‘Muziekindustrie moet meer doen met Big Data’

In het eerste halfjaar van 2013 steeg de omzet uit muziekverkopen met 1,9 procent tot 58,1 miljoen euro. Vooral streamingdiensten droegen bij aan die stijging, maar door slimme inzet van big data wordt verwacht dat de muziekindustrie de komende jaren weer forse winsten kan boeken.

De totale omzet uit muziekverkoop is in Nederland tussen 2001 en 2011 meer dan gehalveerd van bijna vijfhonderd miljoen euro naar zo’n tweehonderd miljoen euro. Die ontwikkeling ging weliswaar gepaard met een toename van inkomsten uit optredens en digitale muziekverkoop via kanalen als iTunes, maar de omzet bleef achter in vergelijking met andere landen. Streamingdiensten als Spotify en Deezer helpen Nederlandse artiesten en platenmaatschappijen nu uit het dal te klimmen: volgens brancheorganisatie NVPI stijgen de inkomsten uit streaming in 2013 naar verwachting met veertig procent, tegenover een omzetstijging van 8,5 procent voor muziekdownloads.

Volgens Denis Doeland van DDMCA, voorheen verantwoordelijk was voor de internetstrategie van ID&T, krijgt de sector de stijgende lijn pas echt te pakken als artiesten hun achterland beter weten te bereiken op het internet. ‘De data die bands, dj’s en soloartiesten met hun management weten te verzamelen via sociale media, downloads en streams en de verkoop van fysieke muziek, concertkaarten en merchandise moet op een slimme manier worden gestructureerd en verrijkt omdat het een aanzienlijke informatieve en financiële waarde vertegenwoordigt. De grote hoeveelheid data kan namelijk worden gebruikt om een duurzame relatie met fans op te bouwen en kan bovendien worden geëxporteerd voor gebruik in andere branches.’

Zo zouden de advertentiemarkt en de grote merken grof geld betalen voor de inzet van een muzikant die beschikt over duizenden unieke, gevalideerde profielen van fans. ‘Als ieder profiel een bescheiden bedrag waard is, zullen adverteerders al snel miljoenen moeten bieden om de muzikant als gezicht te krijgen en daarmee zijn of haar uitgekristalliseerde doelgroep te bereiken.’

Tot nog toe houdt vooral de dancewereld zich bezig met de adoptie van nieuwe digitale strategieën. Nederlandse dj’s als Hardwell, Armin van Buuren, Tiësto en Nicky Romero bevinden zich met miljoenen volgers tussen de best presterende artiesten op social media.

Doeland spreekt aanstaande donderdag aan op Eurosonic Noorderslag in Groningen. Daar zullen ook Duncan Stutterheim (ID&T/SFX), Andy Zondervan (Buma/Stemra), Levie Hofstee (Social Strategy Campus), Edwin Witvoet (Jibe Company) en Pim van Berkel (Nyenrode) spreken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug