Deel dit artikel
-

Mobiele televisie geen gegarandeerd succesnummer

De Europese Unie heeft DVB-H vorige week als Europese standaard voor mobiele televisie gekozen. Met DVB-H kan televisie via aangepaste mobiele telefoons worden ontvangen. De standaard is hier en daar al in gebruik. Maar volgens de Zweedse fabrikant Ericsson maakt mobiele televisie via UMTS telefonie meer kans.

KPN introduceert dit najaar mobiele televisie via DVB-H. Telecom Italia Mobile was er in Europa als eerste bij met DVB-H. In Duitsland wordt echter een andere standaard DMB toegepast.

Fabrikant Nokia is blij met de keuze van de Europese Commissie, zo laat het bedrijf weten. Later dit jaar wordt de Nokia N77, een computerachtige telefoon, uitgebracht. Dat is een toestel van het type 'candybar', waarmee digitale televisie volgens de DVB-H-standaard kan worden ontvangen.

Maar volgens Ericsson, leverancier van telecommunicatie netwerksystemen, maakt DVB-H commercieel gezien weinig kans. Volgens Thorsten Lohmar van Ericsson zijn er maar twee business-modellen die er echt toe doen: on demand en push tv. "Voor het een-op-een doorgeven van televisiestations tegen een betaald abonnement is nauwelijks animo," zo vertelde Lohmar vorige week tijdens een perspresentatie in Düsseldorf. "Een aanbieder uit Duitsland die dat geprobeerd heeft, kwam niet verder dan 10.000 gebruikers."

DVB-H wordt in veel gevallen tegen betaling doorgegeven, zoals dat ook geldt voor Digitenne. Daarvoor krijgt de gebruiker echter dezelfde zenders te zien die hij thuis ook al ontvangt. Traditionele mobiele televisie maakt volgens Ericsson niet veel kans. Tenzij de uitzendingen door extra reclame worden gefinancierd. Een splitscreen biedt soelaas: via tickers of banners kunnen mogelijk reclameaanbiedingen verstuurd worden. Groot voordeel is dat gebruikers dan ook meteen op die aanbiedingen kunnen reageren.

Ericsson ontwikkelt nieuwe oplossingen voor mobiele televisie, zoals het snel schakelen tussen kanalen. Het grootste mobiele telecombedrijf van IJsland Siminn, gaat de technieken van het Zweedse bedrijf inzetten. Vorig jaar werkte Ericsson samen met de Noorse omroep NRK aan de eerste mobiele (interactieve) tv reclame.

Volgens Ericsson is zeker geld te verdienen met tv-fragmenten die op verzoek worden aangevraagd of aangeboden, bijvoorbeeld de laatste voetbalsamenvatting direct nadat de wedstrijd is afgelopen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jonathan

Is dat niet een beetje te kort door de bocht? Er waren maar 10.000 gebruikers; dus het wordt geen succes?

stef

DVB-H en 3GPP zijn geen concurrenten maar vullen elkaar aan! DVB-H is ideaal voor lineaire tv-kanalen en 3GPP streams zijn ideaal voor niche kanalen en video on demand, tevens voor de lineaire kanalen waar DVB-H niet mogelijk is.  DVB-H hebben we 2 jaar geleden al werkend gezien bij Nozema, wij richtten destijds de encoding straat voor de DutchMobile.tv DVB-H proef in. Het domein wijst inmiddels naar KPN.com.  3GPP streams krijgen nu ook meer kans, nu streams bij alle operators toegankelijk zijn. UMTS biedt eigenlijk te weinig capaciteit voor betrouwbare streams, maar HSDPA biedt voldoende ruimte voor een stabiel signaal. Het ondersteunen van de honderden versies, types en merken telefoons met hun te diverse varieit aan afspeelsoftware is nog steeds wel een zorgpunt. Commercieel gezien zal 3GPP eerder kans hebben omdat bestaande content business modellen op Internet ook mobiel toegepast kunnen worden: iedereen kan z'n content vrij over de netwerken van de operators distribueren. B2B content, gesponsorde content, betaalde content. Met name video on demand kan een groot volume kijkers genereren.  DVB-H volgt meer het traditionele CAI-model: er is een beperkt aantal kanalen mogelijk, er dienen distributie contracten te worden afgesloten (rechten!), immers de operator is hier de exploitant van de kanalen. Je bent hier veel afhankelijker van de wil van de eindgebruiker om zich te committeren aan een nog onbewezen, betaalde, besloten TV-dienst. 

Jonathan Marks

Interesting to watch BT Movio – a DMB variant discover that audio is the killer application, rather than live TV. Interesting during Wimbledon, but the offer is not that attractive for the small screen. The Chinese phone they're using is kind ugly I think….as an owner.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond