Deel dit artikel
-

Muis-op-muis reclame

Volgens Karin Cats, die als uitgever bij het nieuwe reclamemedium Grapes werkt, is de naam willekeurig gekozen. "Aanvankelijk was het slechts de werknaam. Maar het klonk gewoon zó goed, dat we het niet meer hebben veranderd."

Wat is Grapes?

"Grapes is een nieuw online advertising medium dat internet eindelijk ook interessant maakt als platform voor de adverteerders. Kijken we naar de gebruikers, dan biedt Grapes leuke en grappige online flash-animaties die moeiteloos via mail verstuurd kunnen worden."

Hoezo eindelijk ook interessant voor adverteerders?

"Banners blijken niet de communicatieve kracht te hebben die ze werden toegedicht. Internetters blijken ze als een soort onvrijwillig opgedrongen billboards langs de elektronische snelweg te ervaren. Ook sponsoring van sites is nooit van de grond gekomen. Onze Grapes daarentegen benutten optimaal de mogelijkheden van internet en de internetter kiest er zelf voor om ze aan te klikken."

Waar komt de surfer de Grapes tegen?

"We zijn te vinden op een negental belangrijke kruispunten van de digitale snelweg. Denk aan portals als Zonnet.nl, Skyradio.nl en HetNet.nl. Potentieel komt 65 procent van alle Nederlandse internetters al surfend onze dienst onder ogen en kan er vervolgens ook gebruik van maken."

Wat is er dan te zien?

"Kleine, onderhoudende filmpjes. Deels commercieel, deels puur redactioneel. Bij de commerciële filmpjes wordt bijvoorbeeld het logo van de adverteerder opgenomen en kun je doorklikken naar hun website. Het sterke is ook dat de thema's van de filmpjes direct kunnen aansluiten bij de context van het product of dienst van de adverteerder."

Wie is de doelgroep?

"Mannen en vrouwen tussen de 18 en 35 jaar. Je kunt de Grape middels een mailtje met daarin de url ook naar je vrienden of collega's sturen. Wij hebben dat muis-op-muis reclame genoemd. Dus peer-to-peer, waardoor virale marketing ontstaat. We hebben gemeten dat zestien procent van de mensen die een niet-commerciële Grape bekijkt, deze doorstuurt naar hun achterban. Deze secundaire groep stuurt dit vervolgens aan vier keer zo veel anderen door." Hoe ligt dat bij de commerciële Grapes?

"Daarbij kijkt vijf procent, de doorstuurfactor is eveneens vier."

Wie had het idee voor Grapes?

"Pierre Karsten (van Boomerang cards), Olivier Wegloop (hoofdredacteur Freecards.nl) en Don Akkermans (Lenthe publishers & consultants) liepen al een tijdje op dit idee te broeden. Begin 2001 is het uitgewerkt en in december zijn we online gegaan."

Wanneer komt het boek over het uiteenspatten van dit idee?

"Dat is niet waarschijnlijk. Wij hebben namelijk wél een ijzersterk concept. Het is laagdrempelig, je hebt geen aparte player nodig, wij hebben een brede distributie dankzij onze partners, en we gaan iedereen ervan overtuigen dat we écht grappig zijn."

Ik heb enkele Grapes bekeken, maar vond het een beetje flauw.

"Dan behoor je waarschijnlijk niet tot de doelgroep. Toen Pim Fortuyn weg moest bij LN hadden we binnen 36 uur een Grape die door 900.000 mensen werd bekeken in drie weken tijd."

Maken jullie de Grapes allemaal zelf?

"Ja, we bedenken de plots en programmeren de animaties. Maar in principe kan de klant ook zelf aan de slag. Zolang deze maar binnen de redactieformule valt en aan de technische specificatie voldoet.

Kan iedereen de animaties bekijken?

"In principe levert een 56K6 modem voldoende bandbreedte om de Grapes te bekijken. Verder bekijkt een Flash-detector of je de applicatie hebt om Flash af te spelen. Ontbreekt die, dan krijg je gelijk een link naar een plek waar je de software kan downloaden. Een kind kan de was doen, zelfs als je een Mac hebt."

Deel dit bericht

4 Reacties

Roel

Ik zou het "muis-tot-muis reclame" noemen :-).

Martijn

"je hebt geen aparte player nodig". Naar mijn mening is de flash plugin toch echt een apparte player. En als iemand deze niet heeft gaat 'ie toch echt niet 15 minuten downloaden om een filmpje te kunnen zien.

Eric de Boer

Alledrie de voorbeeld websites bezocht om te zien hoe zo'n "Grape" in elkaar steekt. Ondanks mijn Flash plugin kom ik niets tegen dat op een onderhoudend filmpje lijkt. Een hoop standaard banners en een hoop geknipper. Sour grapes…

Peter Graafland

Op hun website staan een paar links naar sites die de grapes hebben. Uiteindelijk linken ze allenmaal naar dezelfde pagina waar een aantal Grappige (?) animaties staan. Idee is misschien wel aardig en over humor valt niet te twisten, maar mijn smaak is het niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond