Deel dit artikel
-

Markt e-sports naar 493 miljoen dollar

De markt voor e-sports zal dit jaar zo’n 493 miljoen dollar bedragen. Dat zegt Newzoo, dat vandaag de jongste marktcijfers toelicht op Emerce eDay. Ook wordt vandaag in de ArenA in Amsterdam de eerste Sports Interactive Europe gehouden.

De markt voor e-sports, vaak grote live evenementen waar deelnemers videogames spelen en publiek toekijkt, lijkt in een stroomversnelling geraakt. De markt groeit dit jaar naar verwachting 51,7 procent sneller dan in 2015. Begin 2016 hield Newzoo nog rekening met een groei van 7 procen.t. In 2019 wordt zelfs de grens van 1,1 miljard dollar bereikt.

Newzoo zit met zijn voorspellingen onder die van SuperData Research, dat dit jaar een markt van 892 miljoen dollar verwacht. Dat komt omdat Newzoo het gokken rond e-sports buiten beschouwing laat.

Het is in elk geval big business voor game-ontwikkelaars, die zelf ook stevig investeren in evenementen. Dit jaar gaat het om een bedrag van 100 miljoen dollar. Een bekend voorbeeld is  Ubisofts Rainbow Six: Siege Pro League. Veel uitgevers zien tournamenten als een marketinginstrument.

Vorig jaar werden 112 grote evenementen georganiseerd, die samen 20,6 miljoen dollar aan ticketomzetten hebben opgebracht. Er werd 61 miljoen dollar aan prijzengeld uitgekeerd, 70 procent meer dan in 2014.

De bomvolle evenementen zijn niet het enige omzetkanaal voor e-sports. De fans kijken ook naar de streams van platforms als Twitch en YouTube Gaming.

Emerce organiseert vandaag in de ArenA de eerste editie van Sports Interactive Europe, met als sprekers onder meer Brian Solis (Altimeter), Mark Brooks (Belfast Giants) en Martin Newman (Practicology)

Newzoo-esports

Foto (c): IgorNazario

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond