Deel dit artikel
-

Micazu overleeft de markt zonder AdWords

Martin Kranenburg, directeur bij Micazu, gelooft niet in SEA. Hij zet liever in op SEO. Op zijn site biedt hij huiseigenaren een plek om hun vakantiehuis te slijten aan vakantiegangers. “Uiteindelijk zijn de huiseigenaren de marketingmanagers die het idee het beste verkopen.” (meer…)

Deel dit bericht

19 Reacties

Sjoerd

En het doel van dit artikel is?
Leuk dat dhr. Kranenburg geen SEA nodig heeft (maar af en toe toch wel wanneer er geen boekingen zijn .. mooi en fijn consequent)

Is het al EHEC komkommertijd?

Michel

Claimen succes te hebben zonder SEA, en dan moeten toegeven in extremis wel SEA gebruiken is wel heel stevig door de mand zakken. Weinig zinvol artikel.

Jannemiek - Emerce

@Michael en Sjoerd,

Het is misschien geen heel hard nieuws, maar wel interessant om een kijkje in de keuken van Micazu te krijgen. Hij zet zijn bewering ietwat dik aan, maar het feit blijft dat een klein bedrijf als Micazu het grotendeels zonder Adwords probeert te redden.

Mark

Wordt mij niet duidelijk waarom hij niet gelooft in SEA? Dit proces van hem is aardig arbeidsintensief en ik vraag me af wat dit eindelijk nou allemaal oplevert..

Juriaan

Je zou ook kunnen zeggen dat hij misschien wel een enorme markt laat liggen door geen Adwords te gebruiken. Prima dat hij het nu red zonder, maar misschien was hij wel 10x groter en rendabeler geweest als hij Adwords wel had ingezet.

Jannemiek - Emerce

Ik heb Martin Kranenburg van Micazu in ieder geval even gevraagd hier te reageren. Dan kan hij in ieder geval dieper ingaan op dit onderwerp en uitleggen waarom hij Adwords niet volop inzet.

Martin van Kranenburg

Wat ik gisteren in mijn presentatie geprobeerd heb duidelijk te maken is dat het businessmodel van Micazu zich niet leent om elke week honderden tot duizenden euro’s te besteden aan Adwords campagnes. We gaan niet blind elke week Adwords inzeten op land, streek en plaats. Dit kan helemaal niet uit.
We zetten nu in de opstartfase nog mondjesmaat Adwords in voor acquisitie van nieuwe abonnementen en behoud daarvan. Het artikel van dit stuk had beter kunnen heten “Kan Micazu overleven zonder Adwords”, maar goed ik heb dit stuk niet zelf geschreven. Ik begrijp dan ook de reacties van Sjoerd, Michel en Mark.
Adwords nu dus nog heel beperkt. Wwe investeren veel liever tijd en geld in SEO. Dat is inderdaad harder werken en het duurt wat langer maar hier is waar we uiteindelijk in geloven.
Voor traditionele verhuurpartijen van huizen is dat een ander verhaal. Omdat zij gemiddeld 30 procent verhuurcommissie vragen aan de eigenaar kunnen ze zomaar 70 euro of meer weggeven voor het verkrijgen van een boeking. Voor Micazu.nl is dat dus een heel ander verhaal. Het is een community van eigenaren.
De middelen mix van Micazu is dus heel anders dan die van een traditioneel bureau die huizen verhuurt en verdient aan de commissie. Adwords neemt hierin net zoals affiliate marketing overigens een minimale rol in. We zetten meer in op het samenwerken met sterke partners, social media, en het stimuleren van de nu 4.000 eigenaren om de promotie te doen.

Dit is wat ik in de presentatie heb getracht duidelijk te maken. Ik hoop dat mijn reactie nu wat meer helderheid heeft geschept.

Martin van Kranenburg

Wat ik gisteren in mijn presentatie geprobeerd heb duidelijk te maken is dat het businessmodel van Micazu zich niet leent om elke week honderden tot duizenden euro’s te besteden aan Adwords campagnes. We gaan niet blind elke week Adwords inzeten op land, streek en plaats. Dit kan helemaal niet uit.
We zetten nu in de opstartfase nog mondjesmaat Adwords in voor acquisitie van nieuwe abonnementen en behoud daarvan. Het artikel van dit stuk had beter kunnen heten “Kan Micazu overleven zonder Adwords”, maar goed ik heb dit stuk niet zelf geschreven. Ik begrijp dan ook de reacties van Sjoerd, Michel en Mark.
Adwords nu dus nog heel beperkt. Wwe investeren veel liever tijd en geld in SEO. Dat is inderdaad harder werken en het duurt wat langer maar hier is waar we uiteindelijk in geloven.
Voor traditionele verhuurpartijen van huizen is dat een ander verhaal. Omdat zij gemiddeld 30 procent verhuurcommissie vragen aan de eigenaar kunnen ze zomaar 70 euro of meer weggeven voor het verkrijgen van een boeking. Voor Micazu.nl is dat dus een heel ander verhaal. Het is een community van eigenaren.
De middelen mix van Micazu is dus heel anders dan die van een traditioneel bureau die huizen verhuurt en verdient aan de commissie. Adwords neemt hierin net zoals affiliate marketing overigens een minimale rol in. We zetten meer in op het samenwerken met sterke partners, social media, en het stimuleren van de nu 4.000 eigenaren om de promotie te doen.
Dit is wat ik in de presentatie heb getracht duidelijk te maken. Ik hoop dat mijn reactie nu wat meer helderheid heeft geschept.

Sjoerd

Dankje Martin, dat relativeert wel enigszins het artikel!

Mike

Hi,
Ik vind het tegenwoordig echt super lachwekkend hoeveel bedrijven zich eerst willen toespitsen op SEO.

Je hoeft geen 2 paginas te openen ofje wordt overspoeld door de zogenaamde SEO specilisten (pfft, sorry if I can’t stop- laughing).

SEO is geen wetenschap. Punt. Het is en blijft GISWERK. wanneer de zoekmachine z’n algoritme weer aanpast en de ‘goede resultaten’ weg zijn, ligt t wereldje op zn gat. Simpel.

Betalen voor giswerk en je businessmodel daarop afstemmen is dus ook zorgwekkend. Waarom?
Simpel. Je investeert geld in een website. Die werd gebouwd voor je, nu wil je bezoekers. Nu ga je een of andere SEO cowboy inhuren en (goed) betalen om de reeds gebouwde site aan te passen. Heb je ‘m al? lol

Als de site in de eerste plaats goed was had je echt geen SEO nodig. Klaar en simpel. Voorbeeldje?

Een vluchtige blik op de code van je site micazu.nl zegt me bv. dit:

 

Er zijn letterlijk miljoenen sites op de wereld die hun logo ook logo.jpg of logo.png noemen. Lekker nietszeggend en zwaar zonde.

Noem hem eens bv “micaza_Vakantiehuizen_logo.png” . get the drift? Ook de div “partnerlogo” brengt geen toegevoegde waarde , is weer nietszeggend voor de zoekmachines en nog minder voor potentiele bezoekers. Kijk, dat is SEO. Niet als de rest van de schapen blindelings van het klif springen,maar in de eerste plaats goede webdevelopers gebruiken met een proven track record.

Wat betreft AdWords en SEA, mits je een professioneel gebouwde campagne inzet die goed wordt geoptimaliseerd kan je zien dat je ROI een super vlucht kan nemen, plus het feit dat je ook nog eens zeer waardevolle marktgegevens verkrijgt. (Uit welke zones komen de meeste aanvragen? Welke termen converteren het beste? Tijd van de dag? Noem maar op.

Uiteraard, indien je al de insteek hebt van “Blindelings AdWords inzetten” ben je gedoemd om te mislukken met dat systeem.

Zet uiterst relevant in en optimaliseer goed, dan doet AdWords het werk voor JOU. Je kan A/B testen wat je met SEO weer niet kan doen, en daarmee je ROI nog eens verhogen. Je bent 24/24 in controle over je boodschap en jij bepaalt zelf op welke pagina ze binnenkomen.

Ik zou zeggen, voordat je veel geld en tijd gaat investeren in zogenaamd “SEO” (I repeat: this is NOT a science!!!), kijk eens naar wat er wel werkt (met en hoe dat je het op de beste manier kan doen.

Groetjes,

Mike

Juriaan

@Martin: zoals jij het omschrijft lijkt het begrijpelijk. Maar is de essentie dan niet dat je een verkeerd business model hebt? Als je geen marge (over)hebt om een advertentie medium als Adwords in te zetten, waarmee je extreem getarget en gecontroleerd (qua budget) kunt adverteren, wat is dan je bestaansrecht. Of anders gezegd, ben je dan niet extreem kwetsbaar? Mij lijkt dat als jij aantoonbaar boekingen aanlevert, je dat kunt omzetten in inkomsten, ofwel via een hoger jaarlijks tarief, ofwel via een commissie op die boekingen. In de huidige transparante online wereld met op dit gebied een moordende concurrentie kun je met een initiatief als dit mijns inziens enkel overleven met heel veel en gericht en getarget traffic. En dat ga je denk ik, zeker internationaal, niet bereiken met enkel SEO en Twitter.

Robin Telgenhof

Micazu wordt natuurlijk wel heel erg geholpen door het verkeer dat via D-Reizen wordt doorgestuurd. Volgens mij is dat de enige reden waarom Micazu zich kan handhaven zonder grote budgetten aan SEA uit te geven.

Edwin Kruis

Lekkere discussie i.i.g. voor Micazu en SEO ranking?

Ruud

@ Robin

Je hebt helemaal gelijk.
Overigens is de groot-aandeelhouder van Micazu dhr Henk van den Broek, mede-eigenaar van Dirk van den Broek supermarkten en…. D-reizen. Aan geld geen gebrek dus.

Des te wonderbaarlijker dat er geen marketingbudget is.

Edwin Kruis

Vraag is niet wat goed of fout is. SEA of SEO het is allemaal om zoals Martin het zegt “van een zoeker een boeker te maken” althans traffic op je site te krijgen, daarna komt het spannende – look en feel van de site, conversie optimalisatie, relevantie..

Allemaal leuk, maar draait toch om wat zoek je en wat biedt je. En als Micazu hierin slaagt, door alleen SEO toe te passen en onsite verbetering door te voeren, zonder adwords. Prima!

Martin van Kranenburg

@ Sjoerd. Dank voor je reactie. Leuk dat je ook reageert op mijn uitleg op het artikel.

@ Mike. SEO is zeker geen giswerk kan ik je vertellen. Door bij de bouw al rekening te houden met de URL structuur, Titles, Metadescriptions etc. zien wij dagelijks het voordeel van de toename van traffic uit SEO. Allemaal bezoekers waar je niet voor hoeft te betalen. Op dit moment is SEO de belangrijkste traffic generator en dan komt inderdaad het verkeer van D-reizen (zie eerder het verhaal van het belang van een sterke partner). SEA is bij ons nog geen 5% van het totale verkeer. De reismarkt is zo concurrerend dat de kosten voor SEA niet meer te betalen zijn, voor ons model dan.
We hebben de SEO deels in eigen huis opgepakt en we hebben de goede programmeurs hiervoor ingezet. En zo nu en dan laten we ons bijpraten door een specialist. Maar we staan altijd open voor advies van slimme mensen dus je mag altijd contact met me opnemen. Graag zelfs.

@ Juriaan. Micazu is zeker geen verkeerde business. Het is het model van de toekomst. Er is een grote behoefte onder eigenaren om de verhuur in eigen hand te nemen waarbij ze zelf willen bepalen aan wie en wanneer ze gaan verhuren. Wat wij doen is het faciliteren van een community van nu 4.000 Nederlandse eigenaren die via Micazu.nl een eigen website kunnen maken. Door op Micazu.nl en D-reizen te staan zijn ze verzekerd van traffic maar het platform leent zich er voor om zelf als eigenaar ook actief je eigen marketing voor je huis te doen. Zo zijn er eigenaren die zelf actief ook via Twitter verhuren. Dit stimuleren we graag en we ondersteunen eigenaren ook met handleidingen hoe Twitter te gebruiken voor de verhuur van hun vakantiehuis. Zo maximaliseren ze hun eigen bezetting.

Qua businessmodel verdienen we aan abonnementen uiteraard. En hoe meer abonnees hoe beter. Daarnaast passen we ook het marktplaats model toe. Heeft een eigenaar meer traffic nodig gedurende een korte periode dan kan hij zijn huis voor 25 euro op de homepage plaatsen en voor 10 euro bovenaan een land of een streek. En dat werkt, zie hier een videoreview van een eigenaar http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=X4T6KgPnHSw . En in de toekomst gaan we ook extra diensten aan elke presentatie van een eigenaar koppelen. Zo kan een eigenaar ook geld verdienen als er een autohuur of hotelboeking via zijn site wordt geboekt. We delen dan de commissie met elkaar. Dit kan een interessante nieuwe bron van inkomsten worden. Zeker omdat de eigenaar er ook belang bij heeft. Hij zelf actief reist en dus voortaan via zijn eigen link kan gaan boeken en daarmee zijn abonnementskosten kan terugverdienen.

Martin van Kranenburg

@ Robin. Inderdaad D-reizen is na de SEO de belangrijkste bron voor traffic. En je hebt gelijk hierdoor zijn we stukken minder afhankelijk van SEA, wat ook niet uit kan in model van Micazu.nl

@ Ja Edwin, je hebt helemaal gelijk. Het gaat niet alleen om traffic maar om de gebruikersvriendelijkheid en conversie. Een mooie opsteker was dat we na Zoover, tweede zijn geworden bij de Usability Awards. Uiteindelijk draait het daarom, verkeer is belangrijk maar het moet wel converteren. Gelukkig zien we in de statistieken elke maand dat de direct traffic ook omhoog gaat. Dit betekent toch dat mensen over je praten en je rechtstreeks opzoeken.

@ Ruud. Er is wel degelijk een marketingbudget maar die moet je slim inzetten en aanpassen aan het businessmodel.

Quiz

SEA is voor sommige kleine bedrijven niet meer te handhaven. Ze worden helaas opgeslokt. Bedrijven die veelvuldig gebruik maken van SEA (met name adwords) zijn gemiddeld ook duurder met hun producten. Persoonlijk vind ik adwords een grote oplicht praktijk. De bedrijven met de meeste financiële middelen zijn in staat om altijd bovenaan te staan. Het zou de consument sieren af en toe eens geen advertentie aan te klikken maar de eerste organische zoekresultaten te gebruiken. Die zijn naar mijn mening meestal nog beter ook.

Willem

SEO of SEA. Feit is dat Micazu gestopt is (om redenen van rendement?) met de reclame op tv en radio en alleen via social media haar marketingactiviteiten doet. Dat terwijl, zeker in deze periode, alle concurrenten actief zijn op tv en radio. En, zie daar: mijn verhuren via Micazu lopen terug. Daarom ben ik nu aangesloten bij Natuurhuisje.nl en airbnb. Effect: ik realiseer nu meer verhuren via Natuurhuisje en airbnb dan bij Micazu. Dus Micazu: herzie de marketingstrategie, of ik voorspel dat klanten vanzelf weggaan. Zoals de Engelsen zeggen: penny wise, pound foolish.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond