Deel dit artikel
-

Meeste webwinkels voldoen niet aan EU-wetgeving

De meeste Nederlandse webwinkels voldoen niet aan nieuwe, lokale wetten die voortvloeien uit Europese regelgeving. De schade kan in theorie in de miljoenen euro's belopen, als consumenten gebruik maken van hun rechten. Volgens juridisch specialisten is het wachten op de eerste rechtzaken.

In de 25 EU-lidstaten werden recent verscheidene Europese richtlijnen  omgezet in nationale wetten. Dat heeft verstrekkende gevolgen voor de inrichting van webwinkels in heel Europa.

Zo is, bijvoorbeeld, iedere site verplicht zijn bezoekadres te melden maar ook zaken als KvK- en BTW-nummer. Een telefoonnummer hoeft weer niet, maar het elektronische postadres weer wel. Dit soort informatie dient 'gemakkelijk, rechtstreeks en permanent' toegankelijk te zijn. Doet de ondernemer dat niet, dan kan hij in het uiterste geval rekenen op een geldboete van vele duizenden euro's en een paar maanden gevangenisstraf.

Een kleine minderheid van de Nederlandse internetverkopers voldoet daadwerkelijk aan de vernieuwde wetten. Dat stellen Sjoerd Meijer en Polo van der Putt van advocatenkantoor Lovells uit Amsterdam tegenover Emerce. "Veel bedrijven zijn zich niet of slechts ten dele bewust van de vernieuwde regels", stelt Meijer.

De advocaten komen tot hun conclusies nadat ze enkele tientallen grote Nederlandse webwinkels onder de loep hadden genomen. Niet enkel webwinkels, maar ook banken en verzekeraars zijn online niet volledig. Namen noemen de specialisten niet. Meijer: "Het gaat ook om klanten van ons. Maar ga gerust ook van de grote namen uit."

De nieuwe wetten vloeien voort uit EU-richtlijnen over telecommunicatie, e-commerce, de elektronische handtekening en koop op afstand. Tussen het aannemen van een richtlijn en omzetting in nationale wetten zit in de regel een periode van 18 maanden, waardoor de actualiteit van de EU-richtlijn snel verzandt.

Volgens boek 6 van het Burgerlijk Wetboek moet informatie over de overeenkomsten eenvoudig te vinden zijn. Daarbij gaat het onder meer  om de algemene voorwaarden van de site. Die moeten bovendien voor of  tijdens het aangaan van een contract expliciet worden getoond en downloadbaar worden gemaakt. Derhalve kan de koper achteraf terugbladeren door hetgeen hij akkoord mee ging. Deze downloadoptie, eenvoudig als het lijkt, biedt nagenoeg geen enkele Nederlandse webwinkel. Dat is al voldoende basis om de geldigheid van een elektronisch contract te betwisten.

Van der Putt: "Ook moet je voor je definitief op de OK-knop drukt een samenvatting van je bestelling te zien krijgen. Dat is om invoerfouten te kunnen herstellen. Het is wel verplicht, maar je ziet het niet vaak. Het ontbindingsrecht is nog zoiets. Als een webwinkel niet communiceert over de voorwaarden van ontbinding van het de overeenkomst, krijgt de consument automatisch niet de reguliere 7 dagen maar 3 maanden ontbindingsrecht. Bedrijven moeten nog altijd, verplicht, op papier aangeven dat consumenten 7 dagen bedenktijd hebben."

Webwinkels die niet aan de wet voldoen, lopen het risico op forse omzetverliezen. Consumenten kunnen namelijk eenvoudig onder elektronische contracten uitkomen. Meijer en Van der Putt: "Als de ondernemers niet aan de wetten voldoen, kan een consument ieder contract eenvoudig nietig laten verklaren of laten ontbinden."

Meijer: "De wir-war van regels is in de praktijk lastig om aan te voldoen. Bovendien liggen de wetsartikelen verspreid over meerdere wetten. Dat maakt het onoverzichtelijk. Het is wachten op de eerste rechtzaken, want er is nog geen belangrijke jurisprudentie op dit punt." Dan wordt volgens de advocaat duidelijk wat de rechter echt belangrijk vindt. "En de markt is erbij gebaat. Duidelijk is goed voor het consumentvertrouwen."

Hoeveel omzet Nederlandse internetverkopers zouden kunnen verliezen als gevolg van verkeerd of helemaal niet toegepaste regels, is niet duidelijk. Dat bedrag kan echter snel in de miljoenen euro's lopen. Immers, Nederlandse webwinkels zetten in 2005 voor 2,21 miljard euro om. Deze brancheomzet stijgt jaarlijks nog steeds met tientallen procenten.

Deel dit bericht

18 Reacties

RZARO

Om uw webwinkel zo efficiënt mogelijk in te richten is het natuurlijk erg handig om de kunst af te kijken van gerenommeerde websites. Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Zo kwam ik http://www.corporatewebsite.com tegen. Deze website geeft gigantisch veel informatie op het gebeid van online communicatie. Zo zijn er vele best practices te vinden en dagelijks nieuws. Ook online marketing en e-commerce komt uitgebreid aan de orde. Zeker de moeite van het bekijken waard.

Elja Trum

Eigenlijk verbazend dat zo'n groot deel van de spelers op de markt van webshops deze regels niet geimplementeerd hebben in hun software en deze informatie ook aan hun klanten door spelen. Deze regels zijn al jaren bekend en elk webshoppakket zou hier natuurlijk standaard aan moeten voldoen.

Aecius

@ RZARO: Volgens mij kwam je de door jou genoemde site niet tegen. Jij bent namelijk van dat bedrijf, gezien je e-mail adres. Bovendien gaat de door jou genoemde site niet over de juridische aspecten, maar om de marketing en technische aspecten. Wij van Aecius juridisch advies zijn gespecialiseerd op het gebied van ICT & Recht en werken samen met veel webshop bouwers om nieuwe webshops aan de bestaande regelgeving te laten voldoen. Met vriendelijke groet, Mr. Arnoud Punt 

Jeroen

Staan er enkele reacties, is 't spam… Vraag me 't nut van goedkeuring door de redactie af…

AvO

Geldt deze 7 dagen bedenktijd en de voorlichting hierover ook voor de brick-and-mortel winkels. Als dat het geval is voldoen daar ook de meeste brick-and-motel winkels niet aan. Als ze daar niet aan moeten voldoen, is dat mijn inziens een ongelijke situatie. Het komt toch ook voor dat men ook bij aankopen in brick-and-motel winkels achteraf spijt krijgt van een aankoop. Misschien nog eerder dan online aangezien je in een brick-and-motel winkel beinvloedbaarder bent door de gladde praatjes van een verkoper.

Oof

@RZARO: Lesje spammen voor beginners zou geen overbodige luxe zijn.@Aecius: Goed toegepast dat beter goed gejat dan goed bedacht.

James Kirk

Ook een telefoonnummer waarop mensen werkelijk bereikbaar zijn, zou ook al veel helpen. Heb ooit eens wat gekocht bij PC Gate in Urk, en heb maanden moeten wachten op m'n bestelling. Juist, geen telefoonnummer op de site en nooit reactie op de mail! Andere firma's doen dat veel beter.

Martijn van Loon SEO Websites

Is er ergens een samenvatting van deze richtlijnen te vinden, zonder alle wetboeken door te moeten spitten ? Martijn van Loon www.seowebsites.nl

Mariska

Maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld lingerie of sterker nog vibrators? Vallen deze ook onder de 7 dagen regeling?

KiWi

Duidelijk geval van overregulering door overijverige ambtenaren.

Jeff de Jong

Ik ben bezig met het opzetten van een webwinkel en zou graag een link willen ontvangen waar ik een overzicht an alle nieuwe regels en wetten kan vinden. Kan iemand mij daar aan helpen? Jeff de Jong

Rutger Alsbach

@ Jeff de Jong en Martijn van Loon:ECP.NL en Syntens hebben eind 2002 een handig boekje gemaakt, dat nog steeds (gratis) is te bestellen via na te noemen link. 2002 is inmiddels de grijze oudheid, maar de regelgeving is ondanks enige nadere ontwikkelingen in hoofdlijnen gelijk gebleven. Een puur juridisch overzichtje vind je in de hieronder eveneens gelinkte pdf op ejure.nl.Deze info is voldoende om een goed idee te krijgen van de juridische do's & don'ts. Met het oog op actuele ontwikkelingen en de betekenis in je eigen specifieke situatie is het wel altijd verstandig om ook deskundig juridisch advies in te winnen. Al is het maar om een reële indruk te krijgen van de risico's. Succes!Rutger Alsbach, advocaat Links: http://www.syntens.nl/SYNTENS/oversyntens/Nieuws+en+publicaties/Naslag/Spelregels+elektronisch+zakendoen.htm http://www.ejure.nl/pdf/article_id=78/article.html

Marilou

Jeff,Ook de EVD heeft uitgebreide informatie over 'verkopen op afstand', alles over betalingen, Europese regelgeving.. veel maar toch overzichtelijk: http://www.evd.nl/info/zoeken/ShowBouwsteen.asp?bstnum=97812  Ik heb zelf ook een webshop en ben niet aangesloten bij een of ander webwinkel keurmerk of zo (uit kosten overwegingen). Wat ik heb gedaan: mezelf verplaatsen in de klant en zoveel mogelijk naar zijn/haar wensen een webshop maken. Dus goede algemene voorwaarden (gemakkelijk zelf bij elkaar te sprokkelen), contactgevens, openheid over verkoop- en terugname beleid en (heel belangrijk, vind ik), al tijdens het bestellen duidelijkheid geven over de verzendkosten. Ik laat klanten de keuze of ze vooruit willen betalen of paypal, of achteraf per overschrijving. De meesten kiezen (uiteraard) het laatste, en ik moet zeggen dat het allemaal prima loopt (percentage betalers is ca 98 procent). Eigenlijk heel simpel: het bekende klant is koning-concept.Ik heb bij veel webshops het gevoel dat de webshop koning is…(Mijn webshop: http://www.zaiton.nl) Succes!

Karin

Ik heb de regels/ richtlijnen m.b.t. een webwinkel gewoon van de KvK ontvangen. Vraag er naar. 

John de Vroede

Jeff,  zie http://www.thuiswinkel.org groet, John de Vroede

Tina van der Linden docent IT en

Een duidelijke checklist, met toelichting is te vinden op http://www.uu.nl/content/Scriptienovember2005.doc (scriptie Wetenschapswinkel Rechten Universiteit Utrecht).

Rob van Andel

Voor wie geen voorgaande "ondernemerservaring" heeft maar zomaar aan een webwinkel begint, zou zeker ook hier even moeten kijken:  http://www.staiksterk.nl/

Anna

De meeste regels vind ik niet meer dan logisch. Ik ben zelf een startende internet-ondernemer en vraag me af hoe vaak jullie daadwerkelijk benaderd worden op het bezoekadres. Ik voer deze internetonderneming vanuit het huis van mijn ouders, aangezien ik nog student ben en vind het niet erg prettig voor ze als ze telkens bezoekers krijgen aan huis

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond