Meer omzet in VS met betaalde diensten

Amerikaanse uitgevers hebben in het eerste kwartaal 155 procent meer omzet geboekt met betaalde diensten op internet. Het is echter een klein aantal sites dat goed is voor de totale omzet van 300 miljoen dollar. Dit zegt de Online Publishers Association (OPA). Inmiddels betaalt ruim negen procent van de Amerikaanse internetters voor toegang tot sites.
De Online Publishers Association is vorig jaar opgericht door enkele grote uitgevers in de Verenigde Staten, waaronder AOL Time Warner, CNet en CBS MarketWatch. Doel is om uitgeven op internet te stimuleren, onder meer met onderzoek rond online advertising en betaalde diensten.
Over geheel vorig jaar bedroeg de omzet in de Verenigde Staten aan betaalde diensten op internet 675 miljoen dollar, een toename van 92 procent ten opzichte van 2000. Overigens laten de onderzoekers wel enkele belangrijke categorieën buiten beschouwing, waaronder online gokken en porno. De daadwerkelijke omzet ligt dan ook aanmerkelijk hoger.
Internetters zijn het meest geneigd om te betalen voor business content, entertainment en personals/dating. Dit drietal was goed voor 59 procent van de totale omzet. Van alle internetters in de Verenigde Staten heeft tot op heden 9,2 procent content gekocht, tijdens het eerste kwartaal vorig jaar was dat nog 5,3 procent.
Gekeken naar de manier waarop betaald wordt blijkt het jaarabonnement favoriet (49 procent), gevolgd door maandabonnementen (31 procent) en betaling per sessie of download (15 procent). Gemiddeld kostte een jaarabonnement 49,95 dollar, een maandabonnement 8,46 dollar en met de betaling per keer was gemiddeld een bedrag gemoeid van 17,89 dollar.
Free-trial levert in 17,4 procent van de gevallen een betalende bezoeker op, zo blijkt uit het onderzoek. Jaarabonnementen worden in 72 procent van de gevallen verlengd.
De Online Publishers Association zegt dat er zeventienhonderd sites zijn die geld vragen voor content. Het overgrote deel van de omzet komt terecht bij enkele grote sites. De top 50 van betaalde sites is goed voor 85 procent van de omzet, de top 100 is goed voor 97 procent van de bestedingen.
De sites met de meeste omzet uit betaalde diensten in de Verenigde Staten zijn:
1. Real.com
2. WSJ.com
3. Match.com
4. Yahoo.com
5. Consumerreports.org
6. Ancestry.com
7. Wheightwatchers.com
8. 1800ussearch.com
9. Matchmaker.com
10. Consumerinfo.com
Het onderzoek 'Online paid content. US market spending report' is te vinden op de site van de Online Publishers Association.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond