Deel dit artikel
-

Mobile business is nog versnipperd

Er moet nog heel wat water door de Rijn stromen voordat mobiel internet een volwassen platform voor ondernemers is. Cruciale fundamenten ontbreken, waardoor het slechts moeizaam tot wasdom komt.

Mobiel internet kreeg pas een echte impuls dankzij de iPhone en, later, de Android-telefoons. Men downloadt gemiddeld één betaalde applicatie en is per week 6,4 uur online. Uitgevers en marketeers zingen het halleluja van mobiel internet, maar lijken zich nog niet bewust van de beperkingen.

Mobiele e-commerce is bijvoorbeeld nog verre toekomstmuziek. Het is nagenoeg onmogelijk om webwinkels te vinden die voor de mobiel zijn geoptimaliseerd die bovendien een laagdrempelig betaalsysteem aanbieden. In vrijwel alle gevallen zal de klant een hinderlijk lang proces moeten doorlopen om geld over te maken waarbij inloggen en checken van de identiteit centraal staan. Er bestaan technische oplossingen zoals die van Paypal of operator billing (mobiele aanbieder int geld voor derden), maar die worden niet op grote schaal gebruikt.

Tijdens het recente Online Betaalcongres in Utrecht opperde Frank de Groot van Thuiswinkel.org dat de Nederlandse vinding iDeal in Europa het beste systeem zou zijn als digitale kassa. Maar beheerder Currence krijgt de handen daarvoor moeilijk op elkaar in andere landen. Het zoekt bij voorkeur een of meerdere grote lokale partijen om iDeal rap uit te rollen. Technisch is het systeem klaar, maar keuzes worden nog niet gemaakt.

Ook de Near Field Communication-technologie volstaat nog niet. Daarbij fungeert een chip in de telefoon als koppelpunt met kassa’s in de fysieke wereld. Aan de achterkant is de NFC-chip aan een bankrekening gekoppeld. Het NFC Forum, wereldwijd verantwoordelijk voor deze technologie, beaamt dat er simpelweg nog geen klantvraag noch geschikte telefoons zijn. Daar moet in 2010 of 2011 verandering in gaan komen, klonk de belofte ook dit jaar weer tijdens het Mobile World Congress in Barcelona.

Daarnaast bestaat nog steeds de vraag of applicaties op termijn de beste dragers van informatie zijn. Er zijn twee kampen. Het ene kamp is voor HTML, meer in het bijzonder het nog niet officiële HTML5, en het andere kamp is voor downloadbare applicaties. Applicaties kunnen het maximale uit een toestel halen, maar moeten voor ieder afzonderlijk platform opnieuw worden geschreven. De BBC en YouTube pleiten openlijk voor een einde aan de race onder applicatieplatformen, ten gunste van HTML.

Een ander punt van zorg is de vrees onder technische experts dat de mobiele netwerken de grote vraag naar datacapaciteit niet aan kunnen. Ze spreken over de ‘capacity crunch’. Om dat te voorkomen moeten operators voor miljarden euro’s aan nieuwe investeringen in spectrum en netwerken doen. Dat kunnen ze niet terugverdienen met de handel in flat fee-abonnementen. Er moeten dus ook andere bedrijfsmodellen in werking treden. Welke dat zijn werd in Barcelona niet helder.

Het enige aspect van mobiel internet dat nu ongehinderd tot wasdom komt, is mobiel adverteren. De exacte vormen, afmetingen en tarieven zullen nog moeten blijken, maar er zijn internationaal geaccepteerde standaarden en mobile analytics komt op stoom. De overnames door Apple, Google en Opera van respectievelijk de advertentiebedrijven Quattro Wireless, Admob en AdMarvel zullen daar een belangrijke rol in spelen.

Deel dit bericht

6 Reacties

Guus van Knippenbergh

Zouden we de opgeworpen hindernissen niet moeten laten voor wat ze zijn, en kijken naar de mogelijkheden? De Telecom industrie frustreert al jaren de ontwikkeling van mobiel internet in een poging er grip op te houden. Apple toont ons nu de weg, over de beperkingen heen stappend, met onder andere iTunes als het eerste betaalsysteem dat echt succesvol is. Soortgelijke oplossingen zijn ook voor e-commerce zonder Apple mogelijk. Waarom er nog maar weinig van zijn? Ik durf te stellen dat we nog teveel naar de beperkingen kijken vanuit het grote internet en Telecom industrie perspectief en mobiel niet de frisse aandacht geven die dit nieuw medium nodig heeft. En ja Apple's grip is er niet minder om maar de volgende golf zal dit fors verminderen.

Erwin van den Boom

@Guus: interessante stelling. Apple doet namelijk precies hetzelfde als wat je de telecom industrie verwijt. Ze cre?ren met de appstore opnieuw een walled garden waarin Apple bepaalt wat kuis is en wat niet. En waar ze bovendien alles uitsluit wat concurrentie betekent.  In de appstore kan ik ook geen Android of Windows Mobile applicaties kopen. Klinkt logisch, nou nee. Het gebrek aan een standaard leidt tot een wildgroei van appstores, want ook Nokia en Samsung willen immers hun apps kunnen verkopen. De ontwikkelaar blijft zitten met enorme drempels/kosten om de massa te kunnen bereiken met zijn content. Simpel gezegd, je zet niet "effe" een site in elkaar, al is het een paps-en-mams site. Laagdrempeligheid was toch een van de aanjagers van de Web 2.0 revolutie?  Overigens ben ik zeer zeker niet negatief, er zijn echt kansen genoeg. Laten we eerst eens kijken naar al die dingen die wel kunnen op het mobiele internet. mCommerce staat niet bovenaan mijn lijstje van must-haves als consument, om de doodeenvoudige reden dat ik het afgelopen jaar nog geen een keer iets miste toen ik me besefte dat online winkelen op m'n mobiele telefoon gewoon nog niet kan. Ik zou (als consument) niet weten wanneer ik dit zou moeten gebruiken. Zo zijn er genoeg dingen die WEL kunnen. Laten we daar eerst op focussen.

Guus van Knippenbergh

@Erwin: Laagdrempeligheid en openheid zijn inderdaad nog ver te zoeken. Apple heeft slechts de eerste stap gezet met een model waarin de consument voor het eerst mobiel internet waardeert. Nu concurreren de app stores onderling en met mobiel web toepassingen. De laatste werken op elke web enabled telefoon en ze zullen gaande weg steeds minder onder doen voor de native apps met name als de browser standaard meer contact met de omgeving toelaat. Voorbeeld hiervan is de ondersteuning van GPS in browsers van de Iphone 3GS, diverse Balckberries en Android toestellen.

Erwin van den Boom

@Guus: klopt als een bus. Wat wel van belang is dat het ook door ontwikkelaars opgepakt gaat worden. Afgelopen zaterdag hield ik een praatje tijdens het PFCongres over mobiel internet (www.pfcongres.nl) en de kansen voor ontwikkelaars hierin. Een van de ontwikkelaars vroeg me waarom hij zich druk zou moeten maken over andere platforms, want het is toch allemaal iPhone wat de klok slaat en het verkeer oplevert. Nu is dat ook maar deels waar. De waarheid zit hem in dat iPhone gebruikers de voorhoede vormen en zeker actiever zijn. Maar verder is dit natuurlijk een klassieke kip/ei redenering. Geen content betekent ook geen kijkers. Om die vicieuze cirkel te doorbreken lanceerden we zaterdag dan ook de wedstrijd om Het Beste Mobiele Idee (www.bestemobieleidee.nl). In het kader van, laat nou eens zien wat er met de huidige mogelijkheden wel al kan! Het zou leuk zijn als Emerce hier in het verdere verloop van de wedstrijd ook wat aandacht aan zou besteden.

Paul

Hoe zou de overheid om moeten gaan met Mobiele technologie?

Guus

@Paul; Naar mijn idee in principe gelijk aan de omgang met andere media, waarbij case afhankelijk gekeken wordt wat je met mobiel kan bereiken. Voor een gemeente b.v.?: van SMS als paspoort verloopt tot app of mobiele site waar je op lokatie/adres de meest relevante actuele informatie kan vinden (papier, groen, afval deze week), bouwvergunning aanvraag in de straat, aangekondigd wegonderhoud,…..Een app is nu natuurlijk maar voor een beperkt deel van de bevolking interessant en je stuit op de fragmentatie van de platformen, een mobiel website is breder toegangkelijk maar heeft vaak minder exposure.Ik zou zeggen aan de slag met een paar pilots en opschalen wat blijkt te werken. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond