Deel dit artikel
-

Marketeer doorstaat crisis

Het aantal vacatures voor marketeers is tot en met april niet dramatisch gedaald vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De marketeer ontspringt als een van de weinigen de dans van dalende vacatures tijdens de aanhoudende economische crisis, zo blijkt uit de analyse Trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt Marketing & Communicatie, 2e kwartaal 2012 van Yacht Group.

Tot en met mei 2012 is over de hele breedte van het vak marketing en communicatie een daling te zien van twaalf procent. De totale daling in de vacaturemarkt bedraagt negentien procent. Door de onzekere economische omstandigheden stellen organisaties investeringen en inhuur van nieuwe hoogopgeleiden uit en de professionals zelf lijken niet van plan om van baan te veranderen in deze tijden.

Marketeers worden echter (voorlopig) ontzien. Zij leveren een strategische bijdrage aan het ontginnen van nieuwe markten en het ontwikkelen van nieuwe producten, zo meent Yacht Group. Vooral online- en retailmarketeers zijn erg in trek. Voor hen zijn er volop mogelijkheden op de arbeidsmarkt.

Voor alle andere communicatie- en marcomprofessionals is het nu niet het moment om van baan te veranderen. De spoeling aan vacatures is dun en de kans op een vast contract bij een nieuwe baan is zeer klein.

In het verleden was te zien dat de vraag naar uitvoerende communicatie-, marcom- en marketingprofessionals harder afnam dan de vraag naar management. De afgelopen twee maanden was sprake van een omgekeerd beeld: de vraag naar marketing- en communicatiemanagers daalde juist met 28 procent en de vraag naar uitvoerende professionals met slechts tien procent.

Deel dit bericht

1 Reactie

Hans Derksen

Volgens mij niet zo moeilijk verklaarbaar. Als je als organisatie tijdens de (inmiddels vrij langdurige) crisis wilt overleven of je je omzet op niveau wilt houden moet je zorgen voor een goede focus in je (marketing) strategie, keuzes durven maken en de buitenwereld laten weten waar je met je product of organisatie voor staat. Zorg voor onderscheid!

Het is de taak en verantwoordelijkheid kansen in de markt te blijven opzoeken en daar daadkrachtig met een propositie mee aan de slag te gaan! Daarnaast moet de marketeer signalen uit de markt effectief kunnen doorvertalen naar nieuwe producten en diensten om daarmee het bedrijf niet te laten inslapen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond