Deel dit artikel
-

Mobile business is nog versnipperd

Er moet nog heel wat water door de Rijn stromen voordat mobiel internet een volwassen platform voor ondernemers is. Cruciale fundamenten ontbreken, waardoor het slechts moeizaam tot wasdom komt.

Mobiel internet kreeg pas een echte impuls dankzij de iPhone en, later, de Android-telefoons. Men downloadt gemiddeld één betaalde applicatie en is per week 6,4 uur online. Uitgevers en marketeers zingen het halleluja van mobiel internet, maar lijken zich nog niet bewust van de beperkingen.

Mobiele e-commerce is bijvoorbeeld nog verre toekomstmuziek. Het is nagenoeg onmogelijk om webwinkels te vinden die voor de mobiel zijn geoptimaliseerd die bovendien een laagdrempelig betaalsysteem aanbieden. In vrijwel alle gevallen zal de klant een hinderlijk lang proces moeten doorlopen om geld over te maken waarbij inloggen en checken van de identiteit centraal staan. Er bestaan technische oplossingen zoals die van Paypal of operator billing (mobiele aanbieder int geld voor derden), maar die worden niet op grote schaal gebruikt.

Tijdens het recente Online Betaalcongres in Utrecht opperde Frank de Groot van Thuiswinkel.org dat de Nederlandse vinding iDeal in Europa het beste systeem zou zijn als digitale kassa. Maar beheerder Currence krijgt de handen daarvoor moeilijk op elkaar in andere landen. Het zoekt bij voorkeur een of meerdere grote lokale partijen om iDeal rap uit te rollen. Technisch is het systeem klaar, maar keuzes worden nog niet gemaakt.

Ook de Near Field Communication-technologie volstaat nog niet. Daarbij fungeert een chip in de telefoon als koppelpunt met kassa’s in de fysieke wereld. Aan de achterkant is de NFC-chip aan een bankrekening gekoppeld. Het NFC Forum, wereldwijd verantwoordelijk voor deze technologie, beaamt dat er simpelweg nog geen klantvraag noch geschikte telefoons zijn. Daar moet in 2010 of 2011 verandering in gaan komen, klonk de belofte ook dit jaar weer tijdens het Mobile World Congress in Barcelona.

Daarnaast bestaat nog steeds de vraag of applicaties op termijn de beste dragers van informatie zijn. Er zijn twee kampen. Het ene kamp is voor HTML, meer in het bijzonder het nog niet officiële HTML5, en het andere kamp is voor downloadbare applicaties. Applicaties kunnen het maximale uit een toestel halen, maar moeten voor ieder afzonderlijk platform opnieuw worden geschreven. De BBC en YouTube pleiten openlijk voor een einde aan de race onder applicatieplatformen, ten gunste van HTML.

Een ander punt van zorg is de vrees onder technische experts dat de mobiele netwerken de grote vraag naar datacapaciteit niet aan kunnen. Ze spreken over de ‘capacity crunch’. Om dat te voorkomen moeten operators voor miljarden euro’s aan nieuwe investeringen in spectrum en netwerken doen. Dat kunnen ze niet terugverdienen met de handel in flat fee-abonnementen. Er moeten dus ook andere bedrijfsmodellen in werking treden. Welke dat zijn werd in Barcelona niet helder.

Het enige aspect van mobiel internet dat nu ongehinderd tot wasdom komt, is mobiel adverteren. De exacte vormen, afmetingen en tarieven zullen nog moeten blijken, maar er zijn internationaal geaccepteerde standaarden en mobile analytics komt op stoom. De overnames door Apple, Google en Opera van respectievelijk de advertentiebedrijven Quattro Wireless, Admob en AdMarvel zullen daar een belangrijke rol in spelen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond