Deel dit artikel
-

Minder advertentie-uitgaven per mobiele gebruiker

Er wordt dit jaar in Nederland minder geld uitgegeven aan mobile advertising per mobiele internetter. Advertentie-uitgaven voor de mobiele telefoon blijft in zijn geheel wel stijgen, al is het mondjesmaat vergeleken met de voorgaande jaren.

Dat is de voorspelling uit de ‘Dutch Entertainment en Media Outlook 2009-2013′ van PricewaterhouseCoopers (PwC) voor 2009.

De crisis lijkt daarmee ook niet aan de mobiele branche voorbij te gaan. Vorig jaar werd er in Nederland nog 42 miljoen euro uitgegeven aan mobile advertising, 10 keer zoveel als in 2004 en een stijging van 44,8 procent ten opzichte van 2007.

Dit jaar wordt er 43 miljoen euro aan mobile advertising gespendeerd, een stijging van slechts 2,4 procent.

Per mobiele gebruiker dalen de advertentie-uitgaven in 2009 met 7,9 procent. Het daaropvolgende jaar verwacht de accountants- en adviesorganisatie alsnog een daling van 0,6 procent. Pas in 2011 is er weer sprake van een stijging, 6,7 procent. Het daaropvolgende jaar is er zelfs een aanzienlijke stijging van 9 procent.

In totaal blijven de uitgaven voor mobile adverteren wel stijgen. Dit jaar 43 miljoen euro, in het daaropvolgende jaar 47 miljoen euro. In 2011 en 2012 wordt er respectievelijk  57 en 82 miljoen euro aan uitgegeven. PwC voorspelt voor 2013 120 miljoen euro aan mobiele advertentie-uitgaven in Nederland.

Het merendeel van de vorig jaar uitgegeven 42 miljoen euro bestaat uit tekstadvertenties. De groei van mobiele breedbandgebruikers zal de advertentie-uitgave op dit gebied het komende jaar nog een duw in de rug geven. Mobiel breedband zorgt voor een betere toegankelijkheid van display en videoadvertenties.

Een dichtere penetratie van smartphones met grote schermen en de mogelijkheid om video af te spelen, zal verder bijdragen aan de uitbreiding van mobiel adverteren. Net als de opkomende mobiele televisiemarkt. Mobiele tv zal voor een deel ondersteund worden door advertenties.

Het totaal aantal advertentie-uitgaven voor online in Europa zal van 812 miljoen euro in 2008 naar 1,1 miljard euro in 2013 groeien, een gemiddelde stijging van 6,4 procent per jaar.

Het Nederlandse aandeel van de totale online advertentie-uitgaven in Europa is 6,3 procent in 2008 en in 2013 niet veel meer, 6,5 procent.

Mobiele advertentie-uitgaven is goed voor 11 procent van het totaal in 2013. In 2007 was dit nog 5 procent.

Deel dit bericht

4 Reacties

Willem

? Het totaal aantal advertentie-uitgaven voor online in Europa zal van 812 miljoen euro in 2008 naar 1,1 miljard euro in 2013 groeien ?-> Europa? Moet dit niet Nederland zijn?

Mark van Leersum

Ik vraag mij bij dit soort cijfers toch altijd af hoe ze bij elkaar "gefantaseerd" zijn. Volgens PwC wordt er dit jaar 43 miljoen aan mobile advertising uitgegeven. Ik neem toch aan dat dit voornamelijk sms betreft want op mobiel internet zie je toch nauwelijks adverteerders anders dan ringtone, games en porno aanbieders. Bovendien: 43mio euro zou bij 40cpm 1 miljard impressies zijn. Dat lijkt mij echt onrealistisch, zeker als je in ogenschouw neemt dat de mobiele cpm tarieven afgelopen jaar een ware duikvlucht hebben gemaakt.  Begrijpt er iemand hoe PcW aan de 43 mio is gekomen?

Emile Edwards

De herkomst is uitermate onduidelijk; evenals de definitie(s). Het is in ieder geval duidelijk dat het gaat om tekstadvertenties; die zowel op mobiel internet als in sms-berichten kunnen staan. Dus nooit alleen maar impressies. Ik krijg hierbij altijd het gevoel dat de definitie heel erg breed is en dat zaken zoals bouwkosten van applicaties, advertenties in voicemailnotificatie-smsjes en dm sms-activiteiten er zeker in zitten.

Paul

@Emerce Niet zo logisch om bij een artikel over MOBIELE advertising uitgaven een tabelletje te laten zien over WIRED uitgaven !  Te snel de publish knop ingedrukt ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond