Derp

‘Luistergedrag waardevoller dan Facebook-likes’

Informatie over het luistergedrag van consumenten, zogenaamde ‘big data’, is waardevoller dan alleen aankoopgegevens en het daadwerkelijke luistergedrag blijkt ook een betere voorspeller van verkoopcijfers dan ‘Likes’ op Facebook voor artiesten. Dat stelt Hannes Datta van de Universiteit Maastricht naar aanleiding van zijn onderzoek naar de digitalisering van de muziekindustrie.

De digitale gegevens over het gebruik van producten en diensten worden naar verwachting cruciaal voor commercieel succes in de komende tien jaar. Voor de muziekindustrie betekent het bijvoorbeeld dat een manager die diverse artiesten vertegenwoordigt en moet promoten aan de hand van luistergegevens beter kan bepalen aan wie hij zijn promotiebudget het beste kan besteden.

Voor zijn onderzoek analyseerde Datta 569 artiesten gedurende 66 weken in de Amerikaanse muziekindustrie. Hij keek daarbij naar de mate waarin de artiesten werden geliked op Facebook en hoeveel ze beluisterd werden via Last.fm, een online muziekstreamer die luistergedrag monitort. Het bleek dat zowel Facebook-likes als luistergedrag goede indicatoren zijn van marketing-effectiviteit, maar dat de laatste een betere voorspeller is van het succes van toekomstige nieuwe platen.

Likes zijn leuk, iedereen wil ze hebben, maar een like is natuurlijk vrij oppervlakkig. Illegale downloaders van muziek blijken daarentegen op termijn weer inkomsten te kunnen genereren voor artiesten. Uit de analyse van de Amerikaanse data, van januari 2012 tot mei 2013, bleek dat de inkomstenderving voor de muziekindustrie door illegaal gedownloade muziek, voor 55 procent werden gecompenseerd door de aankopen van dezelfde doelgroep. Piraten worden met andere woorden volgers van een artiest, die op termijn soms ook weer gaan betalen voor de muziek.

Datta is niet de eerste die het gebruik van Big Data door de muziekindustrie propageert. Volgens Denis Doeland van DDMCA, voorheen verantwoordelijk was voor de internetstrategie van ID&T, krijgt de sector de stijgende lijn pas echt te pakken als artiesten hun achterland beter weten te bereiken op het internet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug