Deel dit artikel
-

Mobiele strategie nog geen topprioriteit bij bedrijven

Bijna 60 procent van de bedrijven is nog bezig met het ontwikkelen van een mobiele strategie of heeft zelfs geen strategie op dit vlak. Dit ligt deels aan het feit dat het genereren van directe omzet uit mobiel ook nog in de kinderschoenen staat.

Dat blijkt uit een rapport van Forrester waarvoor meer dan 200 bedrijven werden ondervraagd.

Een deel (12 procent) van de ondervraagde bedrijven heeft nog geen mobiele strategie. Tot de bedrijven uit deze groep behoren onder meer grote bedrijven die laat waren met hun aanwezigheid op het internet en kleine bedrijven die nog niet aanwezig zijn op het web. Voor het merendeel (71 procent) was de reden voor het ontbreken van een mobiele strategie dat het simpelweg geen prioriteit had.

Bijna de helft, 45 procent, is pas onlangs begonnen met het ontwikkelen van een mobiele strategie. Directe omzet via mobiele telefoons is gelimiteerd en andere ontwikkelingen als NFC of mobiele barcodes staan nog in de kinderschoenen, zo laten de ondervraagden uit deze groep weten. Daarom begint dit deel pas nu na te denken over een mobiele strategie.

Dan is er nog een kleine groep (10 procent) die minder dan een jaar een uitgewerkte mobiele strategie heeft. Een derde van de ondervraagde bedrijven heeft nu meer dan een jaar een dergelijke strategie.

Bedrijven in media, de reisbranche en financiële dienstverleners hebben vaker dan anderen een volwassen mobiele strategie.

Over het algemeen wordt mobiel gezien als een manier om de klant meer te betrekken bij een merk of een product. Ook het opwekken of creëren van tevredenheid en trouw staan hoog op het lijstje wat de prioriteit heeft binnen een mobiele strategie. Het genereren van directe omzet komt pas op een vijfde plek. Het aantrekken van nieuwe klanten komt zelfs pas op een negende plek.

Bedrijven stellen duidelijke doelen aan het nieuwe mobiele platform, maar een groot deel, 23 procent, zegt nog steeds dat testen en leren het belangrijkste doel is. Volgens Forrester is dit begrijpelijk omdat mobiel een platform is dat nog volop in ontwikkeling is, maar het is belangrijk om te onthouden hoe snel mobiel zich ontwikkelt. Een gedegen strategie die geïntegreerd wordt in het hele bedrijf en dat genoeg financiële steun krijgt, lijkt dan ook geen overbodige luxe.

Deel dit bericht

4 Reacties

Cristian Vorstius Kruijff

Mobiel internet groeit, dat klopt. Het is jammer dat bedrijven zich dat niet ten volle realiseren. Met in Nederland ongeveer 1,8 miljoen mobiele internetters zou je verwachten dat er meer aandacht voor zou zijn. Niet alleen wordt er direct een voorsprong op de concurrentie genomen, ook de ervaring zorgt ervoor dat organisaties een voorsprong kunnen realiseren in kennis. Je kunt als organisatie daarom beter in de voorhoede kan lopen dan dat je achter de fanfare aan loopt. Denk daarbij eens aan zoekmachine optimalisatie, sociale media en dergelijke. Nu loopt de grote "meute" er achteraan te hobbelen, datzelfde zal wellicht met mobiel internet gebeuren. Op http://www.qtag.nl/mobiele-website-webdesign-voor-mobiel staat nog een statistiek van Forrester die de groei van mobiel internet in Europa mooi illustreert. Wij verwachten dat mobiel internet, al of niet gecombineerd met QR codes, een enorme vlucht gaat nemen. Gezien de huidige status-quo van mobiel internet, als integraal onderdeel van onze samenleving, is er noodzaak voor organisaties zich minimaal te ori?nteren op de mogelijkheden.

-

Mobiel internet is een verzamelnaam voor een grote hoeveelheid van technologieen; java-apps, vele versies html, android-apps, iphone-apps, ipad-apps, ipad etc. etc. etc.  Goeie mobiele ondersteuning bieden vereist grote investeringen, terwijl de ROI onduidelijk is en de technologie snel is achterhaald. Dit maakt vele bedrijven nog huiverig voor grootschalige mobiele projectenen kijken liever de kat uit de boom.

Ronald de Groot - One Shoe mobile

@Christian Vorstius Kruijff, precies een jaar geleden (22 oktober 2009) stond er een bericht op Emerce dat er bijna 2,5 miljoen internetgebruikers zijn (zie: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2987777 ). Dit was binnen een half jaar gegroeid van 1,5 miljoen naar 2,42 miljoen mobiel internetgebruikers (groei van 61 procent). Gezien het feit dat je om de anderhalf a twee jaar een nieuw abonnement krijgt, kan je begrijpen dat we nu wel rond 4 miljoen gebruikers zitten. Die 1,8 miljoen is dus wel achterhaald.  De bedrijven die drie jaar geleden al begonnen zijn met mobile en het formuleren van de mobiele strategie hebben nu een enorme concurrentie voordeel. Een goed voorbeeld van een gedegen mobiele strategie, die nog in ontwikkeling is, kan je hier bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=jezzMREvEso  Het is een feit dat mobiel een belangrijkere rol gaat spelen dan het internet dat we via een computer kennen. Belangrijk is daarom ook dat er budget vrij gemaakt gaat worden om hier op in te spelen, momenteel ligt daar bij veel organisaties vaak het probleem. Daarnaast is het van belang om mensen met kennis en expertise van de mobiele markt bij de formulering van zo een strategie er bij te betrekken. Er zijn namelijk momenteel zoveel verschillende 'hippe' toepassingen, maar bereikt dit ook de doelgroep? of lost dit de problemen wel op? bereik ik hiermee de doelstellingen? Met name de waarom-vraag is zeer belangrijk, waarom wil je mobiel internet gaan inzetten? als het vanwege de free publicity is dan ben je nu te laat, juist concrete toepassingen met toegevoegde waarde voor de gebruiker (voor de langere termijn), daar moet over nagedacht gaan worden.

Cristian Vorstius Kruijff

@Ronald De Groot het gaat niet zozeer om het aantal aansluitingen dan wel om mensen die dagelijks hun mobiel voor internet gebruiken. Dat is dus een ander getal. Veel mensen hebben internet, maar maken daar niet allemaal gebruik van. Forrester publiceerd regelmatig artikelen hierover. Zie ook http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2959082  De voorsprong gaat erover dat organisaties nog steeds hun voordeel kunnen doen in kennis en ervaring om kaf van koren te kunnen scheiden.  Zodra de mobiele markt toegankelijker wordt kan een gedegen strategie worden uitgerold. Als je dan als organisatie je nog moet gaan ori?nteren dan ben je rijkelijk laat. Dat er een goede mobiele strategie aan ten grondslag moet liggen die een meerwaarde biedt is evident.  Uit onderzoek blijkt namelijk ook dat slechts 10% van de bedrijven een mobiele strategie hebben ontwikkeld, waarvan de meeste dit pas sinds 1 jaar hebben.  Een applicatie of mobiele website is daarom nog geen strategie.  Leuk filmpje overigens… 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond