Marktplaats wil duidelijker profiel als mediasite

Marktplaats heeft alle media-activiteiten onder een apart label gevat, Marktplaats Media. Hiermee hoopt de advertentiesite duidelijk te maken meer te zijn dat een site op het gebied van koop en verkoop. “We zijn ook een succesvolle mediasite”, aldus Kiliaan Toorenaar, commercieel directeur Marktplaats.nl.
Toorenaar: "We hebben een duidelijk label toegevoegd. We zijn nu 3 jaar actief in media en nog steeds is er veel verwarring. Het is onze basis, maar we zijn meer dan een koop- en verkoopsite."
Verrassend is de naamsverandering niet. Marktplaats werkte hier de afgelopen jaren al naartoe. Er is een team van 20 man dat zich bezighoudt met zakelijke rubrieksadvertenties displayadvertenties en op kleinere schaal ook e-mailmarketing. "Daar komt bij dat we nu search groot introduceren", aldus Toorenaar.
Tekstadvertenties
Eerder liep er al een test met tekstadvertenties op basis van CPC. Dat is nu opengesteld voor alle liefhebbers, zo zegt Toorenaar. "Het is nu tijd om duidelijk onze mediakant te introduceren. Er Is de consumentenland en aan de andere kant moeten we een duidelijke propositie naar de adverteerders hebben."
Hij vervolgt: "We zijn bekend als merk, maar je ziet dat mensen de perceptie van Marktplaats als consumentensite hebben. Bij alles salesgesprekken vertelt iedereen over persoonlijke ervaringen met Marktplaats. Wanneer je vraagt of ze er wel eens aan gedacht hebben om Marktplaats commercieel in te zetten, dan roepen er nog veel ontkennend. MSN en WebAds begrijpen ze, maar lopen ze langs Marktplaats, dan schakelen ze terug naar de consumentenkant."
Bereik
De site trekt maandelijks 6,5 miljoen unieke bezoekers. "Ze worden steeds actiever, zijn gemiddeld 15 minuten op onze site. Dat zijn natuurlijk mooie cijfers, een enorm bereik, maar daar gaat het niet om. Dat was ons verhaal van vroeger", aldus Toorenaar.
Waar het wel om draait, dat weet hij natuurlijk ook: "Wij zien steeds beter hoe de consument zich over Marktplaats beweegt. Dat is interessant voor adverteerders. Door behavioral targeting of lifestyle targeting kan de adverteerder beter in beeld blijven." Voor Zwitsal is het bijvoorbeeld interessanter om een paar moeders te bereiken dan die 6,5 miljoen mensen. "Je bereikt de juiste mensen met de juiste mindset bij de juiste producten", verklaart Toorenaar. Hij vult aan: "Ons publiek is koopgericht."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Rogier
De site trekt maandelijks 6,5 unieke bezoekers. Je bedoelt dan waarschijnlijk, 6,5 miljoen?
Jonathan Stranders
Misschien zou een goede start zijn om de look & feel van de site zelf eens onder handen te nemen, om hiermee in B2B meer serieus te worden genomen. Werkt volgens mij stukken effectiever dan alleen deze beperkte naamsverandering.
johnw
Maar als je van de 6.5 miljoen alle crimi's aftrekt blijft er niet veel over…
Hein van der Wielen
Er zal naast een naamsverandering ook een verandering in visie, beleid en strategie nodig zijn. Dat gaat nog wel even duren ben ik bang. Indien je naar Marktplaats' aspiraties kijkt op dit front (althans dat is mijn ervaring) dan lopen ze toch aanzienlijk achter vergeleken bij de grotere broertjes als MSN, Ilse Media en zelfs Google die op het display front toch zeker 2 jaar voorop lopen ten opzichte van Marktplaats. Ook een aantal kleinere uitgevers/netwerken en ook Speurders zijn hierin al veel verder of voorbereidende stappen aan het maken. Grote budgetten komen niet op basis van alleen high CPM campagnes. Er is geen wereld meer zonder yield management. Ook Marktplaats zal dat uiteindelijk erkennen indien er extra inkomsten nodig zijn naast de classifieds en (display) advertising ?cht een belangrijke rol gaat spelen.
Ray Luca
Hahaha jullie hebben teveel paarse broeken aangenomen of teveel vrije tijd! 'We zijn ook een succesvolle mediasite' Wel eens van focus gehoord? Marktplaats is gewoon een advertentiesite en niets meer.
Sjoerd
Marktplaats Management, onder aanvoering van alle ex-McKinsey adviseurs, ziet Marktplaats liever als een B2B (waar geld valt te verdienen..) website dan de B2C site die zij is. Hoe je het naar buiten toe ook wilt noemen adverteerders, ja het zijn ook consumenten, zullen Marktplaats altijd blijven zien als de 'handelssite'. Omarm eerder de consument dan die te verwaarlozen en ontzettend je best te doen de, zogenaamd, aantrekkelijkere B2B kant. Loyaliteit is eerder aanwezig bij die consument dan bij bedrijven.