Deel dit artikel
-

Marktplaats voor beeldmateriaal gestart

StudioEU is een nieuwe online marktplaats voor beeldmateriaal. Op StudioEU.com is vanaf deze week het werk te vinden van een groot aantal Europese freelance fotografen en illustratoren. Via de marktplaats is het mogelijk voor uitgevers, reclamebureaus en mediabedrijven om naar geschikt beeldmateriaal te zoeken in het werk van meer dan driehonderd aangesloten freelancers.

StudioEU is een initiatief van twee Nederlanders: Mike Hoogveld en Pieter-Paul van Oirle. Hoogeveld: "Ruim een jaar geleden zijn we gestart . Naast onze bestaande banen, gebruikten we onze weekenden voor onderzoek en het opstellen van een goed business-plan. Toen we in Netventures een goede investeerder hadden gevonden, gingen we deze week van start."

Ongeveer 350 freelance fotografen en illustratoren hebben zich inmiddels aangesloten bij StudioEU. Hoogveld: "We hebben heel veel gebruik gemaakt van onze bestaande netwerken om freelancers aan te trekken. Daarnaast hebben we een tweetal mailings de deur uit gedaan in Amsterdam en omgeving. We wilden eerst het aanbod op gang brengen, voordat we live zouden gaan."

De aangesloten fotografen en illustratoren hebben ieder een eigen pagina op de site. Hierop kunnen zij hun materiaal tentoonstellen. StudioEU voorziet de afbeeldingen van een watermerk, zodat illegaal kopiëeren voorkomen zou moeten worden. Al het beeldmateriaal is opgenomen in het systeem van StudioEU, zodat bezoekers niet alleen op naam, maar ook op onderwerp kunnen zoeken. StudioEU verzorgt het hele traject voor de fotografen en illustratoren. Zij kunnen hun materiaal op internet plaatsen. Bij een bestelling zorgt de marktplaats voor de financiële afhandeling en de levering van het beeld.

Deel dit bericht

2 Reacties

Pierre schermel

Tja, weer een markplaats voor beeld, welliswaar via het beste medium om dit te doen, maar toch, ik heb mijn twijfels. Wat Studio EU betreft blinken ze niet uit in originaliteit laat staan in duidelijkheid en zijn de onderwerpen niet anders dan het gemiddelde stockburo. De homepage is letterlijk huis,tuin en keuken.Het enige dat interessant is aan dit initatief is de mogelijkheid om free-lancers te vinden en de directe link naar hun pagina of email. Mijn inziens hadden ze deze feature moeten uitbouwen en eerlijk gezegd had ik het idee toen ikzelf benaderd om werk in te leveren dat dit de "key" zou zijn. Behalve zelf werkzaam te zijn als free-lance fotograaf en illustrator doe ik ook veel beeldredactie en ben daardoor goed bekend met gebruik van beeldmateriaal uit stock en bovendien het eeuwige dilemma mbt inhuren van een free-lancer of gebruik maken van bestaand materiaal.Nu is er een verschuiving in de markt waarbij er een intressante opkomst is van beeldmateriaal dat veel abstracter is en meer meer gebruikt wordt om nog bij te werken, bijvoorbeeld voor een openings-spread in een tijdschrift of als achtergrond voor een site. Digital vision online is hier een goed voorbeeld van.Sowieso is er de laatse tijd een groeiende behoefte aan "snelle" graphics voor het web of animatie. Mijn punt is: wil je een plek verwerven en behouden dan moet je toch meer prikkelen of veel meer content hebben in de zin royalty free werk of actualiteit. Bijvoorbeeld: het zou leuk zijn om nu 3 verschillende platen van Cor Boonstra te kunnen kiezen. Of direct graphics te kunnen downloaden. Hoe dan ook, bovenstaande is niet negatief bedoeld ten aanzien van Studio EU, maar het dilemma blijft.

daniel

Een beter concept is http://www.picturestation.net/. Hier plaats je bijvoorbeeld 5 van je eigen foto's, waar je download credits voor krijgt. Je mag voor die 5 foto's 10 andere foto's downloaden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond