Deel dit artikel
-

Marktplaats dwingt app-bouwer tot naamsverandering

Marktplaats.nl dwingt applicatiebouwer Mediabunker ertoe de naam van zijn veelgebruikte Marktplaats-applicatie te veranderen. Het bedrijf uit Haarlem pleegde inbreuk op het merkrecht, maar werd toch lang gedoogd.

Anderhalf jaar lang mochten de makers van de applicatie ZoekMarktplaats ongestoord die naam gebruiken voor hun applicatie. De software voor de iPhone en Android laat gebruikers ervan mobiel zoeken in het aanbod van Marktplaats. Afgelopen maand had het programma nog 160.000 gebruikers, die samen 9 miljoen extra pageviews op Marktplaats genereerden.

De eBay-dochter wist sinds het begin van het bestaan van de software en protesteerde tijdens ontmoetingen met de makers nooit tegen het naamsgebruik. Eind 2009 zei de toen kersverse directeur van Marktplaats in een interview met Emerce: “Alleen als het zin heeft, zetten we stappen [op het gebied van mobiel]. Wat de site nu betreft: nog niet eens een paar procent van onze bezoekers komt via zijn mobiele telefoon".

Die houding veranderde afgelopen zomer van het een op het andere moment.

Edward Hölsken van Mediabunker, de makers van ZoekMarktplaats, werd eerst vriendelijk gevraagd of hij de naam van zijn succesvolle software niet wilde veranderen. Marktplaats wilde niet dat een derde partij zijn naam gebruikte. Hölsken weigerde. Hij had nog de stille hoop dat zijn product zou worden overgenomen door de handelssite. Marktplaats stelde echter een eigen ontwikkelingsteam voor mobiele platformen samen.

Het duurde niet lang voordat de advocaat van Marktplaats met een brief duidelijk maakte dat Mediabunker zijn software toch echt een andere naam moest geven. Het programma Marktkraam werd geboren en is sinds afgelopen maandag als de nieuwe verschijningsvorm van ZoekMarktplaats gratis te downloaden.

De software die nu Marktkraam heet is in totaal 230.000 keer gedownload. Sinds afgelopen week zijn er 4.000 nieuwe gebruikers bijgekomen en hebben 64.000 mensen hun bestaande installatie bijgewerkt. Dat meldt Hölsken op basis van de statistieken die Distimo uit Utrecht hen aanlevert. “Over een week zie ik pas of naamsverandering echt impact heeft heeft op het gedrag van onze gebruikers. Vooralsnog is de trend omhoog”.

Het is niet voor het eerst dat Marktplaats externe ontwikkelaars dwars zit. In april 2009 bijvoorbeeld gooide het bedrijf de deuren dicht voor Advertentieplanet.nl. Dat is een site waar consumenten vanuit één web interface hun advertenties kunnen uploaden naar 17 handelssites. Opmerkelijk genoeg hield eBay.nl de deuren wel open voor deze ‘metaplaatser’.

Bij Marktkraam ligt de situatie iets anders aangezien de applicatie enkel zoekt op Marktplaats en vooralsnog geen mobiele advertentieplaatsing facilieert. Dat is het belangrijkste verschil met Advertentieplanet.

Marktplaats’ houding richting externe ontwikkelaars wijkt niettemin zichtbaar af van die van eBay. eBay stelt zijn API’s, technische bruggetjes naar het hart van zijn systemen, graag en gratis open voor derden. Er worden jaarlijks zelfs meerdaagse ontwikkelaarsconferenties georganiseeerd. Marktplaats gaat selectiever te werk. De woordvoerder verwoordde zijn positie in 2009 met: “Zoals met al onze partners in de markt, is de basis van samenwerking gebaseerd op de vraag of we elkaar wederzijds iets kunnen bieden”.

Deel dit bericht

9 Reacties

JW

Be open of je wordt achterhaald… 

Ron Arends

Ik heb beide apps op mijn iPhone, maar gebruik negen van de tien keer de app van Mediabunker in verband met de grotere gebruiksvriendelijkheid. Bizar dat Marktplaats zo moeilijk doet over de app. Het lijkt mij dat degene die de advertentie plaatst alleen maar baat heeft bij een grotere exposure en dus een grotere verkoopkans. Waarmee Marktplaats zelf ook in aanzien stijgt…

Okkie

Is het niet zo dat Marktplaats alleen maar bezwaar maakt tegen de naam van de applicatie en niet de werking? Wat is nu het probleem? Lijkt me voor de hand liggend dat een partij daar graag grip op houdt. Dit 1.5 jaar toestaan lijkt me al schappelijk genoeg. Zeker als eerst al vriendelijk verzocht wordt en de ontwikkelaar weigert, is een juridisch schrijven blijkbaar nodig. De functionaliteit wordt verder toch niet beperkt, dus waarom zou dit geval afwijken van de houding van eBay? Mediabunker hoopte, zoals het stuk al meldt, op een overname en dat lijkt van de baan.

Marc

Op zich merkwaardig dit. Het is natuurlijk vreemd dat nota bene Marktplaats deze trend niet redelijk in kon schatten. Mediabunker geloofde wel in "mobiel marktplaatsen" en voorzag in een (latente) behoefte.  Mediabunker heeft een zeer goede en stabiele app in tegenstelling tot de app van Marktplaats zelf. Het was dus slimmer geweest om de groep trouwe gebruikers van Mediabunker over te nemen en de app door te ontwikkelen. Maar blijkbaar hebben ze uit trots of wat dan ook de beslissing genomen om zelf maar iets te ontwikkelen.  Nu blijkt dat hun eigen app het niet zo goed doet is hun houding in een keer omgeslagen. Ze willen blijkbaar niet inzien dat het hoofdzakelijk aan het gebruiksgemak ligt en aan het feit dat Mediabunker simpelweg veel eerder was met het uitbrengen van deze app. Dus denken ze het op te lossen door Mediabunker maar tegen te werken. Dit gaat natuurlijk maar op een manier en gooien ze het op naamsgebruik. Nogal infantiele actie van ze.  Overigens is de app van Mediabunker nog steeds gratis, zeker een groot pluspunt.

Geerten van Hooff

Marktplaats maakt blijkbaar geen probleem van de functionaliteit van de app van Mediabunker, dus ov het "open" zijn is hier geen dispuut. Dat Marktplaats zelf een app ontwikkeld heeft die in functionaliteit minder gebruiksvriendelijk is dan Marktkraam… So be it, slechte zaak voor Marktplaats. Ebay zou er ook een issue van maken als je een app zou lanceren, gebruik makend van feeds etc van Ebay, die "Ebaystore" zou gaan heten oid. Waar het hier om gaat, en dat is volgens mij volstrekt logisch, is dat Marktplaats geen verwarring wil laten ontstaan over de afkomst van de app. Naarmate de app meer gebruikt wordt, is wellicht de kans op verwarring grot dat men denkt dat het de officiele app van Marktplaats is. Zeker omdat Marktplaats zelf ook een app aanbiedt onder die naam. Dat ze het eerder gedoogd hebben, zou mijn keuze niet geweest zijn om onduidelijkheid te voorkomen bij Mediabunker, die vervolgens later wellicht weer meer kosten moet maken om de boel te hernoemen, opnieuw lanceren, communiceren etc. Daarentegen had Mediabunker prima kunnen inschatten dat dit wel eens tot een verschil van mening kon gaan leiden. Ook niet slim. Het voordeel voor Mediabunker is in dit opzicht dat het incident weer een hoop PR genereert, wat een goede zaak voor de downloads van Marktkraam is.  Ik zie het probleem eigenlijk niet voor Mediabunker en ik begrijp prima het standpunt van Marktplaats om nu in te grijpen.

Hans

Belachelijke houding van MediaBunker, op het succes van Marktplaats meeliften.. in de hoop dat Marktplaats de applicatie koopt. En meer waarschijnlijk hebben ze er meer voor willen vangen dan alleen wat ontwikkelingskosten, typisch gevalletje van zelfoverschatting van deze heren van Mediabunker. En dan nu huilen in de pers dat Marktplaats je App niet koopt…

Willem

Niet om het een of ander, maar valt niemand op dat Marktplaats die naam niet kan claimen als eigendom of zich kan beroepen op merkrecht? Marktplaats is gewoon een woord en ZoekMarktplaats een variant op dat woord. Het getuigt niet van arrogantie van Mediabunker maar juist van Marktplaats, dat zij claimen het alleenrecht te hebben op het gebruik van een normaal Nederlands woord dat gewoon in de VanDale te vinden is

okkie

@WillemMarktplaats is als merknaam geregistreerd (Inschrijving 0859287), evenals beeldmerk (0757416) en URL (0764432). De redenatie dat geen rechten aan een woord dat 'in de VanDale te vinden is' ontleent mogen worden gaat gewoon niet op.

ritchy

voor diegene die de app van mp zelf heeft geprobeerd en weggegooid weet wat voor aanfluiting dat is. je kunt alleen wel nu zelf reclame lezen bij “berichen”. mp is naar mijn mening zichzelf kapot aan het maken met torenhoge advertentiekosten en de monopolische houding van er is toch geen alternatief dus de prijzen op blijven schroeven tot het onrealistische…..ik bedoel €40 om een tv te koop te zetten??? iedereen die mp langer gebruikt, voor het over werd genomen, weet dat de site zodanig is veranderd dat het wachten op een snuggere persoon die dat heerlijke gevoel van casual een 2e hands voorwerp te koop zetten weet om te zetten in een nieuwe site waar dat gevoel weer is. dus beste mensen zet uw hoofd op scherp en bied ons aub een veel beter alternatief voor het arrogante, te dure, waardeloze app biedende mp! 1000 x dank

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond