Deel dit artikel
-

Microsoft gaat ‘zoekers’ uitbetalen

Microsoft is van plan om haar zoekdienst te stimuleren met premies voor zoekers die klikken op commerciële links en bestellingen plaatsen. Daarmee hoopt Microsoft de achterstand op Google goed te maken.

De uitgebreide primeur over ‘Cash Back’ brengt Seattle Post Intelligencer en werd zojuist overgenomen door Wall Street Journal. Het blijkt gisteren al summier te zijn bericht door Searchenginewatch.com.

Er komt een aparte webpagina met aanbiedingen, maar ook verschijnen in de reclames van de zoekresultaten aanbiedingen van de ‘Geld Terug’ dienst. Microsoft zou kortingen willen uitkeren van 2 tot 30 procent, afhankelijk van de afspraken die met adverteerders te maken zijn. Het minimaal uit te keren bedrag moet 5 dollar bedragen en betalingen vinden na twee maanden plaats.

In de VS, waar het programma begint, zijn afspraken gemaakt met grote partijen als boekhandel Barnes & Noble, warenhuis Sears, woningwinkel Home Depot, J&R Electronics en kantoorartikelenhandel Office Depot.

Nadeel is dat er een systeem moet zijn om bezoekers te betalen, compleet met rekeningen en registraties. Zijn privacyzorgen voor de meeste consumenten gering in het licht van te behalen voordelen, de rompslomp kan een obstakel vormen. Zeker als het om kleine bedragen gaat. Ook PayPal wordt genoemd als mogelijkheid om uit te keren, naat een rekening bij Live en betaling met cheque, wat in de VS nog gewoon is.

Het gaat om het attractiever maken van Live Search onder de naam ‘Live Search cashback’. Vandaag tijdens een bijeenkomst voor adverteerders wil Microsoft de dienst bekendmaken, aldus de kranten. Reclamechef Satya Nadella zou de aankondiging doen alvorens Bill Gates zelf aan het woord komt. Hij heeft een jaar of drie terug als eens het idee geopperd dat nu in de praktijk wordt gebracht: bezoekers laten meedelen in de voordelen van reclame die aanslaat.

Microsoft gaat dit doen met technologie van Jellyfish dat in september 2007 is overgenomen. Op de site van dit bedrijf wordt adverteerders de mogelijkheid geboden om mee te gaan doen. Jellyfish heeft er ervaring mee op de eigen site en zou de technologie geschikt gemaakt hebben voor de Live zoekdienst. Daarom is de ‘Cash Back’ dienst van Jellyfish momenteel uit de lucht.

Dit betekent dat Microsoft het Cost-Per-Click (CPC) model waarmee Google groot en sterk is geworden gaat aanvallen met een CPA (Cost-Per-Acquisition) model. Dit model is niet helemaal nieuw, maar niet op grote schaal toegepast.

Momenteel houdt Microsoft een driedaags congres en met feestjes onder de naam advance08. Microsoft ontvouwde daar gisteren al nieuwe mogelijkheden voor adverteerders, met veel beloften voor doelgerichte reclame op onder meer de Xbox.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond