Deel dit artikel
-

Mobiele app Schiphol naar een miljoen downloads

De mobiele app van Schiphol is een succes onder reizigers en zakelijke partners en ontving daarvoor van Moodie Report de internationale prijs ‘Best Mobile Airport App’. De luchthaven spreekt met luchtvaartmaatschappijen en de NS om de app belangrijker te maken voor reizigers en passanten. 

Christa Bakker, senior Digital Developer eBusiness van Schiphol vertelt over de ervaringen, positionering en plannen met de app (ontwikkeld door M2Mobi).

De branche ziet jullie als mobiele winnaar, maar ziet de gebruiker van jullie app (link) dat ook zo?
“We hebben bijna één miljoen downloads via iPhone, Android en Windows. Binnenkort ook op BlackBerry. Onze mobiele website wordt ook zeer frequent gebruikt. Net als bij onze website wordt de app door verschillende soorten reizigers gebruikt. Ook door afhalers en wegbrengers en taxichauffeurs. De gebruiker is de ene keer zelf reiziger en de andere keer gebruikt hij de app als uitzwaaier of afhaler. De app wordt op dit moment in het Nederlands en Engels aangeboden. Voor Chinese reizigers hebben we een app ontwikkeld die onder andere de bewegwijzering in de terminal vertaald naar het Chinees door het gebruik van de camera. We vragen regelmatig gebruikers om met ons mee te denken voor verbeteringen. Ook kritische gebruikers die dat uiten via bijvoorbeeld Twitter nodigen we uit om met ons te kijken hoe we de app kunnen optimaliseren. We kijken nu welke talen we gaan toevoegen.”

Hoe positioneren jullie de app nu en wat is het doel voor de toekomst?
“De app is behalve voor Nederlandse reizigers ook zeer geschikt voor transferpassagiers. Doordat ze op de hoogte worden gehouden van de vervolgvlucht zijn zij veel vrijer in het ontdekken van alle mogelijkheden in de terminal (horeca, shopping, Airport Park, Rijksmuseum, Bibliotheek, SPA, etc.) tijdens het wachten. De app biedt ook vluchtinformatie vanaf andere luchthavens naar Schiphol. Voor ons is het doel om reizigers optimaal te informeren over hun vlucht. Daarnaast bieden we onze commerciële producten en diensten aan zoals parkeren en de Special Offers uit ons Shopping Centre. We werken er aan om de informatie en producten meer op maat aan te bieden op het juiste moment en de juiste plaats in de gehele passenger journey. Ook gaan we meer de samenwerking zoeken met bijvoorbeeld airlines en de NS. Alles voor de optimale reiservaring.”

Schiphol heeft duizenden medewerkers op de werkvloer. Hebben jullie ook private (b2b-)apps voor hen?
“Schiphol biedt inderdaad meerdere app’s voor luchthavenpersoneel. We vinden het belangrijk om zowel reizigers, bezoekers van de luchthaven als luchthavenwerkers en b2b-partners optimaal te bedienen via elk wenselijk en relevant device cq. kanaal. Dat is een continue ontwikkeling en optimalisatieproces.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Koos

Men kijkt alleen naar kwantiteit (downloads) niet naar kwaliteit (reviews). Reviews 4 op de 5 negatief.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond