Deel dit artikel
-

Mobiele bestedingen naar 1,3 miljard euro

De online consumentenbestedingen via smartphone en tablet zijn in 2013 in ons land gestegen naar 1,3 miljard. In de laatste zes maanden van het jaar bedroegen de mobiele bestedingen 735 miljoen, dertien procent van de totale e-commerce markt. Hiermee zijn de uitgaven via smartphone en tablet ruim verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode een jaar daarvoor.

Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2013-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research. Het onderzoek is uitgevoerd samen met Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van ruim 2000 webwinkels in Nederland.

De sterke toename van de mobiele consumentenbestedingen komt volgens de branche-organisatie onder andere doordat steeds meer mensen online kopen via hun smartphone of tablet. Het aantal mobiele kopers is in de laatste zes maanden van 2013 gestegen naar 2,7 miljoen. Bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

In de tweede helft van 2013 zijn ruim 14 miljoen bestellingen gedaan via mobiele apparaten, een groei van 84 procent ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor. Consumenten doen ook steeds vaker grote of dure aankopen mobiel. Zij besteedden in de laatste zes maanden van het jaar gemiddeld 52 per bestelling; 21 procent meer dan in 2012. De betaling van de mobiele aankopen wordt net als online in het algemeen voornamelijk met iDEAL gedaan.

De meeste aankopen worden met name gedaan met de tablet; zeven op de tien consumenten bestelt vooral met dit mobiele apparaat. Bijna driekwart van de mobiele bestedingen wordt dan ook omgezet via de tablet (532 miljoen). De tablet wordt vooral thuis gebruikt, vaak ter vervanging van de laptop.

De smartphone wordt niet verrassend vaker buitenshuis (zoals onderweg of op het werk) gebruikt om mobiel te shoppen. Tablet kopers zijn wel positiever over mobiel winkelen dan mensen die op de smartphone hun online aankopen doen.

Kleding & schoenen is het meest populaire mobiele segment, zowel voor aankopen via de tablet als via de smartphone. Bijna zes op de tien mobiele kopers hebben in dit segment besteld in de tweede helft van 2013. De overige top 5-segmenten zijn Boeken (30 procent), kaartjes (26), persoonlijke verzorging (25) en speelgoed (23).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond