Foto: Darkday (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

bert

Gisteren eens bij Coolblue geshopt, en ze kunnen het wel. Veel beter dan Bol.com trouwens. Leuke webshop om concepten van te jatten. Zonder account bestellen, weinig frictie in bestelproces, lekker duidelijke voorwaarden. Bol is toch een beetje teveel Amazon-cloon, een webshop waarvan ik totaal de populariteit niet begrijp. Soort myspace onder de webshops. Vreselijke old-school 2001 looks.

Enige nadeel: die verekte opvallende doos. Beetje alsof je een rode videoband meeneemt bij de videotheek. Zou graag 1 € bijbetalen voor een bruine.

Paul

@Bert
Mee eens.

Waar ik me alleen zo langzamerhand groen en geel aan ga ergeren is de onmogelijkheid om gelijk met het bestelproces een latere aflevering af te spreken. Sommige bedrijven leveren gewoon die optie en bieden zo’n pakket gewoon later aan PostNL (of een andere vervoerder).

Wat dat betreft springt UPS er als enige vervoerder uit, waar je voor de eerste aflevering aan kunt geven dat je een andere (latere) aflevering wil. Op zich hebben mn buren geen bezwaar tegen het in ontvangst nemen, maar ik heb weinig zin om maar af re wachten wanneer zo’n buurman dan toevallig thuis is.

Stephan

Zeker eens dat Coolblue een zeer fijne site is. Ook met betrekking tot retour proces. Je krijgt meteen een mail als het pakket is gescand voor het opsturen. Site is overzichtelijk en eenvoudig in gebruik. Service heb ik tot nu toe als zeer fijn ervaren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond