Deel dit artikel
-

‘Markt e-sports naar 463 miljoen dollar’

E-sports, oftewel online sportevenementen, brachten vorig jaar wereldwijd 325 miljoen dollar op. Dat is althans de schatting van het Nederlandse onderzoeksbureau NewZoo, dat normaal de online gamemarkt in kaart brengt. Volgend jaar klimt de omzet zelfs naar 463 miljoen, een stijging van 43 procent.

eSports is ook wel bekend als video gaming of pro-gaming. Dat kunnen offline en online wedstrijden zijn als The League of Legends World Championship en The Battle.net World Championship Series. Eigenlijk gaat de geschiedenis al helemaal terug naar 1972, toen aan Stanford Universiteit de eerste videogame wedstrijd werd gehouden.

Vorig jaar werden 112 grote evenementen georganiseerd, die samen 20,6 miljoen dollar aan ticketomzetten hebben opgebracht. Er werd 61 miljoen dollar aan prijzengeld uitgekeerd, 70 procent meer dan in 2014.

Alle esports-evenementen bij elkaar trokken 226 miljoen deelnemers, zoals kijkers via een livestream. De meeste deelnemers, bijna de helft, zitten in Azië.

Newzoo_Esports_Report_2016_Revenue_Growth_V4

De belangrijkste markt in de VS, goed voor 175 miljoen dollar aan tickets, sponsoring, online advertenties en mediarechten. China en Korea claimen 23 procent van de omzet, zo’n 106 miljoen dollar dit jaar.

NewZoo identificeerde e-sports in 2013 al als een groeimarkt binnen de gamingindustrie. CEO Peter Warman denkt dat 2016 het belangrijkste jaar wordt voor e-sports. Dat komt omdat grote game uitgevers steeds meer geld uitgeven aan toernooien. Warman ziet ook een enorme groei van mobiele e-sports.

Newzoo_Esports_Report_2016_Revenues_per_Enthusiast

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond