Deel dit artikel
-

Microsoft lanceert aQuantive in Nederland

Microsoft Nederland opent volgende maand onder de vlag van MSN een lokale variant van adverentiebedrijf aQuantive, een concurrent van DoubleClick. Directeur Jacqueline Smit onderhandelt momenteel met uitgevers om de site-exploitatie te krijgen.

"De bouwstenen om onze online diensten fors uit te breiden zijn klaar. We hebben hiertoe verscheidene bedrijven overgenomen, zoals Motion Bridge, Screentonic, aQuantive en Massive." John Mangelaars werkte jaren op het Amerikaanse hoofdkantoor van Microsoft en is nu de Europese baas van Microsofts online diensten. In een gesprek met Emerce legt hij de online strategie van het softwarebedrijf uit.

"We willen de markt vergroten. Om te beginnen door meer diensten te bieden en ook door advertentiegelden van andere media naar ons om te leiden." Microsoft brengt gestaag meer diensten online, waaronder blogdienst Spaces en het aanpalende Live Writer, maar ook video- en fotodiensten en een zoek- en chatdienst. "We behoren tot de grootste netwerken."

Hoe meer diensten, hoe meer gebruikers en daarmee de mogelijkheid met reclame geld te verdienen. Over een paar jaar wil Microsoft 25 procent van zijn omzet halen uit advertentiegelden. Mangelaars: "Maar we blijven altijd de mogelijkheid bieden om een product advertentieloos, maar wel tegen betaling, te gebruiken."

De Nederlander: "De spanning op de reclamebestedingen bij oude media groeit, dat merk je." De Europa-baas verwacht dat adverteerders vroeg of laat hun reclamegeld gericht en slim gaan besteden in digitale omgevingen.

In mei 2007 betaalde Microsoft de hoofdprijs om advertentiebedrijf aQuantive over te nemen: 6 miljard dollar. Microsoft was met name geïnteresseerd in het advertentieplatform Atlas, wat te vergelijken is met de advertentiediensten van DoubleClick.

Volgend kwartaal komt aQuantive formeel onder de vlag van MSN Nederland op de markt. MSN-landendirecteur Jacqueline Smit: "Dan wordt Atlas aan onze verkoopdiensten gekoppeld. Adverteerders kunnen dan bij ons, maar ook bij aangesloten externe uitgeefnetwerken hun boodschappen verspreiden." Smit houdt voor zich met welke uitgevers ze in gesprek is. "We kunnen meer aan, op MSN en nu ook extern."

Europa-hoofd Mangelaars: "In dat ene kwartaal brengen we aQuantive in 11 landen uit onder de Microsoft-vlag. We hebben daarmee een goede infrastructuur om 2 jaar vooruit te kunnen."

Met aQuantive op de rit richt Mangelaars zijn aandacht nu op Microsofts zoekdiensten in Europa. "We zijn later begonnen dan Google, maar ons product is nu goed."

Deel dit bericht

1 Reacties

bas

Is hiermee niet de oude problematiek inzake Doubleclick terug? Je hebt nu een partij die zowel advertentie-exploitatie biedt, als het software platform daartoe. Volgens mij zijn Sanoma en MSN nu concurrenten waar het gaat om online bestedingen. STEL (heb geen informatie beschikbaar!) Sanoma zou overstappen op Atlas, de software waarop de advertenties op MSN ook draaien. De salesmensen van MSN kunnen nu THEORETISCH gemakkelijk informatie krijgen over omzetten binnen channels van Sanoma en bestedingen van bepaalde bureaus bij Sanoma etc. DAARBIJ kan MSN ook GRATIS gebruik maken van de waarde die door tracking wordt opgebouwd om binnen hun eigen -vaak zinloze- omgeving op basis van gedrag getargette advertenties te vertonen. Voor de duidelijkheid: iemand die bij autoweek op zoek was naar de nieuwprijs van een Lexus is daar gespot door Atlas en kan binnen zijn MSn account (of in de live search of op zijn nieuwe startpagina na een update van internet explorer) een proefrit worden aangeboden, waarbij deze advertentieverkoop is gedaan door de verkopers van MSN. Ik denk dat we als branch goed moeten kijken wat er gaande is; Microsoft mag nu vrij veel bewegen om Google wat tegengas te geven, maar over 5 jaar kan GEEN UITGEVER(!!!!!) en dus ook geen bureau of adverteerder zonder een van de twee. Slechte zaak en zeer gevaarlijk. Mijn persoonlijke mening is dan ook dat mevrouw Kroes er goed aan doet zowel de overname van Doubliclick door Google als die van A-Quantive door MS (of is het al te laat?) even im de ijskast te zetten en goed te onderzoeken wat de gevolgen op langere termijn gaan zijn. Aangezien de markt redelijk versnippers is (de overige 40% dan) is de lobby die de risico's hiervan onderstreept VEEL zwakker dan de lobbys van de pageen@mail.comrtijen in kwestie. Uiteraard hebben deze amerikaanse boys en girls hiermee ook veel meer ervaring. Basr PS1: commentaar mbt de privacy van gebruikers laat ik hier maar buiten; die is inmiddels al volledig te grabbel gegooid… PS2: gaat DQ&A nu ook over op Atlas en worden zij straks overgenomen door MSN? Ben benieuwd!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond