Deel dit artikel
-

Motorola stelt productbeleving voorop

De nieuwe strategie van Motorola is volledig afgestemd op de consument. Niet het product, maar de stijl van communiceren is daarbij van doorslaggevende betekenis.

Voor komende vijf jaar voorspelt Motorola dat meer mensen via mobiele apparaten het Internet opgaan voor steeds meer toepassingen. Draadloze verbindingen hebben de toekomst, denkt Motorola. Eind dit jaar komt een nieuwe versie van Timeport, een mobiele telefoon met Internetverbinding voor e-mailberichten, sportuitslagen en nieuwsflitsen. Een en ander is een uitvloeisel van het Wireless Application Protocol , een initiatief van Motorola, Nokia en Ericsson.

Op een persbijeenkomst gaven Motorola-executives via een blitse video een indruk van de levenswijze over een jaar of vijf. Platte, met een pen te besturen portables en spraakgestuurde apparaten – waaronder een scooter – moeten het mensen makkelijk gaan maken. Van een dergelijke mobiel werd ook een demonstratie gegeven: een gesproken opdracht aan de telefoon iemand te bellen. Dit alles onder het motto 'Bringing the Internet to Wireless', zoals de nieuwe slogan luidt.

De spraakgestuurde technieken zijn onder de verzamelnaam 'Mysosphere' gebundeld. Motorola verwacht dramatische veranderingen. De vorm van de mobiele apparaten is niet definitief. Misschien veranderen ze binnenkort wel in sierraden, zoals een broche of een oorbel.

Net als Philips enkele jaren geleden schakelt Motorala om van een productgerichtbedrijf naar een firma die de consument centraal stelt. Voor die omslag is onlangs Geoffry Frost van Nike aangetrokken. Nieuwe reclamecampagnes geven een indruk van de koerswijziging. Diverse producten moeten verschillende marktsegmenten bedienen. De benadering wordt niet door demografische gegevens maar door de stijl van communiceren bepaald – een meer psychologische benadering.

Een van die producten is de Talkabout, een uiterst handzaam en fraai gestileeerd apparaatje waarmee Motorola zijn oude uitvinding, de walkie-talkie, een nieuwe impuls geeft. Het is bedoeld voor communicatie over korte afstanden – praktisch, goedkoop en trendy. In Nederland wordt de bandbreedte voor de Talkabout waarschijnlijk eind oktober vrijgegeven. Het zou wel eens een rage kunnen worden, zoals in de VS onder snowboarders het geval is. Gebruik van de Talkabout in de nieuwe James Bond, 'The world is not enough', moet de trend verder verbreiden.

Frost vergeleek de situatie van Motorola met die van Adidas een paar jaar terug, toen het sportmerk op sterven naar dood leek maar een wonderbaarlijke wederopstanding doormaakte. 'Met de nieuwe aanpak,' zei Frost, 'moet ook Motorala de cyclus kunnen rondmaken – en weer kunnen terugkeren.'

Het merk dient zich van zijn middle-of-the-road imago te ontdoen. Frost: 'We gaan producten maken gericht op het vervullen van behoeften; producten voor personen, niet voor iedereen. Het merk moet weer tot de verbeelding gaan spreken.' Niet voor niets heeft Motorola in Italië een designcentre opgezet om daar gestalte aan te kunnen geven.

In de Benelux gaat het Motorola intussen al voor de wind. Elaine Devereaux, hoofd van deze afdeling, meldt dat een jaar geleden het marktaandeel van Motorola in Nederland zo goed als niets voorstelde – tot de introductie van de opvallende V-dot. 'Inmiddels zijn we marktleider geworden,' vertelt Devereaux. 'Er is hard gewerkt aan het verkoopnetwerk. Nu is het tijd om ook de consument te benaderen.' Om de positie van Motorola te kunnen verstevigen is haar advertentiebudget substantieel verhoogd. In de bladen is de nieuwe campagne al te zien. Op termijn denkt ook Deveraux ook te gaan adverteren op Internet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond