Deel dit artikel
-

Multiscope: zoekmachines leveren betere kopers op

Internetgebruikers gaan vaker terug naar een site die via een zoekmachine is gevonden, dan naar een site die via een banner is bereikt. Ook gaan ze sneller tot een aankoop over. Het zijn daardoor betere kopers, stelt onderzoeksbureau Multiscope. Igor Beuker van het IAB is het daar maar ten dele mee eens.

Volgens Multiscope komt 31 procent van de bezoekers die een site ontdekken via een zoekmachine, vaak tot zeer vaak terug op de gevonden site. Een klein deel, zeven procent, komt zelden of nooit terug op de site. In het geval van banners komt tien procent vaak tot zeer vaak terug, terwijl 32 procent zelden of nooit terug komt.

Deze bezoekfrequentie zou directe gevolgen hebben voor het aankoopgedrag van de internetgebruiker. Zo'n 57 procent van de gebruikers neemt meer dan tien seconden de tijd om te bepalen of een site interessant is. In het geval van toegang via een banner is dat 43 procent.

Een hoge plaats in een lijst zoekresultaten kan volgens Multiscope dus meer kopers opleveren, dan het plaatsen van een banner. In hoeverre is dat inderdaad het geval? Igor Beuker, voorzitter van het IAB Nederland , is niet geheel overtuigd. "Search engine optimalisatie heeft wel degelijk effect, maar het hangt sterk af van de gebruikte zoekmachine. Wel vraag ik me af of het betere kopers oplevert. Met een banner die op keyword verschijnt, bereik je ook hele goede resultaten." Het gaat in dit geval om de combinatie van een hoge 'ranking' in een lijst zoekresultaten en een keyword-banner die op dezelfde pagina verschijnt.

Eerder onderzoek van het Amerikaanse Cyveillance liet zien dat de banner nog steeds in trek is. Adverteerders gaan wel steeds vaker over tot agressievere vormen om de aandacht van de internetgebruiker te trekken. Pop-up ads die niet zijn weg te klikken, spyware en het ongevraagd instellen van een nieuwe homepage zijn enkele voorbeelden hiervan. Twintig procent van de Europese sites zou van deze technieken gebruik maken.

Deel dit bericht

12 Reacties

Geert-Jan Smits

Grappig dat er nog steeds mensen zijn die denken (hopen) dat het plaatsen van een banner leidt tot meer online kopers. Een banner is een prima middel om de naamsbekendheid te verhogen, dus als brandingtool. Om meer directe omzet te genereren zijn volgens mij andere methoden beschikbaar. Je verwacht toch ook niet dat door het plaatsen van een reclamebord op een voetbalveld, vervolgens alle toeschouwers naar je winkel rennen?

Bas van de Haterd

Geert Jan, ik ben het niet helemaal met je eens dat bannering goed is voor branding. Eigenlijk ben ik het helemaal niet met je eens op dit gebied. Branding door banners is vooral een mooi woord van verkopers van bannerruimte omdat hun click troughs te laag zijn om effectief te zijn voor direct respons. Online branding gebeurt momenteel nauwelijks. De pop up van Vodaphone, die destijds op Emerce en IEX o.a. stonden. Dat was branding. De meest ultieme vorm van on line branding vond ik nog steeds de advertentie van Jack Daniels op playboy.com (zijn hele artikelen aan gewijd op clickz). Een superstitial (of hoe dat ook al weer heet), zo'n rich media pop up die zich met de vrije bandbreede inlaad. Waarschijnlijk wel bekend verhaal (anders adviseer ik om het op clickz even op te zoeken). Of Search Engine traffic hogere cijfers heeft… het zou kunnen. Ik zou de onderzoeken zelf moeten zien en vooral de gebruikte methode. Altijd jammer dat daar niet op ingegaan wordt. Wat ik wel denk is dat E-mail marketing hogere resultaten heeft dan de meeste. Vooral retention marketing (als je eenmaal klant bent op maat gesneden aanbiedingen blijven doen), maar ook voor traffic. Immers heb je al een band met het bedrijf van wie je de e-mail ontvangt (uitgaande van cleane opt-in) en dat maakt de vertrouwensband toch een stukje beter. Wat SEP betreft: ik geloof dat het wel nodig is. Zeker als je offline het nodige doet. Als er b.v. Offline een artikel over je bedrijf geschreven wordt, moet het snel via zoekmachines vindbaar zijn. Dat is voor mij de kracht van SEP.

MarCom Manager BtoC

Igor, "Search engine optimalisatie heeft wel degelijk effect, maar het hangt sterk af van de gebruikte zoekmachine. Is er een onderzoek dat bovenstaande uitspraak bevestigd of op welke gegevens is dit gebaseerd in relatie tot meer of ?betere? kopers? In onze organisatie (BtoC) zien wij significante verschillen tussen koopgedrag d.m.v. van banners en zoekmachinepostitie gestuurde bezoekers. Sinds bijna twee jaar, stijgen de verkopen via bezoekers die komen uit de resultaten van zoekmachines. Onlangs hebben wij besloten banners minder deel te laten uitmaken van onze onlinemarketing mix ten faveure van zoekmachine optimalisatie. Wij sluiten ons ook aan bij de ervaringen van Rob Groen, (directeur van het online warenhuis internetshop.nl), zie ook {dit artikel; http://www.persberichten.com/Detail.asp?id=6267&ComId=799&CatId=9 }

Y. A. Presser

"Geert jan" Vergeet niet dat het rennen naar een winkel heel wat meer tijd en moeite kost dan het klikken op een banner. Naar mijn mening 'kan' een banner wel degelijk voor meer online kopers zorgen, alleen niet zoveel als we zouden willen.

Niels Primus

Vergeet niet dat je ook banners kunt plaatsen na zoekacties, waarbij je keywords koopt. Ik ben van mening dat dat juist wel een effectieve vorm van bannering is, zeker als het gebeurt in combinatie met search engine positioning.

Fred Brink

Het heet de MediaMIX, niet de Mediaallesofniets. Als je hypotheken en dergelijke spullen verkoopt krijg je genoeg mogelijkheden om bij een zoekmachine te gaan adverteren/optimaliseren maar zoekwoorden/optimalisatie stelt qua bereik niets voor als je 'langloslattende lijmvast elementplaten' verkoopt aan een b2b male, 40+ met interesse in small business. Een aangezien dus de massa van bedrijven minder populaire zoekwoorden tot zijn beschikking heeft die niet in de top100 voorkomen is het voor deze bedrijven dan ook zaak om een goede mix te maken. Een beetje zoekwoorden (als het nog beschikbaar is) en de rest doelgroep specifiek adverteren. Op zich heeft Multiscope dan ook gelijk, het zegt alleen niks over webvertising in het algemeen, maar slechts over dat kleine stukje dat search-engine optimalisatie betreft… het blijft altijd een onderdeel van het geheel.

Kritisch

Opdrachtgever onderzoek: Traffic4uCorebusiness: zoekmachine-optimalisatie…Zucht…

Mo'Riche

Aanvulling op 'Kritisch': Uitvoerder onderzoek: Multiscope Corebusiness: lies, damn lies and statistics… Kunnen we gewoon eindelijk ophouden Multiscope onderzoeken serieus te nemen?

Joris van Zoelen

Het probleem met de discussie over internet advertising, zoekmachine-optimalisatie, e-mail marketing en meer van deze internet tools, is dat er gezocht wordt naar gemiddelen en algemeenheden. 'Banners goed voor branding', 'E-Mailings scoren uitstekend', 'Banners op den duur toch goed voor internetaankopen'. Het resultaat van een (mix van) uiting(en) hangt van vele factoren af: strategie, creatie, product, bedrijf, doelstelling, budget, imago, noem maar op. Internet biedt – zeker in goede balans met offline media – een ultieme kans om potentiele kopers een-op-een met een persoonlijke boodschap te bereiken. Of in ieder geval verregaand die suggestie te wekken. Doordat veel bedrijven daar geen gebruik van maken, vallen de beloofde resultaten vaak tegen, zeker 'gemiddeld' en 'over het algemeen'. Laten we wel zijn. Printreclame levert gemiddeld genomen ook niet altijd op wat men er van verwacht. En als een reguliere DM 2% respons oplevert zijn veel mensen zeer tevreden. Pas wanneer een organisatie – gestimuleerd en gesteund door professionals – bereid is tijd en geld te investeren in het daadwerkelijk kennen van haar doelgroep, en men vervolgens ook tijd en geld wil besteden aan een tailormade benadering, kan worden vastgesteld wat werkt. Tenminste … voor dat specifieke bedrijf, bij die doelgroep, voor dat specifieke product, met deze gekozen middelen.

Frank Braton

Branding = naamsbekendheid. Banners werken daar aan mee, dat kun je niet ontkennen. Dat SEC (gaat nog wat verder dan SEP) belangrijk is al helemaal niet. Voorbeeld. Namkee is een Chinees eethuis in Amsterdam, tot voor kort alleen daar wereldberoemd. Sinds ze een website hebben (mag de naam eigenlijk niet hebben) en deze gepositioneerd is in MSN, Google en ook de Nederlandse zoekmachines staan er rijen voor de deur en komen er aanvragen vanuit heel Nederland. Sinds de site in het Engels vertaald is nu ook vanuit het buitenland. Wie had dat ooit kunnen denken van een eenvoudig eethuisje. Nooit een advertentie of banner geplaatst, meer onderzoek heb je niet nodig hoewel ik er nog wel een paar zou weten te noemen.

Johan

Beste Frank,1. Namkee = GEEN eenvoudig eethuisje, ben je er ooit geweest? Namkee = Kunst met een grote K2. Ik denk dat word of mouse voor het succes van Namkee zorgt, hun site zal daar slechts een klein beetje extra aan bijdragen (word of mouse in dat geval). Zo hoort het ook; 360gr marketing.3. Er zit een restaurant bij mij om de hoek, midden in Amsterdam, goede notering in zoekmachines, vele betere site dan Namkee maar het restaurant haalt het niet bij Namkee. En elke avond is het weer leeg. Rara, hoe komt dat. Laten we ajb alleen goede voorbeelden aanhalen e niet van dit soort spookvoorbeelden.

Socrates

We weten allemaal dat er genoeg software voorhanden is om precies te meten wat er na een klik gebeurt. Een simpel vergelijk tussen zoekresultaten en geplaatste banners levert in mijn ogen onomstotelijk bewijs! De vraag waarom zoekmachines goede resultaten leveren wordt niet gesteld. Is de conversie niet gewoon weg hoger omdat mensen doelgericht zijn en dus makkelijker te targetten? stel men zoekt op mobiele telefoons, door een goede sep strategie bereik je op deze manier mensen die op zoek zijn naar een mobiele telefoon en als je het juiste aanbod voor ze hebt wellicht ook een goede conversie. Dit betekent niet dat je niet dezelfde resultaten kunt bereiken met een banner. Ook hier geldt doe je aanbod op het juiste moment bij de juiste doelgroep en je resultaten zullen minstens even goed zijn! Het is dus onzin om te zeggen dat je geen banners meer moet inzetten en alles op zoekmachines moet gaan richten want dan zou je jezelf als bedrijf te kort doen. Om tot goede resultaten te komen moet je aan de hand van de juiste software de krenten uit de pap kunnen pikken om zodooende te bepalen wat voor jou de beste mix is!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond