Deel dit artikel
-

Makro Nederland introduceert digitaal platform voor horecaondernemers

Groothandel Makro lanceert deze week tijdens de horecabeurs Gastvrij Rotterdam (tot en met 25 september) het platform DISH in Nederland. Hiermee kunnen horecaondernemers desgewenst een eigen website opzetten, reserveringen maken en hun teammanagement aansturen. In België was het modulaire platform al langer beschikbaar, Nederland is het veertiende land dat het adopteert.

DISH staat voor Digital Innovations and Solutions for Hospitality. Met DISH krijgen ondernemers toegang tot verschillende online diensten: van een reserveringstool tot een mobiele app. Ook krijgen ze inzichten in hun sector en zijn er mogelijkheden om met specialisten in contact te komen.

Een abonnement is gratis en beschikbaar voor alle horecaondernemers, ook als ze geen klant zijn bij Makro. “Het is natuurlijk wel een mooie kennismaking met ons als merk,” zegt Fabienne Linschoten, Head of Digital van Makro Nederland, op vragen van Emerce.

Moederbedrijf METRO AG richtte alweer enkele jaren terug Hospitality Digital (HD) op met als doel het ondersteunen van horecaondernemers. Inmiddels maken al ruim 170.000 restaurants gebruik van DISH, waarmee het concern wil bijdragen aan de ‘verdere digitalisering van de horecasector’.

Die digitalisering liet nogal eens te wensen over. Linschoten zegt dat de meeste Nederlandse restaurants onderhand wel een website hebben, “maar die wordt vaak niet bijgewerkt. Wij doen dat wel. Verder heb je ook de mogelijkheid om de site in 17 verschillende vertalingen aan te bieden.”

Rivaal Sligo biedt iets dergelijks niet, verzekert Linschoten. “Ik denk ook niet dat er partijen zijn die dit even snel in Nederland kunnen uitrollen. De ontwikkeling ervan kost nogal wat. Makro heeft het voordeel dat we onderdeel zijn van een groot concern.”

Zij sluit niet uit dat er ooit betaalbare onderdelen komen, “maar op dit moment doen we dat niet”.

Makro heeft voor de lancering bewust de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam uitgekozen, waar gemiddeld zo’n 14.000 vakprofessionals op afkomen. Ook op de horecavakbeurs in MECC Maastricht zal Makro het platform onder de aandacht brengen. “Ruim voor de feestdagen,” verzekert Linschoten. Zij hoopt voor december 1000 restaurants aan te sluiten. Vijfentwintig ondernemers mochten al met het platform werken.

Foto Makro

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond