Deel dit artikel
-

Motorola lanceert Big Data locatiedienst voor de winkelvloer

Motorola Solutions lanceert naar eigen zeggen als eerste een mobiel locatiesysteem voor retailers dat zowel WiFi als Bluetooth ondersteunt en daarnaast het klantgedrag op de winkelvloer analyseert. Bij het gisteren in Londen gelanceerde platform maakt het niet meer uit welke technologie wordt gebruikt. De klant kan in alle gevallen op de winkelvloer worden gevolgd en, indien hij daarmee heeft ingestemd, aanbiedingen op zijn smartphone ontvangen.

Locatietechnologie is tot dusverre nogal eenkennig. Zo werkt het iBeaconsysteem van Apple met Bluetooth Low Energy (BLE), en andere systemen met WiFi. Niet alle smartphones, alleen de allernieuwste modellen, ondersteunen BLE, dat nauwkeuriger is dan WiFi. Motorola koppelt, naar eigen zeggen als eerste, alle bestaande technieken aan elkaar.

MPact biedt drie soorten locatiediensten: Presence, Zone en Position. Zo kunnen klanten op hun smartphone worden verwelkomd als zij de winkel betreden, kunnen ze naar de gewenste afdeling worden geleid en aanbiedingen op hun smartphone ontvangen, afhankelijk van waar men in de winkel staat. Het bedrijf brengt het klantgedrag in kaart aan de hand van uitgebreide vloerplannen, die desgewenst via de cloud kunnen worden bestudeerd. Motorola zegt een veel grotere set van gegevens aan te kunnen leveren dan de concurrentie en spreekt van Big Data.

Het Amerikaanse bedrijf levert in principe ook alle hardware. Motorola Solutions, waarvan het onderdeel Enterprise Business nog dit jaar wordt overgenomen door Zebra, wil retailers alleen geen eigen app opdringen. Het levert daarom ontwikkelsoftware (iOS, Android) waarmee de bestaande winkelapps kunnen worden aangepast.

De eerste testen met enkele tientallen Amerikaanse klanten zijn achter de rug, en nu wil Motorola het systeem in Europa uitrollen. Volgens Patrick Groot Nuelend, hoofd product management Wireless Networks Solutions van Motorola, wil men zich daarbij vooral concentreren op grotere winkelsketens. In Nederland is Jumbo een van de grotere klanten van Motorola Solutions. Met welke partijen men in Europa praat, is niet bekendgemaakt.

Motorola gaat zijn MPact technologie ook koppelen aan zijn winkelapparatuur. Voor het eerst worden de zelfscanners, waarmee klanten in de supermarkt boodschappen kunnen doen zonder langs de kassa te lopen, ‘locatiegewaar’ en kunnen ze tijdens het scannen aanbiedingen weergeven. De MC18 Personal Shopper oogt als een soort smartphone (draaiend onder Windows CE) die desgewenst zelfs video’s van producten kan afspelen. Ook kan de klant via staafdiagrammen zien hoe zijn boodschappen zijn opgebouwd (voedingsmiddelen en andere producten).

De onderneming wil deze functionaliteit vooralsnog niet in een smartphone-app stoppen. Producten scannen met de smartphone is technisch heel goed mogelijk, maar het gaat vergeleken met handscanners niet snel genoeg. “Voor kleine boodschappen zou een app kunnen, maar wij denken een betere ervaring te kunnen bieden op grote zelfscanners”, zegt woordvoerder Paul Norford.

De belangstelling voor locatiediensten zou groot zijn: tachtig procent van de smartphonegebruikers wil volgens onderzoek meer productinformatie als zij in de winkel rondlopen.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Z.Eur

Waarvan we de Wifi tracking van de iphone binnenkort al naar de prullenbak kunnen gooien :
http://www.theverge.com/2014/6/9/5792970/ios-8-strikes-an-unexpected-blow-against-location-tracking
iBeacons is een opt-in feature voor de iPhone en op de Android mobieltjes hebben we zoiets niet.
Dus bij de effictiviteit kan je nog de nodige vraagtekens plaatsen….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond