Deel dit artikel
-

Mobile Convention: tabletverkoop over zijn hoogtepunt heen

De markt voor tablets lijkt verzadigd, zo concludeert marktanalysebureau GfK. De daling in het eerste kwartaal geldt voor zowel aantallen verkochte tablets als voor op tablets gemaakte omzet.

De smartphone blijft daarentegen onverminderd populair. Ten opzichte van vorig jaar werden er 4,1 procent meer smartphones verkocht. Cijfers van Telecompaper lijken te suggereren dat de groei vooral is te danken aan vijftigplussers.

Ongeveer drie procent van de telecommarkt wordt ingenomen door smartphones met een schermgrootte van tussen de 5,5 en 7 inch, de zogenoemde phablets. De trend, waarin het aantal toestellen met een volledig aanraakscherm groeit, heeft zich doorgezet en deze toestellen zijn goed voor meer dan tachtig procent van de markt. De toestellen met een openklappend deel waarin het toetsenbord of de camera zit zijn in het eerste kwartaal van 2014 nog meetbaar, echter is dit aandeel wederom kleiner dan in dezelfde periode een jaar eerder. Nog een trend: toestellen die dunner zijn dan 9 mm hebben zestig procent beter verkocht dan een jaar eerder.

Meest opmerkelijk: er zijn meer laptops dan tablets verkocht. De groei die inzette in de herfst van 2013 zet door in het eerste kwartaal van 2014. GfK legt niet uit waarom vooral ultrabooks worden gekocht. Randapparatuur van de tablets stijgt nog wel.

De nieuwste trends op het gebied van mobiel komen vandaag aan bod om Mobile Convention Amsterdam in de Beurs van Berlage.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond