Deel dit artikel
-

Motorola: succes GPRS is ook onze verantwoording

Motorola , dat zegt al klaar te zijn voor de introductie van de tweede generatie GPRS-toestellen, heeft er evenals de telco's belang bij dat GPRS een succes wordt. Het bedrijf dat van oudsher een technologie-ontwikkelaar was, heeft zich daarom gestort op de ontwikkeling van content, waarvoor het samenwerking zoekt met allerlei gespecialiseerde partijen. In eerste instantie betreft het de ontwikkeling van 'wireless entertainment' en games, waarvoor het bedrijf een massamarkt hoopt te creëren.

Hoewel GPRS in feite al enige tijd beschikbaar is, zijn de telco's uiterst voorzichtig met het invoeren ervan. De angst voor een mislukking vergelijkbaar met WAP is groot. Daarom zijn het tot nu toe alleen geselecteerde partijen uit het bedrijfsleven die van GPRS-diensten gebruik kunnen maken. Promotie van de GPRS-toestellen richting consument zien de operators nog niet zitten, en omdat er met deze partijen samengewerkt moet worden, respecteren de fabrikanten van toestellen dit standpunt. Vandaar dat Motorola zegt al toe te zijn aan de tweede generatie GPRS-toestellen, terwijl nog maar weinigen de eerste hebben gezien.

Motorola meent dat huidige (WAP-)telefonietoepassingen zoals spraak, sms en e-mail, niet voldoende zijn om van GPRS een succes te maken. Het standpunt van het bedrijf luidt dat de consument er alleen voor zal gaan wanneer er voldoende interessante toepassingen en diensten beschikbaar zijn. Draadloos entertainment ligt daarom volgens Motorola voor de hand. Het bedrijf wil zelfs marktleider op dat gebied worden, niet op de laatste plaats vanwege de nieuwe inkomstenbron die daarmee aangeboord kan worden. Als men er tenminste in slaagt met draadloos entertainment een massamarkt aan te spreken.

Luc Jonker, general manager van Motorola Personal Communications Sector (PCS) Nederland, beaamt dat het de huidige gamesindustrie nog niet is gelukt een echte massamarkt aan te boren. Toch denkt hij dat het op het gebied van draadloos entertainment wel zal lukken. Enerzijds "creëert het aanbod de vraag", anderzijds gaat het om het stimuleren en laten ontstaan van nieuwe gewoontes, "bijvoorbeeld de telefoon pakken tijdens het wachten op trein of bus en de tijd doden door een kwisje te spelen".

Juan Montes, vice president technology PCS in Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA), voegt daaraan toe dat Motorola met het ontwikkelen en aanbieden van draadloos entertainment in eerste instantie mikt op de erkende succesnummers, spelmerken zoals 'Trival Pursuit' en 'Who wants to be a millionaire?' die volgens hem relatief weinig inspanning vragen om te promoten, eenvoudig van opzet zijn en snel voldoening geven; "Wie honderd gulden voor een spel heeft betaald is doorgaans bereid tijd te investeren in het leren en waarderen van het spel. Als je een spel speelt op een mobiele telefoon en de kosten zijn slechts een paar cent, dan wil je 'instant gratification'."

De kosten van GPRS-entertainment een paar cent? Moet dat niet guldens zijn, gezien de enorme investeringen die de telco's in draadloze technologie en bijbehorende licenties hebben gestoken? Zowel Jonker als Montes spreken dit tegen. GPRS zou in het gebruik "best goedkoop" uitpakken. Aan exacte prijzen waagt echter niemand zich. Daarnaast wordt er gewezen op de grote populariteit van SMS-berichten, die nog altijd zo'n vijftig cent per stuk kosten. Montes wil echter wel toegeven dat het bij een test in Ierland wenselijk leek om bepaalde gebruikers na verloop van tijd te wijzen op de hoogte van de bedragen die zij het telecombedrijf inmiddels schuldig waren. Belangrijker is echter volgens hem dat men gewend is voor mobiele diensten te betalen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld online entertainment op de pc, waar op een enkele uitzondering na tot nu toe niemand erin geslaagd is de consument te laten betalen voor het geboden vermaak.

Uitzondering op dit laatste vormen zoals gebruikelijk de aanbieders van 'adult entertainment'. Zij hebben er doorgaans geen moeite mee inkomsten te genereren met hun specifieke vorm van content. Is Motorola bereid samenwerking aan te gaan met aanbieders van 'adult entertainment', teneinde GPRS verder te populariseren? Montes: "Dat zullen we om voor de hand liggende redenen nooit als eerste doen. De eerste golf is wat ons betreft onschuldig vermaak voor de massa. Maar het is mogelijk dat entertainment voor specifieke doelgroepen, zoals adult entertainment of datingservices die wat verder gaan dan gebruikelijk, hierop gaan volgen. Desondanks zullen we het aan andere partijen overlaten om op zulke gebieden het initiatief te nemen."

Welke operators hebben tot nu toe beloofd de content van Motorola af te nemen en door te spelen aan hun klanten? Jonker zegt dat er gesprekken gaande zijn met zo'n twintig partijen in Europa, al is er voor Nederand nog geen definitieve overeenkomst gesloten. Zien de operators elkaar op dit gebied als concurrenten? Jonker: "Ze willen allemaal exclusiviteit, maar dat geven we aan niemand. Dat zou ook niet in het belang van de consument zijn, noch in ons belang of dat van de telecom-industrie. Het belangrijkste is uiteindelijk dat GPRS een succes wordt, daar worden we allemaal beter van."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond