Deel dit artikel
-

Merken somber, maar zien online kansen

De opmars van internet gaat onverminderd door en de grote meerderheid van merkspecialisten ervaart het matchen van offline met online activiteiten als zeer belangrijk. Dat blijkt uit de Me®kenquête 2012 van Me®kcommissarissen.

Ongeveer de helft van de respondenten – overwegend marketing- en communicatiespecialisten – is momenteel de distributiestrategie aan het heroverwegen vanwege de vele ontwikkelingen en kansen die men online ziet. De integratie van retailers én fabrikanten offline en online zal hier zeker een push krijgen. De markt van tablets ziet men als een spannende markt.

2011 was een jaar waarin erg veel is veranderd, waar de aanhoudend slechtere marktsituatie veel organisaties dwong te veranderen en waar flink is ingeleverd door marketing en communicatie. Ook is de merktrouw in veel gevallen gedaald en zijn merken weer kwetsbaarder geworden.

De omzet en het rendement is in de helft van de gevallen (verder) gedaald. Ook bleven in veel gevallen de marketing-, communicatie-, opleidings- en innovatiebudgetten onverminderd onder druk staan.

Een blijvend probleem is de nog steeds groeiende merkontrouw van veel klanten en consumenten. Het belang van klantgerichte diensten neemt sterk toe, tegelijk zijn de meeste bedrijven nog onvoldoende klantgericht. Voor 2012 blijven internet en social media erg belangrijk en verwacht men voortgaande prijsconcurrentie en recessiedruk.

In de jacht op omzet ziet de samenstellers van het rapport ook een verdere stijging van de branchevervaging. In de retail, maar ook online worden assortimenten breder en tracht men meer kopers aan zich te binden. Meerdere respondenten zien een overfixatie op lage prijzen in de retail.

De klant op maat bedienen is en blijft de marketingopdracht voor de toekomst. De overgrote meerderheid (95%) van de respondenten geeft aan dat klantgerichtheid teveel een leus zonder al te veel inzichten is en bij veel bedrijven nog beduidend onder de maat is. Het belang van authentieke klantgerichtheid wordt nog steeds zwaar onderschat, hetgeen zeker in combinatie met de groeiende merkontrouw een stevige bedreiging vormt. M&C professionals zijn vóóral op zoek naar praktijkkennis, -inzichten en –ervaring.

De respondenten zijn behoorlijk verdeeld over de omzetkansen in 2012. 43% ziet de omzet stijgen, 33% voorziet een daling en de rest ziet een gelijkblijvende omzet.

Innovatiebudgetten worden in de helft van de gevallen ontzien en blijven gelijk. Goed
nieuws is er voor 30% van de bedrijven, waar het innovatiebudget wel verder stijgt.

Het rapport is gratis op te vragen via info@merkcommissarissen.nl

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond