Deel dit artikel
-

Meer Grip op Privacy in nieuw onderzoeksproject

Creating 010 gaat praktijkgericht onderzoek doen naar het ontwerp van een label dat aangeeft of en in hoeverre digitale diensten aan de privacyregels voldoen. Bedrijven en instellingen kunnen op die manier laten zien dat ze maatschappelijk verantwoord bezig zijn, en voor consumenten ontstaat duidelijkheid.

Digitalisering biedt tal van voordelen, maar heeft als keerzijde dat burgers steeds meer informatie moeten delen om optimaal gebruik te kunnen maken van online diensten. Bedrijven en instellingen zijn om verschillende redenen genoodzaakt, als onderdeel van hun digitale aanbod, de privacy van hun gebruikers te beschermen en te garanderen. Maar voor de meeste van hen is het lastig om inzicht te krijgen in de privacy implicaties van hun online services en hoe de mogelijke negatieve gevolgen daarvan te pareren.

Het onderzoek Grip op Privacy wordt gefinancierd in SIA KIEM regeling en is ontstaan uit een vraag van enkele onderzoeksinstellingen (Universiteit Twente, TNO, WODC en Centric) die samen eerder het SERIOUS project uitvoerden. Daarin werd vooral fundamenteel onderzoek gedaan naar privacy-eisen voor digitale diensten.

Voor de uitwerking is de samenwerking gezocht met onder andere Media Perspectives, Museum Boijmans van Beuningen en Donner Boekhandel.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond