Deel dit artikel
-

Minder passanten, maar wel meer uitgaven in winkels

Consumenten zijn in aantallen niet volledig teruggekeerd naar de fysieke winkels, zo blijkt uit locatiedata van Google. Ook Black Friday heeft de consument daar niet toe kunnen verleiden. Wel besteden consumenten sinds eind september per week weer evenveel in niet-essentiële fysieke winkels als gemiddeld in 2019, zo blijkt uit transactiedata van ABN AMRO.

Afgelopen zomer heeft ABN AMRO in samenwerking met Q&A Insights onderzoek gedaan onder consumenten naar het ‘nieuwe normaal’ in winkelgedrag. Per saldo gaf 9 procent aan te verwachten minder fysiek te gaan winkelen na corona. Daarnaast gaf per saldo 18 procent van de respondenten aan minder te gaan winkelen in de grote stad en 12 procent verwachtte minder ‘een dagje’ te gaan winkelen. Tegelijk gaf 68 procent van de respondenten aan dat de fysieke winkel wel favoriet blijft voor het doen van aankopen.

Het aantal passanten in de winkelstraten blijkt dan ook nog niet teruggekeerd naar het niveau van voor de pandemie. Uit de locatiegegevens van Google blijkt dat in de periode tussen 25 september en 6 november in de ‘retail en recreatiegebieden’ in de vijf grote steden minder mensen kwamen.

Toch stijgen de bestedingen in niet-essentiële fysieke winkels langzaam weer. In de periode van 25 september tot 6 november toen alle maatregelen waren opgeheven, lagen de bestedingen in niet-essentiële winkels zelfs boven de gemiddelde week in 2019.

De onlinebestedingen blijven intussen relatief hoog, voorals als het gaat om kleding en consumentenelektronica. Bij stringentere maatregelen tijdens de twee lockdowns was al een duidelijke verschuiving van bestedingen in de winkelstraat naar bestedingen online te zien. De consumenten pasten hun gedrag snel aan door over te stappen op online. Maar zodra maatregelen werden afgebouwd, keerden ze weer (gedeeltelijk) terug naar de fysieke winkels.

Op de lange termijn zal onderzoek gedaan moeten worden of het winkelgedrag van consumenten daadwerkelijk is veranderd zoals uit de intenties van consumenten naar voor kwam in het ABN AMRO onderzoek naar het nieuwe normaal in winkelgedrag. Vooralsnog lijkt het erop dat consumenten niet hetzelfde winkelgedrag in fysieke winkels vertonen als voor corona.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond