Deel dit artikel
-

Lost Boys: WK-site goed, maar niet mondiaal genoeg

De razend populaire FIFAworldcup.com-site is een goede, snelle site, maar niet mondiaal genoeg. De vele statistieken en rare afkortingen zijn erg Amerikaans en de site telt te weinig talen. Dat vindt Bas Raijmakers, Usability Director bij Lost Boys Usability. Raijmakers is een van de professionals die op de Emerce Industry Day , die op 21 juni in Amsterdam plaatsvindt, de sites van website-bouwers en designers test en analyseert.

De WK-site , die in opdracht van de FIFA door Yahoo is gebouwd en beheerd, is volgens de wereldvoetbalbond de meest succesvolle sportsite ooit. Deze week ging de teller voorbij de 460 miljoen pageviews. De officiële site van Euro 2000 kwam tijdens het hele toernooi niet voorbij de 128 miljoen pageviews.

Raijmakers vindt dat de site nog mondialer zou kunnen. Raijmakers: "Hij is in zeven talen opgesteld, dat vindt Yahoo waarschijnlijk al heel wat. Maar waarom ontbreekt een wereldtaal als Arabisch of die van het voetbalgekke Italië?" De site moet idealiter in de talen van alle deelnemende landen te lezen zijn, stelt Raijmakers.

Nog beter zou zijn als hij helemaal gepersonaliseerd is, zo meent hij. Raijmakers: "Ik kan nu al wel kiezen om alleen de resultaten van een bepaald team te zien, maar hoe zou het zijn als de stukken echt vanuit het perspectief van mijn favoriete land zijn geschreven?" De man die bij Lost Boys verantwoordelijk is voor alle onderzoeksactiviteiten, vindt de wk-site nu ook erg Amerikaans geörienteerd. Hij wijst op de vele statistieken en enigmatische afkortingen als 'ft' en 'sog'. Raijmakers:"De betekenis daarvan moet eigenlijk meteen duidelijk zijn."

Raijmakers is wel tevreden over de snelheid van de WK-site. "De laadsnelheid is prima, de foto's komen snel binnen. Het is ook aan de serverkant goed geregeld. Dat is goed met zo'n populaire site." Wel vindt hij het online verslag van de wedstrijden soms wat langzaam. Raijmakers betreurt het ook dat er wel een message board is, maar er niet kan worden gechat, "om zo nog meer een community te doen ontstaan". Ook zou hij het een prima idee vinden als de gebruiker alerts kan ontvangen, bijvoorbeeld via messenger, die hij zelf kan instellen, "zoals alleen voor doelpunten of ook voor andere momenten".

Hij is ook te spreken over het journalistieke gehalte van de site. Raijmakers wijst op de rechterkant van de homepage, die steeds dingen eruit licht, zoals hoogte- en dieptepunten, een dag uit het leven van, en een fotogallerie. Raijmakers: "De site bevat veel informatie en biedt volop journalistieke instrumenten aan de redactie. Het is als de de voorpagina van een krant die steeds per editie wordt ververst. Dat deden we ook op de site van Big Brother, die Lost Boys heeft gebouwd."

Verder heeft Raijmakers op de homepage juist veel kritiek. Hij vindt die "onoverzichtelijk" en is verbaasd door de rare structuur van die pagina. Raijmakers wijst op de tabjes bovenaan de pagina, met namen die niet direct duidelijk maken waar ze naar verwijzen: 'destination asia', 'entertainment', 'pure football' en 'tournament'.

Wat Raijmakers nog minder begrijpt is dat de pagina &#39 eigenlijk een beter overzicht biedt dan de homepage zelf. Op de tournament-pagina is de rij met verwijzingen aan de linkerkant van de site – naar zaken als 'news', 'groups', 'matches' – ten opzichte van homepage bovendien enorm uitgebreid. Raijmakers vindt dit geen goed idee en zegt het nog nooit te hebben gezien. "Het is belangrijk dat de navigatie op de hele site op dezelfde wijze wordt volgehouden."

Raijmakers heeft zo zijn eigen visie op het betalen voor videobeelden op de site. Gebruikers kunnen voor 22,50 euro de hoogtepunten van de wk-wedstrijden terugzien. "Dat zullen maar weinigen doen," meent Raijmakers, "maar dat lijkt me ook niet de bedoeling van FIFA en Yahoo. Die willen vooral experimenteren met videobeelden en werpen door geld te vragen een drempel op om de servers niet nog eens extra te belasten."

Toch is Raijmakers al met al redelijk te spreken over de WK-site. "Je ziet met sport-, maar ook met andere sites zoals die rond verkiezingen, dat ze zich in de loop der jaren met sprongen ontwikkelen. Dat is ook omdat de behoeften van de gebruikers veranderen. We bevinden ons duidelijk nog in de pioniersfase."

Wie zijn eigen site door Raijmakers wil laten fileren moet naar de Emerce Industry Day komen. Samen met Laurens Massee (een van de oprichters van Monsterboard), Han de Groot (MetrixLab) en Soraia Cardoso (van Testusability) test Raijmakers uw sites. Dat gebeurt onder leiding van de Creative Director van de Ilse Media Groep, Peter Kentie. De werk track vindt doorlopend plaats tot 17.00 uur in het werkcafé in de Artiestenfoyer van de Beurs van Berlage.

Daarnaast spreekt Fru Hazlitt op de Industry Day. Zij is bij Yahoo directeur Marketing en Sales en mede-verantwoordelijk voor de WK-site. Met als co-referent Paul Molenaar (directeur Ilse Media Groep) en als moderator Monique van Dusseldorp (CEO van onderzoeksbureau Van Dusseldorp & Partners), houdt Hazlitt haar verhaal over de "First Internet World Cup" van 10.10 tot 11.00 uur in de Goederenbeurszaal in de Beurs van Berlage. Het maakt onderdeel uit van de stream Media & Marketing.

Deel dit bericht

27 Reacties

Santoki

Dit soort mensen kun je binnen je organisatie missen als kiespijn. Echt typisch Nederlands geneuzel in de marge. Je hebt het hier over de meest bezochte site ooit, met prima functionaliteiten in een goed design, die er tot op heden nog nooit uit gelegen heeft! En dan nu het commentaar van de beste man: "er kan nog wel een taaltje bij", "personalisatie was wel op zijn plaats geweest". Ik hoop dat de communicatie tussen de afdeling "interaction and usability" en de ontwikkelafdeling bij Lost boys goed is. Een gepersonaliseerde site met meer dan 500 miljoen pageviews… en die krijgen dan allemaal een user-name en een password om vervolgens in te loggen op hun eigen worldcup pagina. Ik denk nog maar even niet aan de back-office die hiervoor moet worden ingericht om alleen de mensen te bedienen die hun password kwijt zijn. Anyway, de Amerikaanse bouwers hebben bij deze site gekeken naar de bottom line: een werkende website die meer dan 500 miljoen pageviews aankan en helemaal up to date is.

Peter

Wat een keuze om juist de WorldCup site te kiezen voor dit soort kritiek. Deze meneer begrijpt er werkelijk helemaal niks van. Tuurlijk, "het kan altijd beter" zeggen we altijd, maar deze verloren jongen begrijpt waarschijnlijk niet dat de bouwers wel wat anders aan hun hoofd hebben dan een "gepersonaliseerde ervaring". Ze zitten namelijk in het stadion om elke overtreding via de Matchcast binnen een paar seconden bij mij op het beeldscherm te zetten.

Koos Koets

Personalisatie is aardig, en het klopt dat dit niet mogelijk is, maar personalisatie maakt een site ook snel trager, omdat het qua webcaching veel moeilijker is, en eerlijk is eerlijk de website is bloedsnel, en dan is het zelf bij elkaar klikken van informatie totaal geen probleem. Ook qua meertaligheid ben ik het niet helemaal eens, het is aardig als je een site in 30 talen kunt bezoeken, maar je ziet dan ook vaak dat de content veel minder snel geupdate wordt. Daarnaast denk ik dat het niveau Engels wat op de site gebruikt wordt zeer goed leesbaar is, ook voor de mensen met wat minder kennis van de taal. Een goed aspect van de website vind ik de livecast, vooral voor mensen die op hun werk zitten en toch de wedstrijden willen volgen is dit een goed alternatief.

Wat een gezeur

Hou toch eens op met dit soort 'nieuws'. Continu worden nieuwsfeiten getoond van bedrijven die weer in de spotlight willen komen. In plaats van commentaar te hebben op deze website kan er veel beter naar de positieve kanten gekeken worden. En eerlijk is eerlijk, wie wil nou personalisatie hebben? Ik wil gewoon alle uitslagen zien en vrijelijk kunnen verplaatsen door de website. Daarnaast is Matchcast in principe al personalisatie genoeg. Ik krijg het commentaar van minuut tot minuut van de wedstrijd die ik heb uitgekozen. GEWELDIG toch? Dus stoppen met die onzin Lost Boys!

Thomas

Usablity kan geen kwaad, maar dit soort uitspraken over een site die nu eens bewijst dat internet heel veel kan bereiken, vind ik nogal kleinzerig. Ik vraag me dan ook af hoeveel clicks Raijmakers nodig heeft om een schone onderbroek aan te trekken. De pop-up Matchcast is voor iedereen die geen tv op zn kantoor mag hebben, een schot in de roos. De verslaggever ter plaatse geeft beter commentaar dan Heinze Bakker (is ook niet moeilijk), is gevat, en iedere voetballiefhebber weet waar de afk. voor staan, en wat er speelt in de wedstrijd. Waar de Matchcast ook nog in voorziet is om, zoals nu het geval is, 2 wedstrijden tegelijk te volgen. Zulk een gevatheid komt ook niet 1-2-3 uit de koker van usability, waarbinnen creativiteit bijna nooit scoort. Met het gekeuvel van dhr. Raijmakers maakt hij zichzelf voorstander van het doodredeneren van informatie. Met deze visie lijkt het erop dat iedereen met een browser de fantasie heeft van een rulle mus met een clickgedrag van een kind van 0 achter een Fischer Price toestel. Deze site is gewoon een wereldhit. Yaahooooooooooo

Wim Hollebrandse

Helemaal met Santoki eens. En ja, beste meneer 'Usability Director' het kan altijd beter. Maar 'gewoon' goed is in dit geval met 460 miljoen pageviews ruim voldoende!

Don Leo

Dit soort geneuzel en betweterij over zaken die gewoon goed geregeld zijn is precies de reden waarom Nederland helemaal niet meedoet aan de WK. Het constante gemiereneuk en beter weten maar ondertussen niets presteren. Dat moet wel eens afgelopen zijn, anders eindigt lost boys zoals het nederlands elftal, alleen directeuren en aanvoerders, maar geen richting en geen spelers. Met als einde uitschakeling! Lost Boys en Nederlands elftal ga AUB Scoren!

Louis

Als ik ergens geen kritiek verwacht had, was het wel uit Lost Boys hoek. Kan me nog een bepaalde site van een bepaalde Amsterdamse voetbalvereniging herinneren die door deze jongens was gebouwd. Binnen vier maanden werd Lost Boys alweer aan de kant gezet, na {klachten; http://www.parool.nl/993202330484.html } van gebruikers over het gebruik van de site.

Louis

Om als medewerker van Lost Boys dit soort kritiek te spuien over een site van Yahoo, is ongeveer hetzelfde als om als speler van Bal Op't Dak 9 uit de onderafdeling regio Schunnegerheide kritiek te leveren op het spel van Francesco Totti. We hebben gezien wat Lost Boys ervan bakte met de Ajax-site. De Verloren Jochies werden knetterhard op straat gezet na een site te hebben gebouwd waar alleen Feyenoorders vaak kwamen: om te lachen. Verdwaalde Jongetjes, het is hoog tijd om de bek alleen nog maar open te trekken als jullie weer geld moeten lospeuteren van Vader Mol.

GuiGui

Usability is een term die de laatste tijd steeds vaker gebezigd wordt, «t weer is pruimentijd. Uit de mening van Bas blijkt dat hij de site als usability expert (director zelfs) heeft geanalyseerd en getest, niet als gebruiker (voetbalfan). Aan de testmethode met usability experts kleven nogal wat nadelen. Een deskundige blik kan nooit een volledige vervanging zijn van een gebruikerstests; een usability expert kan immers niet alle reacties van de doelgroep voorspellen. En Bas kan dat laatste al helemaal niet. Zo zal een voetbalfan nooit over een WK/site spreken.- Uit niets blijkt zijn voorliefde voor voetbal. Bas snapt zelfs niet wat hij achter buttons als «Destination Asia« (Collins dictionary: place to which one is going) of «Tournament« (alle wedstrijdinformatie misschien?) mag verwachten.- Uit alles blijkt echter wel zijn voorliefde (beroepsdeformatie?) voor fancy functionaliteiten, personalisatie, customer relation management, multichannel communication, navigatiestructuren etc. Bas had dus een andere testmethode (participerende gebruikersobservatie of interviews en vragenlijsten) moeten toepassen en misschien even de doelgroep moeten bevragen. Usability: The extent to which a product can be used to achieve specific goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use. Bas had ons dus moeten berichten over zaken en taken als:- Hoe snel kom ik erachter wie er in de wedstrijd Costa Rica vs Brazilie gescoord heeft? («only one click away«)- Hoe snel kan ik daar iets van zien («only one click away«, rappe downloadtijden trouwens)- Hoevaak deed Cruijf eigenlijk aan een WK mee? ) search Cruyff, {result; http://fifaworldcup.yahoo.com/en/pf/h/cp/ned/cruyff.html }.- Voldoen de getoonde resultaten aan mijn verwachtingen? Ik durf te wedden (maar heb dat niet onderzocht) dat er heel wat voetbalfans zijn die op die laatste vraag volmondig ja zouden antwoorden. Ik vind het trouwens zelf maar een vreselijk opgefokt spelletje:-)

lief meisje

Ik denk dat Lost Boys beter eens naar de usability kant kan kijken van de door haar opgeleverde KLM website, als die niet down is tenminste…

j.deboer

Pff wat een lulverhaal. Over usability gesproken, kan iemand zich nog de big brother site van Lost Boys herrineren? Erger kon zowat niet. M.a.w.: altijd makkelijk om andermans werk af te kraken. Stuk moeilijker om te laten zien hoe het *wel* moet.

Chris

Ik vind het ook een beetje een rare reactie van de mensen van Lost Boys. Ik vind het heel knap om zo een grote site te maken die altijd online is (met zoveel bezoek), altijd snel is (erg belangrijk), nooit uit de lucht, waarvan de navigatie klopt en de inhoud goed is. Dat kan je inderdaad van veel sites van Lost Boys zelf niet zeggen, kijk maar naar Arrows en KLM. Een homepage blijft een kwestie van smaak dus dat is heel makkelijk. Ze hebben wel erg moeten zoeken om iets te vinden waar ze commentaar op hadden. Dan is het misschien verstandiger om te zeggen dat het gewoon een buitengewone prestatie is van de mensen die verantwoordelijk zijn geweest voor deze site. Vooral over de matchcast ben ik erg te spreken. Die staat bij iedereen hier de hele dag aan.

jan

wat een naprater is die Raijmakers zeg! ongehoord, en dat Emerce daar dan ook nog een artikel aan wijdt, is niet te snappen. Net nadat het wk begonnen was kwam een onderzoeksbureau van naam (al ben ik die vergeten) met EXACT dezelfde conclusie!

Jitske

Wat een zielige reacties allemaal zeg. Raaijmakers wordt waarschijnlijk gewoon naar zijn mening gevraagd en als ie die dan geeft, zien mensen eindelijk een kans om hun Lost Boys fustratie uit te storten. Raaijmakers' conclusie is dat de site op zich goed is, maar hij geeft wel mogelijke aanvullingen en verbeteringen. Een website in alle talen? Niet reeel. Personificering? Voor de ene wel, de ander niet. Maar die notifications waar Raaijmakers het over heeft, vind ik bij voorbeeld wel een goed idee.

ralph

"….Toch is Raijmakers al met al redelijk te spreken over de WK-site…." Nou nou! Daar zullen ze bij Yahoo erg verguld mee zijn dat Zijne Usablity Director Raijmakers, het een redelijke site vindt! Hoe durf je! Nederigheid zou je gepast hebben.

Patrick Muller

Mensen, mensen! Gelieve niet meer dan 1 keer te klikken op de Usability Director.

Theemuts

Meneer de Usability Director heeft natuurlijk helemaal gelijk (not), en hij kan het weten. Kijk maar eens naar de Lost Boys site. Vooral de nederlandse versie is een goed voorbeeld van hoe je nederlands en engels prima kan mixen. hoe durft meneer de Usability Director opmerkingen te maken over een taaltje te weinig. Tip: Bekijk de lostboys site ook eens met een Mac en zie hoe beroerd de vacatures in beeld komen.Nee meneer de Usability Director, commentaar leveren is niet moeilijk. Het goede voorbeeld geven wel.

michael muron

Alsof hun eigen site (lostboys.nl) helemaal faaantastischhhh is! Get a life will you!

TC

Prima reactie Jitske. De beste stuurlui staan aan wal! Dat geldt voor Lost Boys, maar zeker ook voor de reacties op dit forum. Ook Forrester heeft {kritiek; http://www.marketingonline.nl/nieuws/moduleitem19023.html } op de WK-site. Waar Lost Boys de site nog goed noemt en suggesties aan de hand doet voor verbetering, noemt Forrester het een blunder…

j.deboer

Jajaja, ik denk dat er maar weinig mensen zijn die niet doorhebben dat mijnheer TC wellicht onderdeel is van Lost Boys.

Jitske

So what? Dat maakt zijn reaktie niet minder op zijn plaats. Kijk ik weet dat 90% van de Emerce lezers met een zwaar Lost Boys complex rondloopt. Elke discussie rond Lost Boys vervalt al gauw in het geklaag dat Mol zijn E-mperium heeft kunnen opbouwen met steun van papa. Irrelevant lijkt me. Lostboys biedt werkgelegenheid aan honderden mensen die graag bezig zijn met multimedia en nieuwe techniek. En ja, ik weet dat LB geen charitatieve instelling is. Feit blijft dat ik trots ben dat er toch een Nederlands bedrijf uitgegroeid tot een internationaal belangrijke speler op dit gebied. En laat LB medewerkers maar kritisch zijn ten aanzien van andere sites. Daarmee schroeven ze ook hun eigen kwaliteitseisen op. Ik ben het met een van de forumleden eens dat Bas overkomt als iemand die vooral technisch georienteerd is in plaats van inhoudelijk en daarin misschien wat doorslaat. Maar al jullie kritische geesten kunnen Bas vrijdag aanstaande het vuur na aan de schenen leggen op de Industry day. Ik reken op jullie. O ja, ik werk niet bij LB.

Dennis

De redenatie dat als iets een x hoeveelheid miljoen pageviews heeft meteen ook een goede usability heeft is natuurlijk onzin. Ik denk eerder dat het eindeloze pluggen van de website op TV, radio en TV de grote hoeveelheid hits veroorzaakt. Een andere verklaring is natuurlijk ook dat de wedstrijden voor een groot gedeelte van de wereld onder werktijd valt, dit in tegenstelling tot Euro2000. Als je niet op TV kijken dan maar op Internet toch? Bas Raijmakers heeft volledig gelijk in al zijn argumenten. Als je dat oud hollands mierenneuken vind is dat je goed recht, maar als je een goede usability engineer bent moet je over dat soort kleine details vallen. Usability is tenslotte de mate waarin een product kan worden gebruikt door gespecificeerde gebruikers om het gespecificeerde doel te bereiken met effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid. Als de opmerkingen van Bas zouden worden opgevolgd zou de site makkelijker in gebruik worden voor veel bezoekers. Voor de mensen die klagen over prestaties van de LB website weten kennelijk niet wat een usability engineer doet. Ze doen veel, maar iets wat ze niet doen is zorgen dat vacatures op Netscape, Opera, Internet Explorer, PC en Mac er goed uitkomen te zien, daarvoor moet je echt de clientside scripting mensen van LB aanvallen.

niels z

De website van de fifa heeft allerlei coole features zoals bijvoorbeeld de matchcast. Persoonlijk vind ik het een goede site waar menig ontwerper nog wat van kan leren. Uiteraard zijn er altijd dingen die beter en anders kunnen. Ik moest helaas vanochtend voor het eerst constateren dat de website niet verder ingeladen wordt dan hetgeen in mijn cache staat. Kunnen ze nu het spannend wordt dan toch niet heb boeltje draaiend houden?

henk

Is het nu 'miereneuken' of 'mierenneuken'? Lost Boys is trouwens het enige overgeblevene serieuze internetbedrijf in Europa. Ik hoop dat zij de volgende WK Site mogen maken als het WK weer in Europa is. Ik denk dat dat een fantastische site gaat worden. En waarom moet Yahoo deze site nu bouwen die hebben helemaal geen voetbaltraditie? Ik wordt echt moe van al die reacties van die freelancers die zelf ook nog nooit iets gepresteerd hebben.

Jelle

"IconMedialab/Lost Boys heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een nettoverlies geleden van 215,4 miljoen Zweedse kroon (23,4 miljoen euro)." Bas Raijmakers, Usability Director bij Lost Boys Usability, gaat ons vast en zeker over 2 jaar (EK) en 4 jaar (weer WK) laten zien hoe het zoveel beter kan. Nog gebruiksvriendelijker, overzichtelijker, in nog meer talen. Met zulke plannen staan de sponsors met zakken geld in rijen van 4 voor de deur. Dood of de gladiolen, Rich Boy of Lost Boy. Bas, voetbalminnend Nederland rekent op je!

De Graaf

Jelle, 100% mee eens, nu moet dat Nederlandsmeegelul stoppen en gewoon geld worden verdiend door Lost Boys. Of mond houden!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond